گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 104299


یادداشت خبرنگار
چالش های  فرش دستباف قم
مراسم چهاردهمین فرش دستباف قم بود مدیران ومسولان استانی وکشوری دراین مراسم حضور داشتند، این مراسم برای ما رسانه ای ها گویای این بود که تاکنون 14بار مسائل ومشکلات فرش  دستباف قم درچنین مراسمی عنوان شده است.

هنراصیل  فرش بافی در شهر ما سابقه دیرینه ای  دارد به ادعای خیلی از صادر کنندگان نفس ترین فرش های ابریشم جهان در قم تولید می شود اما در چند سال اخیر بازار تولید وصادرات فرش قم با چالش های مواجه شده است .

سید مهدی صادقی استاندار قم  با اشاره بر لزوم رونق صنعت فرش دستباف استان قم، اظهار کرد: برای بهبود وضعیت صادرات فرش دستباف نیازمند همکاری مردم و مسؤولان هستیم.

وی با بیان اینکه فرش دستباف استان قم 20 درصد صادرات کل فرش ایران  را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: بهبود وضعیت فرش دستباف در استان قم و فراهم کردن تسهیلات مناسب برای بافندگان می‌تواند در حوزه اقتصادی و اشتغال‌زایی تاثیر بسیاری داشته باشد و مسؤولین باید نسبت به این مهم اهتمام داشته باشد.

استاندار نگرانی اش را در این جمله خلاصه کرد: فرش قم  را از وضعیت موجود نجات  دهید.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: فرش دستباف استان قم وضعیت مطلوبی ندارد و مسؤولان باید پاسخگوی مشکلات این عرصه باشند.

 احمد امیرآبادی ، با اشاره به اینکه فرش قم جایگاه گذشته خود را از دست داده است، اظهار کرد: این صنعت از اهمیت‌های فراوانی برخوردار است و برای ارتقاء این صنعت نیازمند همکاری مردم، مسؤولان و فعالین صنعت فرش هستیم.

وی با بیان اینکه قانون ارزش افزوده برای فرش دستباف لغو شده است، عنوان کرد: متاسفانه قانون بیمه بافندگان به صورت مطلوبی اجرا نمی‌شود و بیمه تامین اجتماعی به بهانه‌های مختلف از اجرای این قانون سر باز می‌زند و مسؤولان مربوطه فرش دستباف باید پاسخگوی این کمبودها باشند.

بلندیان رئیس اتحادیه تولید کنندگان وفروشندگان وبافندگان  فرش دستباف  قم گفت: موزه ونمایشگاه فرش دائمی قم که مورد تاکید رهبری بود  80درصد پیشرفت فیزیکی داشته است وتا پایان سال افتتاح خواهد شد.

کارگر رئیس مرکز فرش ایران گفت:هنر تولید فرش که ریشه دراین سرزمین دارد به علت بی توجهی ها  کمرنگ شده است.
 وی با بیان اینکه باید این هنر و میراث فرهنگی برای کشورمان  حفظ شود افزود:در سال های اخیر صداوسیما و دیگر رسانه هیچ کمکی به توسعه رونق این صنعت نداشته اند .

اما چالشی که فرش قم با ان مواجه شده است نبود خلاقیت ، ابتکار ونواوری درطرح ونقشه  تولید فرش است واز سوی دیگر آمار شاغلان صنعت فرش دست باف است که به علت عدم فرهنگ سازی دراین صنعت اعجاب انگیز، رو به افول می رود .

بعد از پایان مراسم به اتفاق حاضران به نمایشگاه فرش رفتیم .از زیبای هنر فرش های  دستباف محسورت می کرد صدای هماهنگ و دلنواز دست هایی که ریشه ها ونخ را با هنرمندی تمام به هم می بافتند را می توانستی در پس این تابلوهای منقش ببینی وبشنوی.
امروز چقدر کم هستند امار دختران وزنانی که بخواهند از این هنر منحصر بفرد کسب  درآمد کنند.

رفع چالش های صنعت فرش دستباف قم نیازمند مبتکران ،طراحان وفرهنگ سازان  واز همه مهمتر همت مسولان است تا فرش دستباف  قم جایگاه گذشته خود را بازیابد .
زهره مهر نوروزی

پاسخی بگذارید