تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 114299

شاید این خاصیت آب وخاک باشد وشاید هم خاصیت کشت وزرع است که  آدم ها را صبور می کند که کمتر گلایه کنندوبیشتر اهل کار و تلاش باشند محمد رضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم براثر مانوس بودن با کشاورزان بردبار استان قم بیشتر سعی می کند با یک دیدگاه مثبت وامیدوارانه  به آینده مسائل ومشکلات بخش کشاورزی قم را برطرف کند،برای آشنایی خوانندگان روزنامه شاخه سبز با توانمندی ها، فرصت ها وچالش های فرارو درعرصه کشاوزی استان قم مصاحبه ای  را با رئیس جهاد کشاورزی قم انجام داده ایم که می خوانید:


Image result for ‫کشاورزی‬‎

طلایی با بیان اینکه درقم ظرفیت های بسیار خوبی برای پرورش آب زیان از جمله ماهی خاویار وجود دارد تصریح کرد: در حال حاضر ماهی خاویاری که در قم پرورش می یابد به مراتب بهتراز خاویار های استان های دیگر است به طوری که امسال 150کیلو خاویار مازاد برنیازقم به بیرون از استان صادر شده ، اما در زمینه پرورش ماهی قزل الا به خاطر اینکه قیمت تمام شده محصول برای تولید کننده گران تمام می شود به همین علت  برای حضور در بازار رقابتی باید  برروی تولید محصولاتی سرمایه گذاری کنیم که قیمت تمام شده آن پایین تر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در شیلات با اینکه در استان با  مشکل کمبود منابع آب مواجه هستیم ولی در قالب استخرهای دومنظوره توانستیم در سه ساله گذشته 4 هزار تن محصول در بخش شیلات تولید کنیم که نسبت به گذشته رشد 37 درصدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به اجرای سیستم آک واپونیک در استان گفت: این سیستم که برای اولین بار در قم به بهره برداری رسید می تواند در کاهش میزان مصرف آب بسیار تاثیر گذار باشد افزود: در حوزه پرورش ماهیان زینتی نیز با تلاش های صورت گرفته توانستیم شاهد افزایش تولید به میزان 39 درصد باشیم که اشتغال زایی بسیار خوبی هم در استان ایجاد کرد.

طلایی با بیان اینکه در سه سال گذشته سیستم های فیلتراسیون دو منظور در استخرهای ماهی مورد استفاده قرار گرفت، گفت: در این مدت 244 کیلوگرم خاوریار فیل ماهی که قابلیت صادرات دارد در استخر امام جواد الائمه(ع) تولید شد.

وی با اشاره به سود آوربودن تولید ماهی خاویار در قم   گفت:  چند حوضه پرورش ماهی آماده بهره برداری است که در بهمن ماه امسال افتتاح می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی  گفت: 60 درصد دام استان قم پروار است که در هیچ جای کشور چنین وضعیتی را مشاهده نمی کنید.

طلایی با اشاره به ضرورت تشکیل زنجیره های تولیدی محصولات کشاورزی، اظهار داشت: با تکمیل و تشکیل زنجیره تولید دست واسطه ها قطع می شود و هزینه تولید برای کشاورزان کاهش می یابد و همچنین کشاورزان به صورت مستقیم می توانند محصولات خود را عرضه کنند.

وی با تاکید بر اینکه استان قم در تشکیل زنجیره تولید گوشت قرمز در کشور پیشرو است، افزود: دامداران در این زنجیره ها از مرحله پرورش دام تا مرحله ذبح و عرضه در بازار می توانند فعالیت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم همچنین با تاکید بر تشکیل زنجیره تولید شیر در استان بیان داشت: در این زنجیره ها تمام مراحل تولید، فرآوری و عرضه شیر توسط دامداران انجام می شود و تلاش می کنیم برای کاهش هزینه های تولید و ثبات در قیمت شیر این زنجیره ها را در سطح استان قم ایجاد و گسترش دهیم.

طلایی افزود: در حال حاضر یک ظرفیت بسیار مناسبی در بخش دام و طیور در استان قم ایجاد شده ولی به دلیل محدودیت هایی که استان با آن روبرو است و روز به روز در حال افزایش است، اگر بخواهیم این ظرفیت را حفظ کنیم، باید تکنولوژی را به بخش تولید وارد کنیم.

وی با اشاره به خدمات گسترده دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی، افزود: اجرای طرح آی پی ام به منظور داشتن محصول سالم در مزرعه در حال انجام است و سالانه 2 تا 3 هزار هکتار از سطح زیر کشت محصول های کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی و نظارت های فنی جهاد کشاورزی، برای این طرح اختصاص می یابد.

رئیس جهاد کشاوری قم  افزود: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین شده برای بخش کشاورزی در سال جاری روند مطلوبی را سپری می کند و می توان به تحقق تمام اهداف امیدوار بود.

طلایی با اشاره به اینکه در سرمای زودرس پائیز سال گذشته بیش از دو هزار و 500 هکتار از باغات انار و 600 هکتار از باغات گردو استان به صورت عمده و بخشی از باغات زیتون دچار خسارت شدند، افزود: بعد از سرمازدگی سال گذشته که در بخش کشاورزی استان رخ داد، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی اقدام به تعیین خسارت نموده و میزان آن را به مدیریت بحران استان اعلام کردند.

این مسول افزود: در حال حاضر یک ظرفیت بسیار مناسبی در بخش دام و طیور در استان قم ایجاد شده ولی به دلیل محدودیت هایی که استان با آن روبرو است و روز به روز در حال افزایش است، اگر بخواهیم این ظرفیت را حفظ کنیم، باید تکنولوژی را به بخش تولید وارد کنیم.

وی با اشاره به مشکلات خشک‌سالی و پایین آمدن سطح آب‌های  زیرزمینی استان افزود: بااینکه منشأ این مشکلات استان قم نیست و به نوع عملکرد استان‌های بالادست برمی‌گردد اما با تغییر الگویی کشت و محل کشت توانسته‌ایم در محصولاتی مثل گندم و پسته و اصلاح الگویی توسعه گلخانه‌ها به رشد تولید قابل‌توجهی دست پیدا کنیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تغییر محل کشت بعضی از محصولات کشاورزی را یکی از راهکارهای مناطق خشک دانست و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و مهندسی مناسب زمین‌های کشاورزی گندم و همچنین عملکرد قابل‌توجه در مبارزه با سِن در سال جاری توانسته‌ایم تولید گندم استان را با کمتر از 4 دهم درصد آفت به حدود 25 هزار تن گندم مرغوب رسانده و به تعهد کشوری خود عمل کرده و حتی مازاد نیاز استان را صادر کنیم.

طلایی گفت: که قم 46 صدم اراضی قابل کشت کشور را در اختیار دارد و با این حال 56 صدم درصد تولید محصولات کشاورزی کشور را نیز انجام می دهد به طوری که  کل تولید محصولات کشاورزی قم در سال ، 765 هزار تن است، که 468 هزار و 418 تن آن مربوط به محصولات باغی و زراعی است.

وی افزود:البته واقعیت این است که کشور ایران نزدیک به 15 سال است که با خشکسالی سختی دست و پنجه نرم می کند و کاهش بارندگی ها حتی شرایط بحرانی و سختی را به وجود آورده است،بطور حتم  به دنبال این خشکسالی سطح آب های زیر زمینی که اصلی ترین تغذیه کننده زمین های کشاورزی هستند کاهش یافته وبه دنبال این موضوع سطح زیر کشت نیز پایین آمده است اما در این شرایط نیز می بینیم که هنوز زمین ها قابل کشت بوده و محصولات خوبی تولید می شود.

رئیس جهاد کشاورزی قم گفت: رویکرد اصلی در کشاورزی استان، استفاده از روش های نوین علمی به خصوص در بخش آبیاری مزارع برای افزایش میزان تولید و توسعه کیفی محصول ها است.

وی با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای گسترش سطح باغ های استان، افزود: بر اساس الگوهای کشت تدوین شده، استان قم در بحث توسعه باغ های پسته ظرفیت خوبی دارد و محصول پسته باغ های آن از نظر کیفیت و طعم در سطح کشور رتبه دوم را دارد.

طلایی گفت : پسته محصولی است که به آب کمی احتیاج دارد و به همین دلیل استان قم قابلیت خوبی برای کشت این محصول دارد، به نحوی که در دو سال گذشته شش هزار و 827 هکتار به سطح زیر کشت این محصول در استان اضافه و دو هزار هکتار از باغ های قدیمی کشت این محصول اصلاح شد.

وی با بیان اینکه تولید پسته در استان با رشد بالایی مواجه است، ادامه داد: توجه به فراوری پسته از جمله اقداماتی است که در سال های گذشته به آن پرداخته شد.

این مسول  با بیان استفاده از شیوه های نوین آبیاری در مزرعه های قم، افزود: آبیاری میکرو که استفاده از آن در سطح کشور به تازگی آغاز شده است، در مزرعه های زراعی استان مورد استفاده قرار گرفت و سطحی در حدود یکهزار هکتار با این شیوه نوین که مصرف آب را به 40 درصد حد معمول می رساند، آبیاری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه استان در بخش پرورش دام جایگاه ویژه ای دارد، گفت: تلاش می کنیم در این حوزه واحد جدیدی ایجاد نشود چرا که با محدودیت منابع آب و تراکم بالای واحدهای دامی مواجه هستیم.

طلایی  افزود: در بخش مرغ تخم گذار، در استان قم 17 برابر سطح کشور ظرفیت ایجاد شده است و حتی اگر جهاد کشاورزی هم بخواهد از این به بعد مجوزی برای فعالیت در این بخش صادر کند، استاندارد های بهداشتی مانع ایجاد واحد جدید می شود.

وی با بیان اینکه تمرکز اصلی جهاد کشاورزی قم بر صنعتی و بهینه شدن این واحدها بوده است، ادامه داد: تا این لحظه بیش از 25 مورد واحد دامداری سنتی به صنعتی تبدیل شد و در واحدهای طیور 6 مورد به سیستم اتوماسیون که احتیاج به نیروی کارگری کمی دارد و آخرین روش های قفسه بندی که مصرف گازوئیل را به شدت کاهش می دهد مجهز شدند.

طلایی با اشاره به اهمیت جایگاه شهرک لبن در تامین دام مورد نیاز استان و کشور، گفت: گازکشی شهرک لبن با اعتبارات ملی و استانی به مرحله پایانی خود رسیده و مشکل تامین آب این مجموعه هم با خرید چاه آب شیرین از محل تامین اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب در حال رفع شدن است.

وی با بیان اهمیت وجود کشتارگاه های صنعتی برای رعایت مسائل بهداشتی در جریان ذبح دام، افزود: کارهای عمرانی برای بهره برداری از کشتارگاه صنعتی در جاده جعفر آباد به پایان رسیده است و با استفاده از این مجتمع فرآیند کشتار و بسته بندی گوشت با رعایت مسائل بهداشتی انجام و به سراسر کشور ارسال می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به فرهنگ سازی خوبی که برای استفاده از روش های آبیاری نوین در بین کشاورزان ایجاد شده است، گفت: در سال های گذشته کارشناسان جهاد کشاورزی با برگزاری جلسات متعدد فواید استفاده از روش های آبیاری تحت فشار را برای بهره برداران زمین های زراعی توضیح دادند و امروز کشاورزان زیادی خواهان استفاده از این شیوه هستند.

وی با بیان اهمیت لوله گذاری در مزارع برای کاهش مصرف آب، ادامه داد: در سه سال گذشته علاوه بر تجهیز و نوسازی ابزارهای کشاورزی، بالای 90 کیلومتر عملیات لوله گذاری و انتقال آب در سطح مزارع استان قم به اجرا درآمد.

این مسول  با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصولات زراعی درقم نسبت به کل کشور کم است، افزود: با این وجود به دلیل استفاده از روش های نوین علمی در سال 94 نزدیک به 748 هزار تن از محصول های کشاورزی کشور در استان تولید شد و این نشان می دهد کشاورزی در استان در حال حرکت به سمت افزایش بهره وری در واحد سطح و بالا بردن کیفیت محصولات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به حقابه بهره برداران زمین های زراعی از سد پانزده خرداد گفت: پس از تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان از طریق سرشاخه های دز، باید منابع آبی سد پانزده خرداد در اختیار کشاورزان استان قرار گیرد تا شاهد شکوفایی بخش کشاورزی قم به خصوص در بخش پایین دست قمرود باشیم.

طلایی تصریح کرد: عده ای معتقد هستند  درقم به علت کم آبی باید کشاورزی صورت نگیرد ولی اگر بخش کشاورزی  قم را تعطیل کنیم  این شهردیگر جای سکونت  نیست چراکه زمینی که یکبار شخم خورده باشد با کمترین باد به گردو خاک تبدیل می شود وما تلاش می کنیم با وجود مشکل کم آبی وضع موجود را حفظ کنیم وبه دنبال توسعه بخش کشاورزی نیستیم. 

 

پاسخی بگذارید