گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 119379
چادر، حجابی برتر... که ملت ایران آن را، از فرهنگ دینی اهل بیت(ع) و قیام عاشورا انتخاب کرده اند  
 
  دغدغه ای که امروزه در برخی نقاط شهر و یا حتی گاهی قسمتی از فضای رسانه ها را به خودش اختصاص داده موضوع حجاب است.  
در هر کشوری فرهنگ آن کشور در سرلوحه امورات آن ها و نوع پوشش افراد آن اجتماع قرار دارد مثل هندوها و نوع پوشش آن ها و یا اعراب و نوع پوشش آن ها اما ایران و ایرانی دارای چه فرهنگی است؟ چه فرهنگی را پذیرفته؟  
بنا به قولی متاسفانه برخی از مردم ما، آگاهانه یا ناآگانه به آسیاب دشمن آب می ریزند.  
چرا که مجهولاتی در هندسه فرهنگ جنسیتی و سیاست های حجاب در جامعه مشاهده می شود که به ضرس قاطع می توان گفت با این که حجاب رویکردی در بطن و هدف اسلام است ولی با ضعف در آموزش ها استنباط های ناصحیحی را در اذهان سبب می شود، که اغلب نمی توان این موضوع و هدف را در یک توضیح بیان و خلاصه کرد.  
حجاب اسلامی درواقع نوعی جنگ نرم در قالب پوشش برای بانوان است که ملت ایرانی آن را، از فرهنگ دینی اهل بیت(ع) و قیام عاشورا انتخاب کرده اند و به تمام جهانیان هم هر ساله در مراسمات آیینی تحت عنوان  تقابل با استکبار جهانی بر حفظ استقامت و پایداری و پافشاری در انقلاب اسلامی اغلب به نمایش می گذارند تا مبادا استکبار پایش را از گلیم خود دراز کند...  
اما این که به چه نحوی به معرض نمایش گذاشته می شود، امری است بدیهی که به نظر باید با قدرت بیشتری به آن پرداخت.  
به نقل شیخ مفید در کتاب ارشاد ج 2، ص 113: پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام وقتی گذر عمر سعد نزد زنان و دختران امام شهدا افتاد، زنان بر سر او فریاد زدند و گریستند و از او خواستند که آنچه را از آنان غارت شده به آنان باز گردانند، تا به وسیله آنان خود را بپوشانند.  
رسالت بزرگ زنان و کرامت بانوان اهل بیت(ع) که با محوریت حضرت زینب کبری(س)  برای حفظ عفاف و پاکدامنی در جریان اسارت و مبارزات که هویت ایشان را در رفتارهای عاشواریی و انتقال این فرهنگ که بر اصل مقاومت و پایداری فرهنگ پایداری است، بستری در تاریخ تشیع و یک مسئله ضروری برای حفظ عفاف و حفظ حریم بانوان مسلمان است.  
 که وقتی به چیدمان و نوع چینش خیمه ها در صحرای کربلا و ایجاد خندق هلالی می اندیشیم، به این نتیجه خواهیم رسید که مسئله پوشش و حجاب در حقیقت در تمام مواضع و لحظات عاشورا اوج تاثیرگذاری را برای یک بانوی آزاده و مسلمان بیان می کند.  
بانویی که در واقع با مشارکت در حماسه عظیم عاشورا و در عین حال ابراز ادای رسالتی بسیار حساس و خطیر در اجتماع و در اوج رعایت متانت، اسوه ای در نهضت عاشورا و احیای ارزش های دینی در انظار چشم دشمن و تمام صحنه های تشریع شده از رسالت است که می توان گفت یادآور گوهری ناب از چهره تقوا بودند.
 تا جایی که یکی از از اعتراض‌های شدید "حضرت زینب علیهاالسلام" به یزید، که در کتاب همان ص  218 آمده است: ای یزید... آیا از عدالت است که کنیزان خود را در حرمسرا پوشیده نگاه داشته‌ای و دختران پیامبر را به صورت اسیر شهر به شهر می‌گردانی، حجاب آنها را هتک کرده، چهره‌هایشان را در معرض دید همگان قرار داده‌ای که دور و نزدیک به صورت آنان نگاه می‌کنند؟
هدف از بیان این نمونه‌ها این است که خاندان امام حسین علیه‌السلام، اینگونه نسبت به هدف حجاب مواظبت داشتند، تا آنجا که از رفتار دشمن در این که حریم حرمت عترت پیامبر را نگاه نداشته و آنان را در معرض تماشای مردم قرار داده بودند، به شدت انتقاد می‌کردند.  
و با آن همه مصیبت ولی در نهایت دقت، نسبت به حفظ‌ شأن و مرتبه یک بانو در مقام یک زن پاکدامن و متعهد مراقبت داشتند.  
بانویی که در عین مراعات حجاب و عفاف، به انجام رسالت می پردازد و با سخنرانی‌ اجتماعی سیاسی و افشارگرانه خود از دفاع و تبیین اهداف شهدای آن رویداد حتی لحظه ای، باز نمی‌ماند،  
چرا که عقيله بني هاشم، حضرت زينب كبري(سلام الله علیها)، در دامان پُرمهر فاطمه زهرا(عليها السلام)و مولاي متقيان تربيت يافته و درس زندگي آموخته است و  داراي شخصيتی از خميرمايه وجود رسول اللّه(صلي الله عليه وآله) و اوصاف جدّه اش حضرت خديجه(عليها السلام)است همانگونه كه آن بانوي والامقام، براي پيشرفت اسلام، نقش چشمگير داشت، حضرت زينب(عليها السلام)نيز نقش بسزايي در حفظ رهاوردهاي نهضت عاشورا داشت.  
بانویی که می توان گفت: از نوادر بانوان در تاريخ اسلام و در نهضت خونين و جاودانه کربلا  است و زندگی و رفتار او درسی برای بانوان در همه دوران‌ها و همه شرایط است.  
لذا با این اوصاف نیاز است تا شاید با دیدگاه دیگری و مستحکم تری به این دغدغه نگریست تا از  بدحجابی و بی حجابی که مقدمه ای از  ناهنجاری های غیراخلاقی و ضد ارزشی است  توانست به صورت هدفمند از ترویج شبیخون استکباری و استبدادی که در این عصر انفجار اطلاعات، به مخدوش ساختن و ترور افکار سرمایه های کشور  پرداخته شده است

بتوان درایت داشت.  
شاید بهتر باشد با یک عظم و اراده قوی همه گیر برای این که بخواهیم به فکر تغییر سیاست گذاری های حجاب، اعم از بدحجابی و حجاب های سیاسی باشیم، به محل پرورش ثانویه پرورش توجه کنیم!  
چرا که همه می دانیم تمام شکل گیری های فردی اغلب از جامعه و پیرامون تربیتی شکل می گیرد.  
و شاید بهتر باشد برای این که بخواهیم، حجاب در روابط زن و مرد را ساماندهی کنیم، الزاما حجاب را در هندسه جنسیتی ببینیم و بفهمیم و بفهمانیم، آن هم نه تنها در بیان یک کلامِ خشک و خالی و صلبی، بلکه با بیان مفاهیمی منطقی و با ادله هایی روشن که مردم جامعه و وطن ما، اهداف و تفکر اسلام را از حجاب، در افکار و تصورات خود بتوانند در معنای حقیقی آن درک کنند و با آن انس و در نهایت پیوند برقرار کنند. تا با نگاهمان به عاشورا و ترسیم آن به عنوان یک کانون ارزشمند در متن زندگی شیعه و عمق باورها و احساس ها و عاطفه هاو خردها و اراده ها "حسین منی و انا من حسین" و دامنه تاثیر آن را در اوج اخلاص و عشق، تا ابدیت و آزادمردانه با حفظ شعور و شرف  از غفلت حفظ کرد.   
شاید بهتر باشد با پیوندهای بدیع و خلاقانه و با توجه به نیاز افراد جامعه حجابی را در قالب پوششی مناسب  و چارچوبی تفسیر پذیر طراحی کنیم که دیگر در ذهن هیچ فردی حجاب به معنای دشواری و محدودیت قلمداد نشود!  
و در آخر شاید بهتر باشد بدانیم که برای تبیین حجاب و برای جلوگیری از تعارضات و ایجاد امرحاکمیتی ونقش مهم آموزش خویشتن داری از طریق اقدامات تشویقی و اقنائی، ضعف های موجود در تاب آوری اجتماعی را ساماندهی کرد تا هر فرد در جامعه ما اعم از زن و مرد حجاب را به منزله حفظ پرچم وطن بداند و براساس این تفکر مانع براندازی و سست شدن حجاب شوند تا این تفکر اسلامی که قطعا آثار اجتماعی مهمی را در برمی گیرد و آمار تعارضات و مزاحمت های خیابانی و اجتماعی را با تسلط بر بدن به حداقل برسانند.
مطلب از هدی سادات چاوشی

پاسخی بگذارید