تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 123177


سال گذشته و پس از اقدامی که «درک باورمن» برای فسخ یک طرفه قرارداد خود با فدراسیون بسکتبال ایران انجام داد، مهران حاتمی هدایت تیم ملی بسکتبال را عهده دار شد. قهرمانی در کاپ آسیا از جمله رویدادها و نتایجی بود که ملی پوشان بسکتبال با این مربی به دست آوردند. تیم ملی بسکتبال در مرحله اول انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ چین هم با هدایت مهران حاتمی به میدان رفت که نتیجه آن متحمل شدن شکست دور از انتظار برابر عراق و پیروزی مقابل قطر بود.

اما در آستانه آغاز اردوهای تیم ملی بسکتبال برای حضور در پنجره دوم رقابت های انتخابی جام جهانی، مهران شاهین طبع به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شد. شاهین طبع در زمان باورمن هم عضو کادر فنی تیم ملی بسکتبال بود اما بعد از رفتن این مربی، به دلیل حضور همزمان در پتروشیمی از قبول پیشنهاد فدراسیون برای سرمربیگری تیم ملی امتناع کرد. این مربی امسال با تیم باشگاهی خود در لیگ برتر سوم شد و نتوانست از عنوان قهرمانی تیمش دفاع کند اما در نهایت جایگزین مربی شد که شهرداری تبریز را برای نخستین بار قهرمان مسابقات باشگاهی کرد. 

رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال در گفتگو با رسانه ها درمورد تغییر ایجاد شده در کادر فنی و اینکه درست پس از قهرمانی مهران حاتمی با تیم شهرداری تبریز در لیگ برتر، مهران شاهین طبع به عنوان جایگزین وی در رأس تیم ملی معرفی شد، توضیح داد.

وی گفت: البته این تصمیمی بود که دو سه روز قبل از فینال نهایی در نشست کمیته فنی اتخاذ شده بود اما اعلام رسمی آن را به بعد از مشخص شدن تکلیف قهرمان در لیگ قبل تر موکول کرده بودیم.

طباطبایی ادامه داد: تصمیمی که برای انتخاب کادر فنی جدید و سرمربی آن گرفته شد خیلی مرتبط با نتایج مسابقات باشگاهی نبود، بیشتر به دنبال این بودیم تا فردی عهده دار هدایت تیم ملی شود که بتواند این تیم را به خوبی مدیریت کند. بر همین اساس و پس از بررسی های متعدد، کمیته فنی به این نتیجه رسید که زوج شاهین طبع به عنوان سرمربی در کنار کوهیان به عنوان مربی می توانند مفید باشند.

رئیس فدراسیون بسکتبال با تأکید بر اینکه کادر فنی تیم ملی نیازمند تقویت بود، یادآور شد: به هر حال تیم ملی در مرحله اول انتخابی جام جهانی مقابل عراق شکست خورده بود. نیازمند این بودیم تا انسجام بیشتری در کادر فنی و تیم ملی ایجاد شود. کمیته فنی هم بر همین اساس  تصمیم گیری کرد. اعتقاد  شخص من به این است که وقتی کمیته فنی تصمیمی می گیرد باید از آن دفاع کرد چون این تصمیمات با حضور افراد کارشناس گرفته می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در این رابطه با خود مهران حاتمی هم گفتگویی داشتید و اصلا وی در جریان تصمیمات قرار داشت؟»، خاطرنشان کرد: نه؛ صحبتی با این مربی نداشتیم. در واقع قاسمی به عنوان مدیر تیم های ملی تمام کارها را در این زمینه دنبال کرد. در کل چند گزینه برای سرمربی تیم ملی داشتیم که در نهایت از میان آنها کمیته فنی تصمیم گرفت شاهین طبع سرمربی شود.

«شما در گفتگویی که پیش از این با رسانه ها داشتید اعلام کردید که برای انتخاب سرمربی خارجی فعلاً برنامه ندارید اما شاید این موضوع برای سال آینده در دستور کار قرار گیرد اما با توجه به اینکه اعلام شده شاهین طبع تا زمان بازی های آسیایی هدایت تیم ملی را عهده دار است، به نظر می رسد فعلا هیچ برنامه ای برای همکاری با مربی خارجی ندارید؟»

طباطبایی در رابطه با این پرسش تصریح کرد: فعلا که نظر و برنامه ای در این زمینه نداریم و اصلا بررسی هم برای جذب مربی خارجی نداشتیم. تا بازی های آسیایی که مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی است و بعد از آن باید ببینیم چه اتفاقی می افتد. به هرحال اگر هم روزی تصمیم به همکاری با مربی خارجی بگیریم، باید از گزینه ای استفاده کنیم که یک سرو گردن از مربیانی که تاکنون به ایران آمده اند، بالاتر باشد و به معنای واقعی بتواند برای ورزش و بسکتبال ایران تاثیر مثبت چشمگیری داشته باشد و حتی مربیان داخلی خودمان هم بتوانند از حضور آنها استفاده کنند. 

رئیس فدراسیون بسکتبال همچنین در خصوص قرارگرفتن دوباره صمدنیکخواه بهرامی در جمع اردونشینان تیم ملی گفت: قبلاً هم گفته بودم در فهرست ۲۴ نفره ای که برای مسابقات انتخابی جام جهانی اعلام شده بود نام صمد نیکخواه بهرامی قرار داشت. با نظر مهران شاهین فر و براساس همین فهرست، وی را به اردو دعوت کردیم تا از حضور این بازیکن باتجربه بتوانیم در این مرحله از مسابقات استفاده کنیم.

«اردونشینان تیم ملی بسکتبال با نظر مهران شاهین طبع انتخاب شدند؟» وی در پاسخ به این پرسش گفت: بله؛ انتخاب بازیکنان با نظر مهران شاهین طبع و مجموعه کادر فنی تیم ملی انجام شد. ما هیچ دخالتی در این زمینه نداشتیم.

طباطبایی همچنین در مورد رقابت های باشگاهی لیگ برتر که سه شنبه شب با قهرمانی شهرداری تبریز به پایان رسید، اظهار داشت: مسابقات خوبی برگزار شد. از میان چهار تیمی که به مرحله نیمه نهایی راه یافتند اصلاً مشخص نبودکه کدام تیم قهرمان می شود. رقابت ها خیلی نزدیک بود. اکثر بازی ها هم به دیدار پنجم کشیده شد. شهرداری تبریز هم که قهرمان شد، تیمی با سازماندهی مناسب بود و توانست در دیدار تعیین کننده فینال از میزبانی خود برای نتیجه گیری استفاده کند. اینکه در نهایت هم یک تیم شهرستانی موفق به کسب عنوان قهرمانی شد این نوید را می دهد که همه باشگاه ها می توانند با داشتن سازماندهی لازم و برنامه ریزی کامل در لیگ شرکت داشته باشند حتی اگر در شهرستان ها فعالیت داشته باشند. در واقع این قهرمانی یک تحرک در میان تیم های شهرستانی ایجاد می کند.

پاسخی بگذارید