تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 130152



معصومه ابتکار در گفتگو با رسانه ها، با اشاره به برگزاری نشست تخصصی «زنان، صلح و امنیت پایدار» و با طرح این پرسش که آیا واقعا زنان می توانند در ایجاد صلح و حل و فصل مناقشات و حفاظت از امنیت پایداری نقش داشته باشند؟ افزود: باید به این پاسخ برسیم که در رابطه با مناسباتی که به صلح و رفع مخاصمات می انجامد، نقش زنان چقدر می تواند تاثیرگذار و تعیین کننده باشد؟

وی ادامه داد: این مساله سالهاست در سازمان ملل هم مطرح است، به ویژه در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا که متاسفانه به دلایل مختلف در سالهای اخیر شاهد نا امنی، مخاصمات و اشغالگری بودیم مساله صلح امنیت اهمیت بسیار زیادی دارد. زنان نه تنها بیشترین آسیب را در این مناقشات دیدند، بلکه خانواده های بسیاری متلاشی شدند، کودکان زیادی آواره شدند و ... اما در عین حال زنان در برقراری صلح به ویژه در مواردی که ریشه مشکلات اخلافات داخلی و مناقشات قومی و فرقه ای و مذهبی باشد بسیار می توانند در برقراری مفاهمه و ایجاد درک متقابل، مبارزه با افراط گری و خشونت تروریسم موثر باشند.

همگرایی بین زنان برای پیشبرد صلح و امنیت

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: اجلاس تخصصی «زنان، صلح و امنیت پایدار» با حضور نمایندگانی از کشورهای منطقه که تاثیر زیادی در شرایط فعلی دارند مثل افغانستان، سوریه، عراق، لبنان، بنگلادش، پاکستان و اندونزی برگزار می شود و این کشورها در سطوح مختلف حضور پیدا کرده اند. از افراد و مقامات دولتی تا تشکلهای غیر دولتی، دانشگاهیان و همچنین سفرا و نمایندگان هیاتهای دیپلماتیک و سازمانهای بین المللی از زوایای مختلف به مساله زنان صلح و امنست پایدار می پردازند. مهمترین هدف این نشست ایجاد یک همگرایی بین زنان برای پیشبرد صلح و امنیت است و همفکری برای توسعه راهکارهای موثر در مقابله با افراط گری و همچنین استفاده از تجربیات متقابل کشورها در موضوعات مرتبط با صلح و امنیت.

ابتکار با اشاره به تجربیات کشورمان در ۸ سال دفاع مقدس گفت: ما این مناقشه بزرگ را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و ساز و کارهایی که برای تاب آوری مردم ایران پیش بینی شد و همچنین جایگاه عزت مندی که امروز شهدا و ایثارگران دارند می تواند الگوی کشورهای منطقه در رسیدن به امنیت پایدار و کاهش آسیبهای جنگ باشد. نگاه فرهنگی به این مقوله یک تجربه قابل تعمیم است که کشورهای دیگر می توانند از این تجربه در جهت تکریم جایگاه و مقابله با تجاوز و اشغالگری استفاده کنند. این یک تجربه ای است که قابلیت زیادی دارد و زنان می توانند در انتقال این تجربه زیسته موثر باشند.

لزوم برخورد با سوء استفاده جنسی از زنان در جنگ‌ها

وی بر اهمیت حضور زنان در مذاکرات صلح و امنیت در سطح بین المللی تاکید کرد و گفت: لازم است در ساز و کارهای امنیت پایدار، به حضور و دیدگاه‌های زنان توجه داشته باشیم. از سوی دیگر زنان در معرض آسیب که در جنگ‌ها و درگیری‌ها اسیب زیادی می بینند و در مواردی مجبور به مهاجرت می شوند. کودکانی که دچار لطمات جانی روحی و روانی می شوند؛ همه و همه باید در مذاکرات بین المللی پیش بینی شود تا از آلام زنان کاسته شود. تدابیر لازم برای حفاظت از جمعیت‌های زنان در برای سوء استفاده جنسی در هنگام جنگ‌ها باید اندیشیده شود. خشونت‌هایی که در جنگهای اخیر منطقه از سوی داعش دیدیم و برخورد این گروه ضد انسانی و تکفیری با زنان، اوج بی رحمی و خشونت بود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به وجود ساز و کارهایی در سطح بین الملل در خصوص صیانت از امنیت زنان در مناقشات افزود: مناسبات اجرایی این ساز و کارها در کنوانسیون‌های مهمی که مقرارت مربوط به جنگها را مربوط می شود و بر ممنوعیت آسیب رساندن به افراد غیر نظامی، زنان و کودکان تاکید دارد، آمده است اما اینکه چقدر این مقررات رعایت می شود مساله مهمی است. باید یادآوری کنیم که هم دولت‌ها باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند و هم تشکل‌های مدنی بتوانند صدای خودشان را و اعتراضاتشان را به روندهای جاری مطرح کنند. هر جا نیازی به دیده بانی وجود دارد مثل مهاجرتها و آوارگی زنان و کودکان و تبعات روحی و روانی جنگ برای خانواده ها و زنان و کودکان، سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای تخصصی باید ورود کنند و کمک کنند به حل و فصل این مسایل.

خشکسالی ریشه وقوع مناقشات منطقه ای

ابتکار خاطرنشان کرد: روسای دولت‌ها، وزاری خارجه، وزاری مربوط با صلح و امنیت و در حوزه های تخصصی مثل حوزه های اقتصادی، فرهنگی، زنان و محیط زست باید در برقراری ساختارهای رسمی و تضمین کننده صلح و امنیت پایدار مداخله کنند. یکی از مقوله هایی که در جنگ‌ها آسیب زیادی می بیند محیط زیست است. صلح و امنیت برای محیط زیست سالم، زندگی سالم و در نهایت خانواده سالم بسیار مهم است و این موارد به هم پیوسته است. همچنین دانشگاهیان، ادیان و سازمانهای مردم نهاد باید برای رسیدن به یک زبان مشترک تلاش کنند.

وی با تاکید بر نقش عوامل محیط زیستی در بروز مناقشات منطقه ای و بین المللی گفت: ریشه اولیه بسیاری از آسیب‌ها به ز نان و کودکان و خانواده، تا حد زیادی در تغییر اقلیم خشکسالی مهاجرتهایی که در اثر خشکسالی اتفاق افتاده نهفته است. این تنشهای محیط زیستی در مرحله بعد به به تنشهای قومی و سپس به تنشهای سیاسی منجر شده است. این الگو را در سوریه همه مشاهده کردیم که تنشهای محیط زیستی از ۲ دهه قبل شروع شد و تغییر اقلیم و محیط زیست به بروز جنگهای خونین منتهی شد.

پاسخی بگذارید