تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 134502
برجام

سران کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان در حاشیه نشست اتحادیه اروپا دیدار و درباره توافق هسته‌ای برجام رایزنی کردند. 

دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان پاینبدی به برجام را مورد تأکید قرار داده‌اند. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) مورد توافق قرار گرفت.

دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای ۱+۵ از زمان اجرایی شدن «برجام» با به کارگیری سیاست‌های مخربتلاش کرده از متبلور شدن مزایای این توافق برای ایران جلوگیری کند. 

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید شدت گرفته است. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

فرانسه، انگلیس و آلمان در حین مخالفت با تهدیدهای ترامپ برای لغو «برجام»، با درخواست‌های وی برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا روز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است.

منبع: فارس

پاسخی بگذارید