تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 135213
از جمله علامت‌های آلرژی غذایی می‌توان مواردی همچون درد شکمی، گرفتگی، تهوع و استفراغ، اسهال، مشکل بلع، خارش دهان، گلو، چشم، پوست بدن، احتقان بینی یا آبریزش بینی، حالت تهوع و تنگی نفس را نام برد.

یکی از مهم‌ترین واکنش‌های آلرژیک در این زمان بروز شوک آنافلاکسی است که می‌تواند درصورت تاخیر در درمان سبب مرگ فرد شود.

عوامل آلرژی زا در دید و بازدید‌های نوروزی

دانه‌های آجیل از جمله بادام، بادام زمینی، گردو، فندق، پسته و بادام هندی همگی می‌توانند سبب بروز واکنش حساسیتی در افراد مستعد به آلرژی شوند.

افراد مبتلا به آلرژی از مصرف آجیل خودداری کنند به ویژه اگر مصرف دانه‌های آجیل سبب بروز واکنش‌های حساسیتی شدید در آن‌ها می‌شود.

در صورت بروز آلرژی همراه داشتن دارو و یا آمپول خود تزریق اپی نفرین (تن‌ها با مجوز پزشک) می‌تواند سبب برطرف شدن آلرژی شود، حتی پس از پایان حمله آلرژی باید فرد را به سرعت به مراکز درمانی منتقل کرد تا اقدام‌های درمانی تکمیلی برروی او انجام شود.

آلرژی غذایی معمولاً از سنین خردسالی در کودک ایجاد می‌شود، اما بروز آن در بزرگسالی نیز ممکن است، معمولاً پس از مشاهده علامت‌های آلرژی برای اولین بار والدین باید کودک را نزد متخصص آلرژی برده تا با انجام آزمایش‌های تشخیصی، آلرژی او به طور کامل شناسایی شود.

شناسایی آلرژی با آزمایش پوستی با استفاده از مواد آلرژن یا آزمایش خون انجام می‌شود و فرد پس از مشخص شدن موارد حساسیت باید از مصرف آن‌ها خودداری کند.

آلرژی در اثر آزاد شدن نوعی مواد شیمیایی دربدن به نام هیستامین به وسیله اشتباه سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد و می‌تواند سبب واکنش‌های مختلف در بدن افراد شود.

افزون بر آجیل، بسیاری از دانه‌های آلرژی زا مانند پسته، فندق، گردو و بادام در خوراکی هایی همچون برخی شیرینی ها، دسر و حتی سالاد‌ها وجود دارد، به همین دلیل افراد مستعد آلرژی باید پیش از مصرف هرنوع خوراکی از مواد تشکیل دهنده آن اطلاع پیدا کنند.

کارشناسان به افراد دارای آلرژی غذایی و پوستی توصیه می‌کنند از مصرف آجیل در مهمانی‌های عید خودداری کنند و مصرف میوه‌هایی که به آن‌ها حساسیت ندارند را جایگزین آجیل وشیرینی کنند.

برخی ادویه‌ها و چاشنی‌هایی که در شیرینی‌ها استفاده می‌شوند مانند دارچین، زنجبیل، هِل، گلاب و زعفران نیز می‌توانند سبب تحریک واکنش آلرژیک در افراد شوند.

کارشناسان به والدینی که دارای فرزند مبتلا به آلرژی هستند، توصیه می‌کنند در مهمانی‌ها خوراکی‌های ایمن و بدون خطر برای فرزند خود را همراه داشته باشند تا دچار مشکل در تغذیه او نشوند.

پاسخی بگذارید