تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 138917
«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص حمله شیمیایی روز یکشنبه (دیروز) به «دوما» واقع در «غوطه شرقی» سوریه ابراز نگرانی کرد و با صدور بیانیه‌ای خواستار تحقیق فوری جامعه بین‌الملل و پاسخ آنها به این حمله شد.

علیرغم آنکه روسیه پیشتر درباره طرح تروریست‌های سوری برای آغاز یک حمله شیمیایی خبر داده بود، وزیر خارجه انگلیس مدعی شد که نیروهای سوری مسئول دستکم چهار حمله شیمیایی از سال 2014 تاکنون بوده‌اند.

واکنش وزیر خارجه انگلیس به فاجعه "دوما"

با آنکه «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته هنوز قادر به تأیید گزارش‌های رسانه‌‌ای درباره حمله «دوما» نیست، کشورهای غربی به خصوص آمریکا از روز گذشته، لفاظی‌های خود علیه دولت دمشق را آغاز کرده و دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را مسئول حمله شیمیایی دوما می‌دانند و مقامات کاخ سفید روز گذشته تهدیداتی را درباره حمله به سوریه مطرح کردند.

در خبرهای دیگر آمده است که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در تماس تلفنی با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا حمله شیمیایی در شهر «دوما» در سوریه را محکوم کرده و دولت سوریه را به انجام این حمله شیمیایی متهم کرده است.

از طرف دیگر، تلویزیون سوریه صبح روز دوشنبه از حمله‌ای به پایگاه هوایی «التیفور» در حومه حمص خبر داد و علیرغم آنکه احتمال می‌رود آمریکا پشت این حمله بوده باشد اما واشنگتن مداخله در این حمله را تکذیب کرده است.

تلویزیون سوریه گزارش داد سامانه‌های پدافند هوایی این کشور ۸ فروند موشک شلیک‌شده به سمت فرودگاه التیفور را منهدم کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که چندین نفر در حمله به فرودگاه «التیفور» سوریه جان خود را از دست داده‌اند و برخی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

سوریه و روسیه ادعاهای مطرح شده درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در دوما را رد کرده‌اند و ایران درباره بهانه قرار دادن آن برای اقدام در سوریه هشدار داده است.

ادعاها علیه دمشق در حالی مطرح می‌شوند که دولت سوریه در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.

پاسخی بگذارید