تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 139230
شورای دور اول را همه با واژه هایی چون درگیری، اختلاف، افشاگری، تنش، جنجال، برکناری و در نهایت انحلال شورا می شناسند و اقدامات اخیر شورای شهر و شهردار و مسئولین شهرداری از جمله اختلافات بر سر طرح ترافیک و مصاحبه علیه هم در رسانه ها و سه بار استعفای شهردار در طول شش ماه شروع بکار یادآور آن تنش ها و اختلافات است و این سوال به ذهن متبادر می شود که آیا ماجرای شورای اول در حال تکرار است.
آیا ماجرای شورای اول تکرار و شورا منحل می شود؟/ سه بار استعفای نجفی و سیاسی کاری شورا از نظر دادستان تهران

به نظر می رسد شورای 21 نفره دور پنچم مسیری می رود که شورای دور اول رفت و سرانجام منحل شد.

همه 15 عضو شورای دور اول اصلاح طلب بودند اما اختلافات درونی آنها آنقدر زیاد شد که در نهایت اصلاح طلبان و دولت اصلاحات که انتخابات این شورا را برگزار کرده بودند، قبل از پایان دوره چهار ساله و در 20 اسفند سال 81 آنرا منحل کردند.

مرتضی الویری اولین شهردار شورای اول بود که از خرداد 1377 تا اسفند 80 به مدت 32 ماه شهردار تهران و پس از آن محمدحسن ملک مدنی شهردار شد که کمتر از هفت ماه شهردار تهران بود و در نهایت برکنار شد.

هر دو شهردار به خاطر اختلافات 2 طیف اعضای اصلاح طلب در شورای شهر، بر کنار شدند.

اما علاوه بر برکناری 2 شهردار، اعضای شورا، با هم اختلافات شدیدی داشتند و مرتب علیه یکدیگر موضع می گرفتند و حتی در رسانه ها به صراحت همدیگر را به فساد متهم می کردند.

در حال حاضر همه 21 عضو شورای دور پنجم تهران، اصلاح طلب هستند. شورای پنجم در همان روز اول کار خود در اول شهریور محمدعلی نجفی را بعنوان شهردار انتخاب کرد.

هر چند زمینه های و آغاز اختلافات شهردار و مسئولین شهرداری با اعضای شورا را باید از موضوع طرح ترافیک در دی ماه دانست اما در نهایت این اختلافات بعد از استعفای نجفی و تمایل برخی اعضای شورا برای رفتن نجفی از شهرداری نمود بیشتری پیدا کرد.

نجفی روز سه شنبه  23 اسفند استعفا داد. خود وی دلیل استعفایش را بیماری و نیاز به عمل جراحی ذکر کرد اما برخی می خواهند وانمود کنند که وی به دلیل فشارهای سیاسی از جمله احضار به دادسرا برای ماجرای روز زن در برج میلاد و رقص چند دختر در مراسم که شهردار در آن حضور داشت، استعفاء کرد.

البته پیش از بررسی این استعفا، نجفی متن استعفای دومی را هم تقدیم شورا کرد.

استعفای نجفی روز یکشنبه 19 فروردین در جلسه شورای شهر تهران مطرح و 16 عضو شورا با این استعفاء مخالفت کردند. اما مصاحبه های برخی از اعضای شورا قبل از بررسی استعفاء نشان می داد که برخی اعضا به قبول استعفاء نظر دارند.

بعنوان مثال محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر سه روز بعد از استعفای نجفی  یعنی در 26 اسفند در یک نشست خبری از تقاضای عمومی برای شهردار شدن محسن هاشمی سخن گفت. 

وی حتی در روز 14 فروردین یعنی پنچ روز قبل از بررسی استعفای نجفی در شورای شهر، در جمع خبرنگاران از احتمال انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران سخن گفت. 

وی در پاسخ به این پرسش که برای شهرداری سرپرست انتخاب می‌کنید، گفت:‌این موضوع در جلسه روز یکشنبه 19 فروردین مورد بررسی قرار می‌گیرد اگر در آن جلسه نجفی دیگر در شهرداری تهران نماند در خصوص سرپرست باید اقدام کنیم. به سرعت نمی‌توانیم گزینه جدیدی برای شهرداری انتخاب کنیم.ابتدا سرپرست می‌گذاریم و بعد شهردار را انتخاب می‌کنیم چرا که نمی‌توانیم شهر را به حال خود رها کنیم.

اما نجفی دیروز دوشنبه برای سومین بار استعفاء داد. وی باز به صراحت بیماری و توصیه پزشکان به نرفتن بر سر کار را دلیل استعفای خود ذکر کرد.

اما غیر از موضوع استعفا، طرح ترافیک، نحوه اجرا و فروش آن یکی دیگر از محل اختلاف اعضای شورای شهر و شهرداری تهران است.

مبدع طرح جدید ترافیک که موجب نگرانی مردم تهران شده و هنوز تکلیف نهایی آن مشخص نیست، محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری است.

پور سیداقایی که طرح جدید را بدون تصویب در شورای شهر، نهایی قلمداد می کرد و حتی قبل از سال جدید می گفت طرح جدید اجرایی شده و زمان اجرای آن آغاز شده، با برخی از اعضای شورا اختلاف نظر داشته و دارد.

بعنوان مثال وی دیروز از ضرورت شارژ یک میلیون تومانی حساب شهروندی برای استفاده از طرح ترافیک خبر داد و گفت: تمام گروه‌هایی که می‌خواهند مجوز سالانه ورود به طرح ترافیک دریافت کنند باید حساب شهروندی خود را یک میلیون تومان شارژ کنند.

اما بلافاصله محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، شارژ یک میلیون تومانی حساب شهروندی برای استفاده از طرح ترافیک را غیرقانونی دانست و گفت: شهرداری باید در این زمینه پاسخگو باشد. نمی‌دانم آقای پورسید آقایی چرا این موضوع را مطرح کرده است. چرا که در مصوبه شورای شهر نیامده که باید افراد قبل از استفاده یک میلیون تومان حساب شهروندی خود را شارژ کنند.

از طرف دیگر مسئولین شهرداری تصمیم دارند از اول اردیبهشت طرح جدید را اجرایی کنند اما علیخانی در این زمینه گفت: هر سال در دی ماه کار ثبت نام آغاز می‌شد امسال از اواخر اسفند سایت باز شده و مهلت ثبت‌نام قطعا بیشتر است.

در هر حال دادستان کل کشور اقدامات شورای شهر را سیاسی توصیف و به آنها پیشنهاد کرد از سیاسی کاری در امور شهر پرهیز کنند. 

محمدجعفر منتظری دیروز در دیدار با کارکنان دادستانی کل کشور به صراحت گفت که همه می‌دانند که این عدم پذیرش استعفای شهردار تهران در حالیکه خود ابراز عجز و ناتوانی کرده سیاسی است. به عنوان مدعی العموم اعلام می‌نمایم اگر چنانچه این کار ادامه یابد و اقای شهردار به علت بیماری نتواند وقت لازم را در مدیریت شهری بگذارد و کار اسیب ببیند قطعا این اقایان مسئول هستند.

با این وجود سوال است که آیا سه استعفای شهردار تهران در کمتر از یک ماه از یک طرف و اختلافات اعضای شورای شهر و مسئولین شهرداری در برخی از زمینه ها و مهمتر از همه هشدار دادستان کل کشور به اعضای شورا مبنی بر پرهیز از سیاسی کاری، از تکرار ماجرای شورای اول خبر می دهد؟.

آیا اختلافات اعضای شورا و مسئولین شهرداری در روزهای آینده بیشتر می شود و شورای پنجم که همگی اصلاح طلب هستند و انتخابات آن هم از سوی دولت روحانی و اصلاح طلبان برگزار شد، آیا دولت و اصلاح طلبان مثل دولت اصلاحات، این شورا  را منحل خواهند کرد؟.

 

پاسخی بگذارید