تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 141825




به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز در کارگاه آموزشی یک روزه نمونه برداری آلاینده های گازی دی اکسین و فوران از خروجی دودکش صنایع که با همکاری با وزارت محیط زیست آلمان و دفتر همکاری های بین المللی کشور آلمان (GIZ) در محل سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می شود، گفت: یکی از موارد بسیار مهم و چالشی در حوزه پایش آلاینده ها، اندازه گیری و سنجش آلاینده های خاص نظیر ترکیبات آلی فرار، فلزات سنگین و دی اکسین و فوران است.

شناسایی و معرفی ۱۸۸ ماده سمی از سوی EPA

انصاری با بیان اینکه در حال حاضر ١٨٨ ماده سمی با اثرات سوء بهداشتی توسط EPA مشخص شده اند، اظهار کرد: این مواد سمی، عامل بیماری هایی همچون سرطان ها، بیماری های تنفسی ناباروری و نقص مادر زادی هستند که از منابع مختلف از جمله منابع متحرک مثل وسایل نقلیه، منابع بزرگ ثابت همچون کارخانه ها و نیروگاه ها، منابع کوچک شهری مثل پمپ بنزین و آتش سوزی ها منتشر می شوند.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری این موضوع که دی اکسین ها و فوران ها از جمله آلاینده های آلی پایدار مندرج در الحاقیه کنوانسیون استکهلم هستند، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، طی مصوبه مورخ ٢٢ فروردین سال ١٣٩٥ هیات دولت حدود مجاز دی اکسین و فوران خروجی دودکش صنایع و کارخانجات به تصویب رسید و ابلاغ شد.

ضرورت پایش انتشار دی اکسین ها و فوران ها بر اساس اسناد کنوانسیون های بازل و استکهلم

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به اسناد کنوانسیون های بازل و استکهلم بویژه اسناد موجود در خصوص ماهیت این نوع ترکیبات و آثار زیانبار آن ها، پایش انتشار دی اکسین ها و فوران ها شامل منابع انتشار، روش پایش، فهرست برداری و کمی سازی آن ها ضروری است.

انصاری با بیان اینکه سازمان بعنوان مرجع ذی صلاح ملی کنوانسیون در جهت ارتقای نظارت بر صنایع بالقوه انتشار دهنده این آلاینده ها از جمله پسماندسوزها و صنایع معدنی می بایست برنامه نمونه برداری، پایش و سیاهه برداری انتشار emission inventory و متعاقب آن برنامه های کنترلی، کاهش  و کمینه سازی انتشار را اجرا کند، اظهار کرد: خوشبختانه دستگاه کروماتوگراف گازی طیف سنج جرمی با قدرت تفکیک بالا بعنوان دستگاهی منحصر به فرد با دقت و حساسیت بسیار بالا برای اندازه‌گیری مشتقات گازهای دی‌اکسین و فوران در نمونه‌های هوا در آزمایشگاه مرکزی سازمان راه اندازی شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر، پیاده سازی استاندارد ایزو ١٧٠٢٥ برای سنجش این آلاینده ها در دست اقدام است.

وی افزود: با توجه به عضویت ج. ا.ایران در کنوانسیون های استکهلم و روتردام و ضرورت انجام پایش گازهای آلاینده دی اکسین و فوران به عنوان پارامترهای شاخص صنایع مهم نظیر سیمان و زباله سوزها، در جهت ارتقای توان پایش و ظرفیت سازی داخلی و افزایش سطح مهارت های فنی طی هماهنگی انجام شده با وزارت محیط زیست آلمان و دفتر همکاری های بین المللی کشور آلمان(GIZ) یک دوره کامل سنجش آلاینده های دی اکسین و فوران در تهران پیش بینی شد.

انصاری با بیان اینکه این کارگاه آموزشی یک روزه می تواند شروعی برای پایش این آلاینده ها در کشور باشد، گفت: قطعا بدلیل حساسیت و پیچیدگی فرآیند آلاینده های دی اکسین و فوران، انجام کل فرآیند از نمونه برداری، اندازه گیری و آنالیز آن ها می تواند نقطه قوتی در پایش آلاینده های خاص در کشور محسوب شود زیرا در حال حاضر این توان حتی در کشورهای منطقه وجود ندارد.

پاسخی بگذارید