تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 142472
سکه

بعد از اعلام خبر توقف پیش فروش سکه با سررسید یک ماهه در شعب بانک ملی از شهرهای مختلف خبر رسید که تعدادی از شعب این موضوع را بهانه ای برای پایان ثبت نام پیش فروش سکه اعلام کرده اند.

یکی از شهروندان از شمال کشور گفت: شعبه این شهر اعلام کرده که دیگر پیش فروش انجام نمی شود و اینطرح به اتمام رسیده است.

شهروندان تهرانی هم البته همزمان با توقف پیش فروش یک ماهه سکه، در شعب با مشکلاتی برای ثبت نام همراه شده اند. تعدادی از شعب می گفتند پیش فروش سه ماهه نیز با ابهام همراه است و فعلاً ثبت نام نمی کنیم!

اما بانک مرکزی اعلام کرده که فقط طرح پیش فروش یک ماهه متوقف شده و سایر طرح ها در این طرح کماکان ادامه دارند. مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی در همین ارتباط گفت: با توجه به استقبالی که از پیش‌فروش با موعد یک ماهه شده است و محدودیت های خطوط تولید سکه طلا در ضرابخانه، پیش فروش با سررسید یکماهه متوقف شد.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی همچنین تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که در اجرای طرح پیش‌فروش سکه مطرح می‌شود، برنامه‌ریزی برای تولید سکه‌های پیش‌فروش شده با توجه به سررسیدهای مختلف است. در این خصوص با توجه به شهرت سکه‌های تولیدی بانک مرکزی و اعتماد مردم به آن، حفظ کیفیت کار از لحاظ عیار دقیق، خلوص بالا و ضرب از یکسو و ایفای دقیق تعهدات ناشی از پیش فروش از سوی دیگر؛ مهم‌ترین دغدغه‌و خط قرمز بانک مرکزی در تولید و توزیع سکه است.

بانک مرکزی از ماه‌های پایانی سال قبل با اتخاذ اقداماتی به منظور مدیریت نقدینگی و تنظیم بازار ارز به صورت کلی و خاصه ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای سکه بهار آزادی در کشور، اقداماتی از جمله برگزاری حراج سکه طلا از طریق بانک کارگشایی و متعاقب آن ارائه طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی با سررسیدهای زمانی مختلف را انجام داد.

بانک مرکزی همزمان با اعلام سیاست ارز تک نرخی در بازار ارز از تصمیم خود برای افزایش زمان بندی پیش فروش سکه با قیمت های مختلف هم رو نمایی کرده و گفته بود با این سیاست قیمت سکه هم ارزان می شود.

اما همزمان با اجرای این سیاست، در اولین گام حراج سکه را به صورت یکباره لغو کرد؛ هفته قبل هم پیش فروش یک ماه را کنسل کرد. مشخص نیست در روزهای آینده پیش فروش سکه با سررسیدهای بالاتر چه سرنوشتی خواهند داشت! البته بانک ملی اعلام کرده تا اطلاع ثانوی این طرح در شعب این بانک برجاست.

 از ابتدای برگزاری حراج سکه در بانک کارگشایی تا تاریخ 20 فروردین‌ماه سال جاری، در مجموع تعداد 260 هزار سکه تمام بهار آزادی و 225 هزار سکه نیم بهار آزادی در بازار عرضه شد.

منبع: تسنیم

پاسخی بگذارید