تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 143692




 محمد خرم که ۱۸ دی ماه سال گذشته با حکم وزیر ورزش و پس از یک ماه سرپرستی در صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش به عنوان مدیرعامل این صندوق منصوب شد، امروز سه شنبه اولین نشست خبری خود را برگزار کرد تا در مورد وضعیت کلی صندوق و برنامه های در دستور کار توضیح داد. 

وی با بیان اینکه صندوق حمایت از قهرمانان مصوبه هیات دولت دارد و باید تشکیل می شد تا در خدمت ورزشکاران و پیشکسوتان باشد، گفت: هدف صندوق این بود شان و عزت قهرمانان را حفظ کند. هدف ایجاد صندوق همین بوده است.

وی افزود: خیلی از پیشکسوتان با حداقل هزینه ها افتخار افرینی می کردند که نیاز به حمایت دارند. شاید شما هم انتقاد کرده باشید چرا زندگی قهرمانان با سختی می گذرد، یا خانه ندارند و ... شما خودتان هم ممکن است حساس شوید که چرا این ورزشکاران با مشکلاتی مثل بیمه مواجه هستند. اینها دغدغه ماست. اساس تشکیل صندوق حمایت از ورزشکاران است. علاوه بر کمک به ورزشکاران، صندوق می تواند از خیرین هم کمک بگیرد.

خرم با تاکید بر اینکه تلاش ما دادن خدمات به جامعه ورزش است گفت: دولت هم بودجه ای به صندوق می دهد. سال ٩٦ صد در صد بودجه را گرفتیم. امسال ١٧-١٨ درصد افزایش بودجه داشتیم و تلاش می کنیم بودجه را تخصیص کنیم.

وی درباره مبلغ بودجه گفت: ورزشکاران می توانند به نیازهای مثبت ما کمک کنند. اجازه دهید مبلغ بودجه را نگوییم. قهرمانان ظرفیت های ما هستند که می توانند در کارهای فرهنگی به ما کمک کنند. ما می توانیم در اموری که به هدایت جامعه نیاز داریم از قهرمانان استفاده کنیم. 

رییس صندوق حمایت از ورزشکاران با بیان اینکه قهرمانان و پیشکسوتان می توانند به ما کمک کنند، تصریح کرد: آنها قبل و بعد از انقلاب خدمات بسیار خوبی ارائه کرده اند و در جبهه ها مثل قایقرانی، موتورسوار خدمت کرده اند. حدود ٧ هزار شهید ورزشکار ثبت شده داریم که در جهان و آسیا مدال داشتند. حتی شهدای مدافع حرم که جزو ورزشکاران ملی بوده اند. جامعه ورزش همراه ملت بوده و خدمت کرده اند. 




خرم همچنین یادآور شد: ما هر چقدر به این ورزشکاران خدمت کنیم باز هم جا دارد. بودجه ما پارسال ٢٠ میلیارد تومان بود که امسال ٢١ میلیارد و ٧٠٠ میلیون بوده است. کمک های بلاعوض هم داشته ایم. ٩ گروه طبقه بندی شده اند؛ از قهرمانان تا ورزش دوستان که حتی شامل مردم عادی هم می شود. خدمات هم متنوع است؛ مستمرة به قهرمانان الملیک می دهیم، وام قرض الحسنه بلاعوض می دهیم.

وی افزود: ما زندانی ورزشکار را هم آزاد می کنیم. هزینه های متنوع ما واقعا زیاد است. حتی اعلام کرده ایم این کمک ها شامل جامعه رسانه هم بشود. علاقمندیم خبرنگاران هم عضو صندوق شوند. در بحث وام و بیمه احساس کنیم خبرنگار ورزشی نیاز دارد کمک می کنیم. این وظیفه ماست.

رییس صندوق در ادامه صحبت هایش، در خصوص مستمری عنوان کرد: هیات مدیره گروه های ٩ گانه را بررسی می کند. مثل مربیان ورزشی که بیمه تکمیلی ندارند. یا مثلا داوران که باید به آنها کمک کنیم. خیلی از آنها از امکانات صندوق بی بهره بوده اند. در بحث بیمه باید جامعه ورزش را بیمه کنیم.

مدیرعامل صندوق حمیات از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی تصریح کرد: خیلی از اهالی ورزش از خدمات صندوق بی اطلاع هستند به همین دلیل از همکاران مان خواسته ایم تا دایره فعالیت هایش را افزایش دهد.

خرم در ادامه نشست خبری خود با تاکید بر اینکه فدراسیون ها ارتباط گرفته ایم، تصریح کرد: از فدراسیون ها خواسته ایم تا نماینده خود را به ما معرفی کنند، از طریق این نمایندگان مدال آوران را به فهرست قبلی خود اضافه می کنیم، از این نمایندگان همچنین خواسته ایم تا پیشکسوتان خود را به ما معرفی کنند.

مشاور وزیر ورزش در امور ایثارگران همچنین با تاکید بر اینکه باید تمام پیشکسوتان به طور کامل شناسایی شوند، گفت: به همین دلیل برنامه جامع نرم افزار ورزش کشور را راه اندازی خواهیم کرد، استفاده از این نرم افزار به حفظ عدالت در جامعه ورزش کمک می کند چرا که پرونده تمام ورزشکاران را در هر مرحله ای ثبت می کند.

خرم با تاکید بر اینکه این نرم افزار به استعدادیابی هم کمک می کند، صحبت های خود را ادامه داد و گفت:  این نرم افزار به عنوان یک بانک اطلاعاتی می تواند کمک زیادی در ورزش باشد.

وی همچنین  با بیان اینکه کارت ملی ورزش به زودی در اختیار ورزشکاران قرار داده می شود، گفت: این کارت را درست کرده ایم که شامل خدمات متنوعی می شود، این کارت هوشمند است.

خرم  در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.  وی در این بخش از صحبت های خود  درباره اعتراض هادی ساعی، در خصوص قطع شدن مستمری تصریح کرد: وظیفه صندوق حمایتی است. مصوبه هیات مدیره این گروه های هفتگانه بوده است. اتفاقی که افتاده این است در جهت حمایت، کمک و رفع مشکل ورزشکاران یک مستمری بر اساس گروه هایی که داریم تعریف شده و آنها گفته اند چه مبلغی بدهیم. ورزشکاران المپیکی ما از کمیته دریافتی دارند و امسال ١٥٠ درصد افزایش می یابد. این را صالحی امیری مطرح کرد. موضوع پرداختی های ما حمایتی است و حقوقی نیست.

وی ادامه داد: برخی ورزشکاران هم از ما و هم از کمیته ملی المپیک حقوق دریافت می کنند. در حال حاضر ما با ١٢٠٠ نفر مستمری پرداخت می کنیم، در میان آنها هستند کسانی که مستاجر هستند و مدام در حال جابه حایی، حتی ورزشکاری داریم که بیماری سرطان دارد با مسافرکشی می کند، رسیدگی به این دسته ورزشکاران در اولویت باید باشد. 

خرم تصریح کرد: در بررسی ها و در مورد وضعیت ورزشکاران متوجه سدیم که ٥٠ نفر اصلا به کمک نیاز ندارد. البته کمک خود را به هیچ ورزشکاری قطع نمی کنیم. بیمه تکمیلی و وام قرض الحسنه را به همه و وام بلاعوض را به آنهایی که نیاز دارند، می دهیم.

مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش تاکید کرد:  در کل در حال بررسی وضعیت پرداختی ورزشکاران هستیم، اگر ورزشکاران حقوق می گیرند نمی توانند از ما حقوقی دریافت کنند.  البته بحث کمک خیلی فرق دارد،  درخواستی برای کمک باشد بررسی  می کنیم و پاسخ می دهیم، واحد حمایتی ما  این موضوع را پیگیری می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وزیر ورزش خواسته تا مستمری ورزشکاران پرداخت شود، گفت: البته باید بگویم کنار گذاشتن این ٥٩ نفر حدود ١٠٠ میلیون  برای صندوق صرفه حویی دارد، البته این تعداد هنوز حذف نشده اند. دو ماه به آنها پرداختی نداشتیم اما در حال بررسی تکمیلی این موضوع هستیم.

مدیرعامل صندوق حمایت درباره تفاوت پرداختی به پارالمپیک و المپیک گفت: ما در حال بررسی هستیم. حتی باید داوران که در مجامع بین المللی سوت می زنند مانند فغانی را ببینیم.

وی درباره کمترین و بیشترین پرداختی از طرف صندوق حمایت از قهرمانان به ورزشکاران گفت: بیشترین مبلغ ٢ میلیون و ٥٠٠-٦٠٠ هزار تومان است. مبلغ پرداختی به مدال بستگی دارد. برخی ورزشکاران ممکن است به المپیک بروند و مدال نگیرند پس باید بررسی کنیم. کمترین مبلغ ٢٥٠ هزار تا ٣٠٠ هزار بوده است. قرار است حداقلی ها را به اندازه ای برسانیم تا شان عزیزان خفظ شود. اگر بتوانیم این مبالغ کم را ١٠٠ درصد اضافه کنیم خوب است.

خرم در بخشی از صحبت های خود گفت: ورزشکارانی که به مستمری صندوق حمایت از قهرمان نیازی ندارند، داوطلبانه انصراف دهند.

وی  با بیان اینکه معوقات زیادی در زمینه های مختلف داریم، خاطرنشان کرد: داریم به گونه ای سازمان دهی می کنیم که به تعادل برسیم.

خرم در پاسخ به سوال رسانه ها که در رابطه با همکاری فدراسیون ها با آژانس مسافرتی صندوق حمایت از قهرمانان مطرح شد، گفت: این موسوع خیلی خوب و به جایی است، این تعامل به خود فدراسیون ها کمک می کند به خصوص با توجه به مشکلات مالی که دارند و مطالبات خود را فصلی دریافت می کنند، همین عید امسال  تیم اسکواش که قرار بود در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کند، مشکل مالی برای تهیه بلیت داشت اما ما کمک کردیم در حالیکه هزینه آن حدود ١٠٠ میلیون بود اما این کمک را  از طریق آژانس خود ارائه کردیم و خوشبختانه اسمواش بازان در مسابقات قهرمان هم شدند.

وی تاکید کرد: به قهرمانان و پیشکسوتان یک سفر رایگان به مشهد مقدس می دهیم. البته هزینه رفت و برگشت بر عهده خودشان و هزینه اسکان و خوراک بر عهده ماست. ورزشکاران می توانند به واحدهای حمایتی ما مراجعه کنند.

مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش در ادامه  تاکید کرد که این صندوق به دنبال یکپارچه شدن پرداختی ها است،گفت: برخی ورزشکاران که طی دو مرحله مستمری آنها قطع شد با من  تماس داشتند و تهدید کردند که موضوع را رسانه ای خواهند کرد اما خود من از این موضوع استقبال کردم چون به دنبال یکپارچه کردن پرداختی ها هستیم.

مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی با بیان اینکه ورزشکاران باید بعد از مدال آوری خود برای عضویت در صندوق اقدام کنند، گفت:  باید مراقبت کنیم تا میان المپیکی ها و پرالمپیکی ها تفاوتی قائل نشویم.

پاسخی بگذارید