گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 144000





سید حسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک روز پاسدار، جانباز، کارگر و معلم با اشاره به اینکه متن نطق وی بر اساس توجه به جایگاه فرهنگیان تنظیم شده، اظهار داشت: درود می‌فرستم بر شهیدان رجایی و باهنر که دو معلم و الگوی مهم جمهوری اسلامی هستند و درود می‌فرستم به ۵ هزار شهید فرهنگی، ۳۶ هزار شهید دانش آموز، ۲۷ هزار جانباز فرهنگی و ۸۰ هزار ایثارگر فرهنگی و سلام و درود بر ساحت مقدس همه معلمان، مربیان، مدیران، معاونان و همه خدمتگزاران به مدارس.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم جامعه و ملتی که به آموزش و پرورش و معلم نپردازد شایسته آینده با افتخار نیست. همچنین بدون رفع مشکل و دغدغه معلمان نمی‌توان به پیشرفت و توسعه دست یافت و قله‌ها و سنگرهای علمی جهان را فتح کرد پس چرا به رفع مشکلات معلم و آموزش و پرورش نمی‌پردازید.

نقوی حسینی ضمن تقدیر از نمایندگان مجلس به دلیل ایجاد مصوبه‌ای در جهت ارتقاء جایگاه و منزلت معلم خطاب به مجلس و دولت تصریح کرد: آیا نمی‌بینید معلمان انگیزه خود را از دست داده‌اند، منزلت معلمان خدشه‌دار شده و احساس بی‌عدالتی و عدم توجه روح و روان معلمان را تحت تأثیر قرار داده است؟ چرا که حقوق و مزایای معلمان پایین‌تر از خط فقر است به طوری که هزینه زندگی روزمره آنها را نیز تأمین نمی‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اغلب معلمان در تأمین هزینه‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی خود و فرزندانشان مانده‌اند کما اینکه نمی‌توانند کرایه خانه خود و نیاز تهیه مسکن خود را تأمین کنند.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: ای کسانی که مزایای سبک زندگی غربی را به رخ مردم می‌کشید چرا در تأمین معیشت و حفظ منزلت معلمان همچون آن جوامع برخورد نمی‌کنید؟ کما اینکه معلمان در ژاپن، چین، آلمان، فرانسه و حتی افغانستان از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار هستند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: چطور می‌توانیم دغدغه تعلیم و تربیت داشته باشیم در صورتی که دغدغه معیشت داریم، مگر مقام معظم رهبری بارها به دولت‌های مختلف و همین دولت نسبت به تأمین معیشت و ارتقاء جایگاه معلمان تأکید نکرده‌اند؟ پس چرا اقدامی صورت نمی گیرد؟

وی گفت: چرا معلمان باید پول چای زنگ تفریح مدرسه را بپردازند در حالی که برخی مدیران حقوق نجومی دریافت می‌کنند؟ چرا حق‌التدریس معلمان بعد از گذشت یک سال پرداخت نمی‌شود ولی پاداش برخی مدیران به اندازه حقوق یک سال معلمان دریافت می شود، چرا برخی مطالبات معلمان بعد از چند سال هم پرداخت نمی‌شود و پاداش چند میلیونی پایان خدمت آنها برخلاف اغلب دستگاه‌ها چند سال بعد به صورت سهام یا اقساط پرداخت می‌شود اما پاداش چند صد میلیونی مدیران بلافاصله بعد از بازنشستگی پرداخت می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: چرا معلم باید با بیماری صعب‌العلاج خود بمیرد اما مطالباتش پرداخت نشود. چرا بیمه معلمان و خانواده آنها از پایین‌ترین سطح کیفیت و خدمت درمانی دارویی برخوردار است در حالی که بزرگترین خانواده بیمه همین فرهنگیان هستند، چرا مسکن فرهنگیان فراموش شده و هیچ برنامه و دستور کاری برای آن وجود ندارد، چرا معلمان از هرگونه خدمات رفاهی اعم از فروشگاهی، زیارتی و سیاحتی برخوردار نبوده و محروم هستند و بازنشستگان فرهنگی در بدترین شرایط و با پایین‌ترین حقوق و مزایا زندگی می‌کنند در حالی که عائله آنها اعم از عروس، داماد، نوه و خانواده‌هایشان اضافه شده است.

نقوی حسینی تصریح کرد: چرا بازنشستگان فرهنگی از هیچ‌گونه خدمات زیارتی و سیاحتی برخوردار نیستند و منزلت معلمان در همین پرداخت‌های مختصر و نصفه و نیمه نیز زیر پا له می‌شود تا جایی که وقتی قرار است حقوق معوقه آنها پرداخت شود بارها این موضوع از طریق صدا و سیما طی مصاحبه با مسئولان مربوطه اعلام می‌شود و بعد از این همه آبروریزی در نهایت پرداخت نمی‌شود. پرداخت حقوق و مزایا و مطالبات کدام دستگاه از رسانه‌ها اعلام می‌شود؛ چطور وقتی برخی دستگاه‌ها حقوق‌های چند ده میلیونی و پاداش‌های چند صدمیلیونی دریافت می‌کنند حتی دستگاه‌های نظارتی نیز نمی‌توانند بدان دست یابند اما مطالبات فرهنگیان بارها اعلام می‌شود تا جایی که دانش‌آموزان آنها از نحوه پرداخت مطالباتشان می‌پرسند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چرا میلیاردها تومان پول صندوق ذخیره فرهنگیان به غارتگران داده می‌شود ولی معلم که باید از این صندوق بهره ببرد برای یک میلیون تومان وام دربه‌در بانک‌ها شده و در نهایت نیز موفق به دریافت آن نمی‌شود.

وی افزود: چرا پوسیدگی نظام آموزشی را نمی‌بینیم و به جای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در پی اجرای خاموش سند ۲۰۳۰ هستیم. به چه حقی آموزش و پرورش این مسیر را طی می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: چرا درس شهید حسین فهمیده و آموزش دفاعی حذف شده است، چرا کلاس‌های درس دانش آموزان ۴۰ نفره شده، تناسب محتوای کتب درسی تغییر یافته و ساعات درسی کاهش یافته است چرا معاونان مدارس، مربیان پرورشی و مشاوران در حالی حذف شدند که پسران و دخترانمان در معرض صدها آسیب اجتماعی ناشی از فعالیت در فضای مجازی قرار گرفته‌اند.

نقوی حسینی یادآور شد: چرا با یک بار اعمال مدرک تحصیلی مانع از ادامه تحصیل فرهنگیان می‌شوید و چرا آموزش ضمن خدمت یا حذف و یا صوری شده است، چرا در مدیریت آموزش و پرورش قبیله‌گرایی و جناح گرایی می‌کنیم، این موارد خیانت به آموزش و پرورش است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در پایان از مسئولان فعال در مجلس و دولت خواست تا در جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش دست به دست هم داده و اقدامی اساسی انجام دهند.

پاسخی بگذارید