تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 144727





محمود عسکری آزاد در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه به طرح های اشتغال زایی اجتماع محور با اشاره به اینکه خالی شدن روستاهای کشور به دلیل نبود اشتغال یکی از مشکلات بزرگ در سالهای اخیر است، افزود: از سال ۱۳۵۳ تا به امروز نسبت جمعیت روستایی به کل جمعیت کشور از ۷۵ درصد به ۲۶ درصد رسیده است و اگر مشکل اشتغال جوانان روستایی را حل نکنیم این رقم در سالهای آینده به ۱۲ درصد می رسد.

وی ادامه داد: تخلیه روستاها یک خطر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی برای کشور است و از سویی ایجاد اشتغال از توان دولت خارج است و باید برای تولید شغل به سمت مردم برویم. دولت ۷ میلیون حقوق بگیر اعم از کارمندان، مستمری بگیران و بازنشستگانی که صندوقهای بازنشستگی آنها ورشکست شده است دارد و اداره همه اینها کار پیچیده ای است.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت اضافه کرد: ضرورت تولید اشتغال در کنار ناتوانی دولت ما را بر آن می دارد که در روستاها اشتغال را از انحصار کشاورزی و دامداری خارج کنیم تا جوانان در روستاها ساکن شوند و دست به مهاجرت نزنند.

وی تاکید کرد: امروز در روستاها افراد تحصیلکرده حتی با مدرک دکترا داریم که با مشکل اشتغال مواجه هستند؛ در همین راستا در بنیاد برکت ۲ طرح «آسمان» و «آفتاب» را اجرایی کردیم که در قالب آن توسعه مشاغل خانگی با روش علمی و فنی و مدل یک کسب و کار طراحی شده است. برای پشتیبانی از فعالیت روستائیان، تولید روستایی را حمایت می کنیم تا محصولات در سطح استان و منطقه به فروش برسد و حتی به صادرات بیانجامد.

عسکری آزاد گفت: مشاغل روستایی بدون فرآوری، بسته بندی و برندسازی امکان دوام ندارد بنابراین آموزشگران ما افراد را مورد آموزش قرار می دهند تا با اختصاص منابع قرض الحسنه و پشتیبانی بعدی از طریق واحدهای تعاونی یا سهامی عام در سطح شهرستان و دهستان، در نهایت یک شغل پایدار ایجاد شود.

رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت افزود: در بحث منایع مذاکرات زیادی داشتیم و موفق شدیم با یک بانک قرض الحسنه به تفاهم برسیم. ۵۰ میلیارد تومان سپرده گذاری می کنیم و بانک هم حدود ۲ برابر این رقم را در اختیار می گذارد تا وام با سقف ۳۰ میلیون تومان به متقاضیان ارائه شود. پیش بینی کرده ایم تا مشاغل ایجاد شده با این وام، دستکم ماهانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان عایدی برای افراد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هدفگذاری ما ایجاد هفت هزار شغل در سال جاری است و در سال آینده هم این طرح با رقم بالاتر ادامه خواهد یافت.

پاسخی بگذارید