تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 149026

هدا سادات چاوشی- جدا از همه رسوم و رسومات رایج درست و بجایی که  پیش از ازدواج یک دختر و پسر وجود دارد مهم ترین موضوع عقد است که طرفین را به انجام وظایف مکلف می کند که درصورت عدم تکمین هریک از طرفین از مفاد قانونی عقد نامه رسمی ویا غیر رسمی جدایی را در پی خواهد داشت.اگر واقع بین باشیم میبینیم که در عقد نامه ازدواج پایه و اساس این قرارداد جان است و غریزه، اما اگر تعهد در میان باشد و دوراندیشی و درایت باشد این معامله دیگر از جایگاهی والاتری برخوردار است چرا که دو انسان  تصمیم می گیرند زندگی خودرا با باهم تقسیم کنند وبرای هم وقت بگذارند.
اما ما می بینیم  که بعضی ازدواج ها بی سرانجام است و به جدایی می انجامد عوامل متعددی در یک ازدواج ناموفق نقش دارد یکی از این عوامل همسر دوم و یا چند همسری است. درعرف و فرهنگ ما چند همسری یک قبح محسوب می شود و غالب زنان نمی توانند با زن دوم همسرخود کنار بیایند در نتیجه به سمت طلاق رو می آورند. این مشکل قابل بررسی است که چرا مردان به سراغ زن دوم می روند ؟
در اغلب موارد یافتن یک تکیه گاه عاطفی، رهایی از تنهایی مدرن ، از دلایل اصلی مردان در گرایش به سمت ازدواج مجدد  ویا چند همسری بیان شده است.
غالب زنان  که به همسر خود مطمئن هستند مشکل را در سوی همنوعان خود می بینند مثل خانمی که به دادگاه مراجعه کرده و با بغضی خاص می گوید: به نظر من اصلی ترین موضوعی که گاها سبب می شود تا یک زن علیه زن دیگر برخواسته و در نهایت پایش را در کفش یک مرد زن دار، کند همین ربودن و زرنگی قلمداد کردن این مقوله است.
وی اظهار داشت: دوبار پیش از این همسرم قصد ازدواج مجدد داشت هر دوبارزود متوجه شدم و با هر بدبختی بود برهم زدم تا مراسم عقد صورت نگیرد، اما این بار وقتی فهمیدم که همسرم  دیگر به ازدواج مجدد اصرار داشت ومن هم کاری از دستم ساخته نبود.
 این بانو با گلایه از همنوعان خود افزود: متاسفانه باید بگویم هیچکس به اندازه ما زنان در حق هم نوع خودمان خیانت نکرده ایم  به این دلیل که این زنان هستند که با وجود اینکه می دانند مردی متاهل است اما به حریم آنها وارد می شوند به قول قدیمی ها  پا گذاشتن در کفش یک مرد زن داراست درحالی که اگر آن زن همنوعش را درک کند و خودش را جای زن اول بگذارد بعید می دانم بخواهد زندگی زن دیگری را خراب کند.
اما در این باره نظر کارشناسان چیست؟ چه راهکاری وجود دارد که زندگی مشترک دوام داشته ومردان به سمت ازدواج مجدد نروند ؟ هما طلایی دانشجوی دکترای رونشناسی بالینی پاسخ می دهد:
 این کارشناس با بیان اینکه امروز یکی از دغدغه بیشتر بانوان این است چه کنیم که همسرمان دنبال زن دوم نرود  گفت: راهکار این مسئله مهم در درایت زنان است بویژه وقتی که چند سال از زندگی مشترک گذشته وهمیشه برای زن و مرد عادی شده است.
وی شناخت دنیای مردان را مهم دانست و افزود: این نکته بسیار مهم است که ما بدانیم  مردها از قضاوت شدن متنفرند و دوست دارند هیچگاه به حیطه خصوصی شان وارد نشوید  ادامه این روند مرد را خسته  خواهد کرد باتوجه به اینکه مردان به طور ذاتی علاقه ای  ندارند تا به دنیای خصوصی آنها پا بگذارید دنیای زنان از مردان متفاوت است.
این دانشجوی دکترای بالینی با بیان اینکه داشتن نقش ژان والژان، در زندگی یکی از نیازهای درونی و ذاتی آن هاست، گفت: اگر زن ها زن زندگی باشند و به دور از مقصر دانستن آن ها احساس مثبت ارائه دهند، عمدتا مردها احساس و رازهایشان را برایتان بازگو می کنند بدون اینکه نیازی به سوال و کنکاش باشد. 
هما طلایی افزود: طبق تجربه های به اثبات رسیده عمده ترین دلایل برای جذب شدن مردها به یک زن دیگرعبارت است از: تاثیرات و اطرافیان به ویژه زنان فامیل، و دسترسی  مردها بی ثروت  و گاهی هم عدم بچه دار شدن و در برخی  موارد نیز بهانه نداشتن  فرزند پسر است که مردان را به سمت ازدواج مجدد سوق می دهد . 
وی با بیان اینکه نمی شود فقط زنان را در ازدواج مجدد مقصر دانست گفت: اگر مرد این مهارت را داشته باشد که بتواند با همسرش صحبت کند و نقایص و مشکلاتی را با او مطرح کند شاید اصلا به ازدواج مجدد روی نیاورد اما دربرخی از موارد فراموش می کنند زن اول همان انسان فدارکاری بود که در ابتدای زندگی مشترک کنارش بوده  با کم تجربه گی ها ی او ساخته به اصطلاح زندگیش را از آب و گل در آورده  پس باید بجای  خود خواهی او را هم در نظر بگیرید واز تصمیم های خود سرانه پرهیز کند.
دانشجوی دکترای بالینی اظهار داشت : زوجین باید مهارت های زندگی را به طور کامل یاد بگیرند چرا که درصد بالایی از طلاق ها از عدم مهارت های فردی صورت می گیرد که قابل آموزش و یادگیری است.
این کارشناس  با بیان اینکه نکته مهمی که زنان باید بدانند  این است که عمدتا مردها از تحلیل شدن و عدم اعتماد متنفرند و تمایل دارند تا صادقانه شنیده شوند و برایشان پرونده سازی نکنید افزود: گاهی موارد دیده شده که زنان به اشتباه  انجام همه امور خانه و بیرون را برعهده می گیرند این درست نیست چرا که مردها وقتی تصور می کنند مدیریت بخشی از زندگی شان را می توانند به تنهایی در دست گیرند و خود مدیریت کنند، احساس بهتری دارند.  
طلایی افزود: خانم هایی که به عنوان زن دوم وارد یک زندگی می شوند باید بدانند که این ازدواج ها معمولا از آسیب بیشتری برخوردار است که عمدتا با گذشت زمان به اثبات می رسد.

پاسخی بگذارید