گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 150034

می خواهیم جامعه ای را برای آینده ترسیم کنیم، جامعه ای که موضوع اقلیم، امور زائران، شهرهوشمند، بافت فرسوده، شهر عاری از جرم و کالای ایرانی با تولید گفتمان، گام هایی در جهت مطالبه گری و ارائه راه حل بردارد.
در این راستا سلسله نشست هایی فرای دیگر همایش ها و سمینار های عادی برگزار خواهد شد، زیرا نگاه و رویکرد در آن حل مساله است؛ یعنی هر مساله ای که شهر با آن دست به گریبان است در این نشست ها مورد بحث است.
سلسله نشست های عش آل محمد(ص) در راستای سمت و سو دادن به آرمان های یک شهر در شان روایت معصومین و بلکه  شهری که به عنوان یک الگوی شهر نمونه در اولین نشست خود به گفتگو به مبحث اقلیم پرداخت.
هدف مطالبه گری در راستای ارائه راه حل است
سیده شبنم فاطمی رئیس سلسله نشست های عش آل محمد(ص) است وی در این نشست فرایند جلسات را مطالبه گری در راستای ارایه راه حل خواند و گفت: باید در ادامه به تولید گفتمان در این عرصه نایل آییم.
سرپرست مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی واحد استان قم با اشاره به شش نشست که اولین نشست آن مربوط به بحث اقلیم بود بیان کرد: شهر ما در سنوات گذشته دچار چالش های بیشمار و افزایش جمعیت روبرو بوده که برای برون رفت از بحران دهه های قبل باید با بحران های اجتماعی چشم اندازی را در نظر بگیریم.
وی اظهار کرد: حقیقت این است که امروزه پیشرفت ها و ریسک ها در کنار هم هستند و ما فارغ از منفعت ها می خواهیم در این سلسله نشست ها به یک نگاه و تغییر درست دست پیدا کنیم.
فاطمی اظهار کرد: حرف ما در این سلسله نشست ها از جنس واقعیت های موجود در جامعه است که در آن زندگی می کنیم و با تمام پیچیدگی ها و مسائل موجود در آن می خواهیم به سمت صلاح حرکت کنیم.
وی خاطر نشان کرد: ما باید به سمت شهری برویم که با حلاجی مشکلات بتوانیم یک نظام شهرسازی صحیح و شهری ایمن و با نظام مهندسی ساختمانی مناسب داشته باشیم.
براساس شاخص های خشک سالی استان قم جزء خشک ترین استان های کشور است
رئیس اداره کل هواشناسی استان در رابطه با اقلیم و بررسی رخدادها و تاثیر مستقیم آن بر اقلیم در استان قم گفت: لازم است بدانیم که بر اساس شاخص های خشکسالی طی 10 الی 11 سال گذشته قم جزء خشک ترین مناطق در کشور است.
وی تصریح کرد: در بحث های اقلیمی با توجه به این که از داده های روانشناسی می توان استفاده کرد متاسفانه در کشور ما متاسفانه از تنها چیزی که استفاده نمی کنند مسائل اقلیمی و داده های هواشناسی و روانشناسی و داده های آن ها در محیط زیست ما هست که هیج توجهی به آن نمی شود. 
 یحیی زارعی افزود: ذخایر نفتی ایران در جهان،رتبه سوم و گاز رتبه ی دوم را دارد و ما به جای اینکه از این منابع سودآوری داشته باشیم از آن به عنوان منبع ضرر استفاده می کنیم.  
وی خاطر نشان ساخت: ما تقریبا 4 برابر بیشتر از متوسط جهان از انرژی استفاده و مصرف می کنیم و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان در انرژی هستیم.
 رئیس اداره کل هواشناسی استان اظهار کرد: با طراحی درست ساختمان می توان از مصرف این نوع سوخت ها و انرژی ها کاست و از انرژی های پاک مثل نور خورشید و یا انرژی باد که در کشور ما وجود دارد استفاده کرد.
وی تصریح کرد: امسال باید ادارات 20 درصد کاهش مصرف انرژی داشته باشند و این میسر نخواهد شد مگر به تبیین جزیره های گرمایی در قم بپردازیم.
زارعی افزود: متاسفانه با روند مصرف افزایشی آب های زیرزمینی وضعیت آب وضعیت خوبی ندارد لذا در بحث شهرسازی واقلیم انتظار داریم توان اقلیمی استان به هشدارهای اقلیمی در بحث ساخت و ساز و شهرسازی توجه بیشتری داشته باشیم.
اقلیم بحث مرگ و زندگی است
دبیر علمی نشست سید فاضل سجادی گفت: امروزه بحث اقلیم در قم دیگر یک ضرورت نیست و هر فرد در هر کجای قم باید بداند که بحث اقلیم در قم بحث مرگ و زندگی است.
وی افزود: اقلیم یک اولویت و تنها چیزی است که باید نوع مواجهه با آن به مرحله پایداری برسد.

دکتر صادق ضیائیان دکترای هواشناسی و مدیر کل خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، دکتر مسعودملک زاده فوق دکترای معماری و انرژی از دانشگاه لافبرو انگلستان کارشناسان، سید حسن رضوی مدیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست و مسئولان از بخش مسکن و شهرسازی.. از حاضرین در این نشست بودند که به صحبت هایی در مورد اقلیم در شهر قم پرداختند. 
دکتر ضیائیان با اشاره به عدم نظارت درست ودانش کافی در زمینه  اقلیم به بیان مشکلات در این زمینه پرداخت و گفت: مشکلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم به دو عامل مرتبط است، یک اینکه نظارت درستی وجود ندارد، و دو اینکه دانش کافی در این زمینه موجود نیست بنابراین ضمن اینکه باید بر بحث های اقلیمی حساسیت بیشتری داشته باشیم باید بهترین و بیشترین استفاده را در بحث نظارت و نیروهای متخصص انسانی داشته باشیم.
دکتر ملک زاده نیز با بیان اینکه از ساخت و سازها و مساله اقلیم نباید به راحتی گذشت اظهار کرد: حدود 30 درصد از مصارف انرژی به نوع ساخت در ساختمان ها بر می گردد بنابراین ساخت و ساز یک مسئله ی تزئیینی و زینتی نیست و باید مطالعات و تحقیقات در زمینه اقلیم در دانشگاه ها افزایش یابد تا شرایط اقلیمی به عنوان یک مهم مطرح و در نهایت به مرحله اجرا گذاشته شود تا باری به دوش شهر نباشند.
سید حسن رضوی مدیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی در راستای تحقق پذیری و راهکارهای مدیریتی در بحث اقلیم ضمن تشکر از این گروه  گفت: با توجه به حساسیت بخش عمرانی شهر در بحث اقلیم، ما باید بپذیریم که سازگاری با واقعیت های اقلیمی یک راهکار مدیریتی است که با بازنگری و افق دید بهتر و مطالبه گری و در نهایت انعکاس در بحث چالش های اقلیم و دیگر چالش های مطرح شده خروجی های خوبی را می توان داشت.
تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست نیز گفت: موضوع اقلیم در بافت شهر و میکرو اقلیم ها که در واقع بافت شهری با شکل ساختمان و نوع مصرف سوخت و پوشش گیاهی خود سبب تاثیرات متفاوت می شود که باید استراتژی های لازم در بحث اکولوژیک محوری(روابط موجودات زنده با محیط و طرز زندگی آن ها) تصمیم گیری شود.
پیوست دانشگاه و صنعت برای ایجاد جامعه ای فارغ از مشکلات یک ضرورت است
حیدری رئیس دانشگاه جهاد دانشگاهی با تشکر و خیر مقدم به حاضرین گفت: دلیل حضور جهاد دانشگاهی در این عرصه به فلسفه ی اولیه و خلاء ای  که بین دانشگاه و محصولات دانشگاهی، بخش تجارت، صنعت و به طور کلی این مسائل است.
وی افزود: در دانشگاه ها دروس با زحماتی طی چند ترم انجام می شود، ولی خروجی دانشگاه باعث افزایش ثروت نبوده و علی الخصوص با افزایش و توسعه دانشگاه ها و دانشجوها  معضل بیکاری فارغ التحصیلان را بسیار شاهد بوده ایم که تمام تلاش ما اینست است تا صنعت و دانشگاه به هم پیوست شود تا جامعه ای فارغ از مشکلات و معضلات داشته باشیم. 


پاسخی بگذارید