تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 152049
امام خمینی(ره) با آغاز نهضتی فراگیر به مبارزه با طاغوت زمان پرداختند و توانستند تومار 2 هزار و 500 ساله شاهنشاهی را در ایران بر چینند. با وجود تلاش هایی که در سطح بین المللی برای حفظ رژیم پهلوی و جلوگیری از موفقیت نهضت امام خمینی(ره) به عمل آمد، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. انقلاب مردمی که ماهیت و ارزش دینی داشت و اسلامی بودن مهم ترین ویژگی آن به شمار می رفت.

استقرار نظامی مردم سالار بر پایه آموزه ها و معارف دینی از جمله اهداف معمار بزرگ انقلاب بود که در این راستا عدالت، آزادی، استقلال و رهایی از تمام ظواهر استبدادی را برای مردم به ارمغان آوردند.

بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی پس از برپایی نظام اسلامی با رهبری هوشمندانه خویش کشور را در فراز و نشیب های گوناگون، هدایت کردند و با درایت و تیزبینی به مدیریت جنگ تحمیلی و نفوذ دشمنان پرداختند و سرانجام در 14 خرداد 1368 خورشیدی دارفانی را وداع گفتند و به دیار حق شتافتند و جهانی را غرق در غم و ماتم کردند. رحلت امام(ره)، رخدادی بزرگ برای ملت ایران به شمار می رفت و در این میان دشمنان و بدخواهان کشور به منظور ضربه زدن به نظام اسلامی توطئه ها و دسیسه های بسیاری را طراحی کردند.

پس از رحلت امام خمینی(ره)، مجلس خبرگان رهبری رسالت و مسوولیت سنگین رهبری و هدایت نظام اسلامی را به آیت الله خامنه ای از شخصیت های محوری نهضت اسلامی سپردند. ایشان نیز با تکیه بر سنت امام(ره) مبنی بر وحدت کلمه و نگاه فراجناحی؛ کشور را از بحران ها و چالش ها به سلامت عبور دادند.

آیت الله خامنه ای در شرایطی سکان هدایت نظام جمهوری اسلامی را بر عهده گرفتند که از یک طرف ارتحال امام خمینی(ره) و از طرف دیگر خسارت های ناشی از جنگ، مشکل های فراوانی را برای کشور به وجود آورده بود. ایشان در چنین شرایطی با مدیریت انقلابی و خلاقانه خویش کیان نظام اسلامی را حفظ و با فراست و با تکیه بر توان داخلی بر لزوم قطع وابستگی خارجی تاکید کردند تا بدین وسیله از تمام ظرفیت ها و توانمندی های موجود در جهت توسعه و سربلندی کشور بهره برده شود، ایشان اقتصاد مقاومتی را تنها راه عبور از تهدیدها و دستیابی به توسعه روزافزون می دانند وبا درایت و هوشیاری نقشه راه پیشرفت کشور را ترسیم می کنند.

«محمدعلی رضایی» قایم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن کل کشور،‌ مدرس و عضو هیات علمی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به مناسبت سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی و انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری در گفت وگو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا ابعاد مختلف شخصیتی و ویژگی های امام خمینی(ره) را از وجوه مختلف بررسی کرد.

** امام خمینی(ره) شخصیتی ماندگار و جاودان
معمار بزرگ انقلاب به عنوان یکی از چهره های برتر و ماندگار سده اخیر شناخته می شوند که توانستند با شایستگی های شخصیتی و جلب اعتماد مردم در جهت هدفی واحد حرکت کنند و انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند. بررسی علمی شخصیت، شیوه زندگی و پژوهش درباره سخنرانی ها، گفت وگوها و آثار مکتوب ایشان زمینه آشنایی بیشتر با امام راحل را فراهم می سازد.

جنگ تحمیلی از مهمترین توطئه‌های دشمنان جمهوری اسلامی بود که با رهبری امام خمینی(ره) در شرایط بحرانی سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی هدایت و مدیریت شد. بنیانگذار جمهوری اسلامی حدود 15 سال به تحول بنیادین در زمینه سیاسی، اجتماعی و مذهبی پرداختند و با نگاهی جامع به این موضوع نگریستند. بیشتر جامعه شناسان و تاریخ نگاران بر این باور هستند که انقلاب اسلامی ایران در کنار تحول سیاسی خود یک انقلاب فرهنگی- دینی به شمار می رفت.

** صدور انقلاب به جهانیان، هدف مهم امام خمینی(ره)
نخستین هدف امام خمینی(ره) ایجاد تحول در جامعه ایران بود اما ایشان هیچگاه از رسالت جهانی خود غافل نبودند تا کشورهای جهان را با معارف شیعه آشنا سازند و آنان را به طرف اسلام راستین سوق دهند. دیده بان انقلاب در این راه موفقیت های چشمگیری کسب کردند و توانستند کژاندیشی هایی را که در رفتار بعضی از شیعیان وجود داشت، با درایت اصلاح کنند. مسلمانان جهان با استفاده از تعلیم های ایشان با حقیقت مکتب اهل بیت(ع)، بیش از پیش آشنا شدند و همین موضوع عاملی شد تا کشورهای اسلامی ارتباط عمیقی با دیگر کشورها و شخص امام راحل پیدا کنند.

** آشنا کردن جوانان با نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
معرفی انقلاب و نهضت امام خمینی(ره) به تمامی افراد جامعه به ویژه نسل جوان امری لازم و ضروری است. برنامه ریزی یهینه و برگزاری مناسبت هایی برای یادبود امام راحل و شناساندن مبارزات ایشان برای دفاع از کیان اسلام می تواند در اشاعه انقلاب اسلامی و گسترش معارف دینی موثر واقع شود. تبیین جایگاه ولایت فقیه برای جوانان، کشور را از آفات گوناگون مصون می دارد. همچنین ترویج اندیشه های ناب سیاسی و اسلامی امام خمینی(ره) می تواند راهبردی موثر در بیداری جهان اسلام باشد، به گونه ای که در این راستا آزادی و عدالت در جوامع بشری گسترش یابد. معمار بزرگ انقلاب همواره با نفی استکبارستیزان راه حقیقت خواهی را برای مردم میسر می کردند، بنابراین لازم است تا با بهره گیری از علوم نوین مبانی فکری امام خمینی(ره) را به صورت علمی گسترش داد زیرا این مهم در گسترش اندیشه های رهبر کبیر انقلاب اسلامی تاثیر دارد.

** عدالت گستری تنها راه نجات مستضعفان جهان
نجات و رهایی محرومان و مستضعفان از چنگال استکبار جهانی مهمترین هدف در اندیشه های امام خمینی(ره) محسوب می شد تا بتوان عدل و عدالت را در جامعه اسلامی گسترش داد. بیداری مردم محروم از حقوق خویش و رهانیدن آنها از ناامیدی با مبارزه و تحقیر نظام استکباری و استعماری تنها راه ممکن در این امر بود. بنابراین بنیانگذار جمهوری اسلامی از همان ابتدای قیام خود با برملاساختن چهره واقعی ابرقدرت های جهان، اهداف و آرمان های خویش را آشکارا بیان کردند و با جهاد در راه اسلام، محرومان و ستمدیدگان را برای گرفتن حق پایمال شده خود آگاه ساختند.

** انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری؛ انتخابی آگاهانه و مدبرانه
برپایه اصل ۱۰۷ قانون اساسی و پس از ارتحال جانسوز امام خمینی(ره)؛ مجلس خبرگان در نشستی درباره انتخاب رهبری شایسته تشکیل جلسه دادند که سرانجام آیت الله خامنه ای با اکثریت آراء برای رهبری آینده جمهوری اسلامی انتخاب شدند زیرا ایشان شرایط رهبری از جمله مدیریت،‌ تدبر و شجاعت را داشتند و عالم به مسایل و مقتضیات روز بودند، بنابراین این انتخاب بر پایه دلایل و ادله محکم و روشن بوده است.

** مقابله با جنگ نرم در جهت رشد معنویت
رشد معنویت در جامعه سبب می شود تا در مقابل هرگونه جنگ نرم ایستادگی کرد و به مبارزه به تهاجم فرهنگی پرداخت. مقام معظم رهبری همواره در منویات خویش رهنمودهایی برای جامعه در راستای مدیریت جهادی ترسیم می کنند که می تواند بیشترین و تاثیرگذارترین فواید را داشته باشد. با تقویت روحیه زهد و تقوا می توان در برابر شبیخون فرهنگی دشمن، تهدید و تحریم ایستادگی کرد. جوانان کشور باید با توجه به توصیه های رهبر معظم انقلاب به تولید علم بپردازند و همانند رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در مقابل استکبارستیزان ایستادگی کنند. قراردادن متخصصان و متعهدان در صدر امور کشور می تواند آبادانی و پیشرفت را به ارمغان آورد و موفقیت در این مسیر با فرهنگ سازی بر پایه آموزه های اسلام تحقق می یابد.

پاسخی بگذارید