تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 153008
آمریکا که از برجام خارج شد و مسئولان دولتی به دنبال برجام اروپایی رفتند، بوئینگ اعلام کرد که قراردادش با ایران را لغو کرده و هواپیمایی به ایران نخواهد داد و این در حالی است که بر اساس مقررات این شرکت نباید بتواند زیر قول و قرار خود بزند اما گویا کم توجهی در اخذ تضمین از بوئینگ توسط آنهایی که قرارداد امضا کردند باعث شده بوئینگ به راحتی از مبادله با ایران سر باز بزند.
به گزارش افکارنیوز، این در حالی است که آخوندی در واکنش به احتمال عدم تحویل ۱۱ هواپیمای جدید بوئینگ اظهار داشت: ما از تمام ظرفیت‌‌های قانونی و قراردادی استفاده می‌کنیم. ما باید در هر شرایطی بتوانیم با تکیه بر ظرفیت‌‌های موجود در قالب قرارداد اقدام کنیم.
بوئینگ پر!/ مقصر لغو قرارداد بوئینگ چه کسی است؟
اعلام کرده که این شرکت با تهران همکاری نمی‌کند و به علت تحریم‌های آمریکا از تحویل هواپیما به ایران خودداری خواهد کرد، به این ترتیب قرارداد بزرگ این شرکت با 2 شرکت هواپیمایی ایران، عملا فسخ می‌شود. سخنگوی بوئینگ گفت: ما تاکنون هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نداده‌ایم و با توجه به اینکه دیگر مجوزی برای صادرات به ایران نداریم، هیچ هواپیمایی هم از این پس به ایران تحویل نخواهیم داد. در ماه مه ‌گزارش شد قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری با ایران به علت تحریم‌ها بلوکه شده است. ایران‌ایر پیش از این، قرارداد 6/16 میلیارد دلاری با بوئینگ برای خرید ۸۰ هواپیمای مسافری امضا کرده بود، همچنین قراردادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار هم برای تحویل ۱۰۰ هواپیمای جت با شرکت رقیب بوئینگ، ایرباس، امضا کرده بود. با تحریم‌های آمریکا هر دوی این قراردادها لغو می‌شود، چرا که برخی قطعات هواپیمای ایرباس هم در آمریکا تولید می‌شود و برای فروش به آنها نیاز به مجوز آمریکا وجود دارد.
این در حالی است که سیدتقی کبیری نماینده مجلس درباره اقدام گروه هواپیما‌سازی بوئینگ آمریکا مبنی بر فسخ قرارداد با ایران، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از توان داخلی، گفت: اینگونه اقدامات هیچ تاثیری در عزم ما نخواهد داشت و آنان نمی‌توانند اینگونه به ما ضرر وارد کنند.
وی افزود: باید در همه حال طبق بیانات رهبر معظم انقلاب به توان داخلی متکی باشیم و اگر نیاز است از روی ضرورت با کشورهایی قراردادهایی داشته باشیم، آنان باید تضمین‌های لازم را بدهند و به آنها متعهد باشند. کبیری افزود: ما باید در درازمدت، توان داخلی خود را ارتقا دهیم تا دشمنان نتوانند به ما ضربه بزنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: در تجربیات قبلی ما از آمریکایی‌ها، شاهد نقض قراردادهای‌شان با دیگر کشورها هم بوده‌ایم، با خروج این کشور از برجام، بهانه‌ای برای فسخ اینگونه قراردادها برای‌شان ایجاد شد. نماینده مردم خوی در مجلس تاکید کرد: باید از همان ابتدا تضمین قوی از این شرکت هواپیماسازی می‌گرفتیم تا به راحتی قراردادهای‌شان را نقض نکنند البته در این راستا تذکراتی داده بودیم. گفتنی است، سخنگوی بوئینگ 16 خردادماه اعلام کرد با تصمیم ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، این شرکت دیگر مجوز لازم برای فروش هواپیما به ایران را ندارد.
باید منتظر ماند و دید وزارت راه و شهرسازی که در زمان برجام و بستن قرارداد با شرکت های هواپیمایی جشن و سرور به راه انداخته بودند و با هواپیماهای جدید عکس های یادگاری می گرفتند چه راهکاری برای گرفتن این 11 هواپیمای به قول دولتی ها برجامی دارند، هرچند به نظر می رسد هواپیمای بوئینگ پر.

پاسخی بگذارید