گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 153426

هدا سادات چاووشی: هیچ چیز اتفاقی نیست اگر همت و تلاش نباشد، مخصوصا که پای صحبت صنایع دستی که هنری برگرفته از میراث فرهنگی با تاریخچه ای به اندازه ی ذوق وهنر دستان نقش آفرین که قدرت نمایش تجسم نیاکان است در میان باشد. 
هنری که با استیلا بر تکنیک های دمیده شده از روح و لطافت انسانی، ققنوس جاودانی را سرافرازانه بر تمدن قدمت بشر همراه می کند تا عشق به تداوم و ضرورت احصا را در تولیدات تخصصی و خاص هر اقلیم، به صورت فراگیر و مفرح، محورهایی را با سرفصل های جدید و رویکردهای کاربردی تر بتواند بازنشانی کند.
یادگیری هنر، با شیوه های خاص 
زهرا عباسی از تعاونگران برتر استان قم  است که برای رسیدن به موفقیت تلاش بسیاری انجام داده است.
وی با بیش از 35 سال تجربه در این حرفه به عنوان کارفرما، در رشته های مختلف صنایع دستی مشغول است که اکنون عضو هیئت نخبگان در انجمن هنرهای تجسمی و عضو هیئت مدیره و عضو هیئت امناء شورای عالی کشور، عضو اصلی هیئت مدیره صنایع دستی کشور، عضو هیئت مدیره فراگیر ملی صنایع دستی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های صنایع دستی و  مسئول انجمن رودوزی و چاپ های سنتی استان قم است.
بانوی هنرمندان شهرمان چندین مدرک دکترای افتخاری  از کشورهای روسیه و آمریکا دارد و یکی از چهره های شناخته بین المللی محسوب می شود. 
وی اکنون در 115 رشته سوزن دوزی و رودوزی و 137 رشته سوزن دوزی کشوری مهارت دارد. که حدود 500 نفر زیرمجموعه دارد و دارای گواهی بین المللی مدیریت و کارآفرینی است.
این بانوی هنرمند کارخود را از سال 57 و از نقاشی روی سنگ، چوب، سوزن دوزی و ساخت زینت آلات شروع کرده و تا آموزش های کامپیوتری و نقاشی ادامه داده است که مهارت های خود را توسط کتاب، جدیدا اینترنت، طبیعت و اساتید، مهاجرت، مسافرت و بعلاوه رشته های دیگر هنری یاد گرفته است. حرف های  این بانوی هنرمند شنیدنی است که  بی شک هیچوقت فکر نمی کرد تلاش و پشتکار روزی اینچنین جواب دهد که دکترای افتخاری را به خود اختصاص دهد.
داشتن مهارت های هنری یک اصل در ضمیر هر فرد است
وی می گوید: استعداد و داشتن مهارت های هنری چیزی است که در ضمیر هر فرد نهفته است و عمدتا این صفت اکتسابی را با دیدن هنرهای مادربزرگ ها که عمدتا دوخت و دوزها و خیاطی ها را حتی با دست انجام می دادند می توان دریافت. برادر مفقودالاثر او در زمینه معرق و نقاشی بسیار کمک حال او بوده و این هنر یادگاری بجا مانده از اوست.
این بانوی هنرمند معتقد است سررشته ی تمام هنرها به نقاشی مرتبط است و نیاز به پرورش، تلاش، ممارست دارد که ایمان به توانایی های شخصی  از مولفه های مهم یک هنرمند بلکه هر شخص موفق می تواند باشد. تولیدات  هنردست او توسط ارزیابی ها سبب شد تا به کالیفرنیا دعوت شود و اکنون بیش از 50 کار تلفیقی مثل نقاشی روی سفال و شیشه و تلفیق با سوزن دوزی، سرمه دوزی و معرق را ایجاد کرده است.
تلفیق هنریکی از هنرهای هر هنرمند است
از کارهای حجمی مرصع که روی لباس و سپس روی سفال و در نهایت تلفیق با فویل های نقره و پولک و منجوق می گوید.
از کارهای تولیدی قابل فروش همچون، گل های فرش که به صورت قاب های تزئینی تولید کرده اند می گوید اما حمایت بیشتری را تحت عنوان تفاهم نامه از شهرداری می طلبد چرا که اکنون بیش از 500 نفر زیرمجموعه دارد.
تعاونی گل رخ را حدود سال 80 و انجمن لباس های سنتی را تاسیس کرده که در این رشته توانسته بسیار موفق باشد و طرح هایی را و جوایزی را کسب کند.
به عام المنفعه بودن درآمدزایی تولیدات و صنایع دستی اشاره می کند، کیفیتی که تنها یک ایرانی وابسته به اقلیم، خود می تواند سرمایه های هنگفتی را ایجاد کند که متاسفانه آنگونه که انتظار می رود حمایت نمی شود تا آنجا که حتی وام هایی با سود اندک هم نمی توان گرفت و کارت یک تعاونگر اعتباری جهت دریافت وام ندارد.
این موضوع برایش خیلی ناراحت کننده بود که قوانین در مورد هنرمندان صنایع دستی به گونه ای تدوین شده که نمی تواند نیازهای این بخش را تامین کند به عنوان مثال گفت: کارت تعاونگر من که نشانگر سال ها تجربه و اعتبار من در این زمینه است در زمینه ی دریافت تسهیلات هیچ کاربردی ندارد و این یکی از دلایل سرخوردگی هنرمندان در صنایع دستی است.
حصار انحصارطلبی باید کنار رود تا صنایع دستی رونق یابد
این تعاونگر برتراستان  بابیان اینکه  صنایع دستی می تواند بخشی از فرصت های شغلی را ایجاد کند در صورتی که حمایت دولت به صورت مستمر امکانپذیر باشد افزود: ما در بخش تولیدات با کمبود جا مواجه هستیم به گونه ای که حتی خانه ای که بعد از 5 سال فعالیت در آن در نهایت، درست وقتی که به ثمر نشست از ما هنرمندان گرفتند و درواقع باید حصار انحصارطلبی باید کنار رود تا صنایع دستی رونق یابد.
وی با تاکید بر لزوم وحدت بیشتر بین صنایع دستی عنوان کرد: اگر وحدت بین هنرمندان و نهادها بیشتر بود قطعا طبق سنوات گذشته که نمایشگاه بین المللی استان رتبه ی دوم را کسب کرد می توانست بارها شاهد این امر باشد.
آموزش صنایع دستی را در سنین پایین شروع کنیم
این هنرمند صنایع دستی گفت: دارا بودن حداقل مدرک برای حضور و معرفی درحرفه های صنایع دستی یکی از الزاماتی است که اکنون در بسیاری از تعاونی ها مشاهده می شود و بیشتر جنبه ی تئوری این موضوع مورد بررسی است اما بارها شاهد بوده ایم در همین شهر افرادی را داریم که با مدارک لیسانس و فوق در کارهای خود موفق نیستند و این موضوعی است که باید در سنین پایه مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا علاقمندی های هر فرد نیز مشخص شود و بتوانند راحت تر در سنین بالاتر به انتخاب شغل بپردازند و جامعه از رکود شغلی در آمان بماند.
وی با تاکید بر لزوم آموزش افراد و ایجاد شغل در جامعه افزود: تمام زیرمجموعه های موجود در تعاونی ما اکنون از مددجویان بهزیستی هستند که توسط این نهاد به تعاونی معرفی شده اند که پس از آموزش های لازم اکنون هر کدام دارای درآمد و شغل هستند اما متاسفانه عمدتا مددجویان  به علت عدم بضاعت مالی برای تامین مکان و نداشتن ضامن بدلیل شرایط، از دریافت تسهیلات بانکی محروم می باشند که در نتیجه کمتر حاضر به ادامه شغل صنایع دستی در تعاونی می باشند.  
تجربه هنرمندان ارزشی بالاتر از مدرک آکادمیک است 
عباسی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات هنرمندان در صنایع دستی این است که افراد دارای مدارک عالی و در حد دکترا دارند اما به علت  نداشتن مدارک دانشگاهی، مجوز تاسیس یک آموزشگاه را ندارند ادامه داد: تجربه و کار توانمندان در زمینه ی صنایع دستی به تنهایی اعتبار محسوب می شود که متاسفانه در این زمینه ساز و کاری  وجود ندارد تا هنرمندی که سال ها در این زمینه ی صنایع دستی تلاش و ممارست داشته، بتواند با همان داشته های خود یک آموزشگاه تاسیس کند که به نظر من این یک دغدغه ای است که باید به آن رسیدگی شود.
وی تصریح کرد: در مقطعی از سوی کالیفرنیا برای اعطای مدرک بین المللی دعوت شدم اما به علت اینکه  وسع مالی نداشتم و اینکه حمایت ملی هم از جایی نداشتم نتوانستم از این فرصت استفاده کنم امیدوارم مسوولان از هنرمندان صنایع دستی حمایت کنند تا با شرایط مون مواجه نشوند.
هنرهای صنایع دستی قم  اصیل هستند
بانوی هنرمند با اشاره به این که هنرهای صنایع دستی قم  اصیل هستند می گوید: من افتخار می کنم که یک قمی هستم ودوست دارم شهرم و فرهنگ شهرم، با توجه به جوان های فعال و هنرمندی که در ید خود دارد بتواند اصالت هنر خود را باور کند و از ابتکارها و ارزشمند بودن این میراث به جا مانده کمال بهره را ببرند چرا که تنها میراثی که ما می توانیم به عنوان یک فرهنگ در میان نسل ها باقی بگذاریم و تمدن چندین ساله را رونق ببخشیم سرمایه ی صنایع دستی در هر اقلیم است.

پاسخی بگذارید