گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 154186
اسحاق جهانگیری شب گذشته در گردهمایی خیرین مدرسه ساز با تاکید بر اینکه برای داشتن آینده ای روشن باید دولت و ملت همراه هم باشند، اظهار داشت: آحاد جامعه به اهمیت مدرسه سازی پی برده اند و این امر موجب شده اکنون 650 هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور داشته باشیم.
وی آموزش و پرورش را کانون بنیادی توسعه همه جانبه کشور دانست و یادآورشد: ضعف در نظام آموزشی کشور بر تمامی امور تاثیر گذار است و آثار منفی آن در مسائل فرهنگی و اقتصادی کشور دیده می‌شود.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: بدترین وضعیت مدارس از لحاظ فضای آموزشی در تهران است و این بدین معناست که جهت گیری ها به سمت دیگر استان های توسعه یافته سوق پیدا کرده است.
جهانگیری تصریح کرد: وزرات آموزش و پرورش وظیفه دارد به موقع برای نیاز به فضای آموزشی اطلاع رسانی کند البته خیرین علاقه دارند در مناطق محروم کار کنند اما اگر آموزش و پرورش نیازسنجی ها را اعلام کند به نتیجه بهتری می رسد.

* 10 درصد مدارس کشور دو نوبته هستند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 10 درصد مدارس کشور دو نوبته هستند، گفت: همچنین 30 درصد مدارس نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی دارند.
سید محمد بطحایی مدرسه سازی را کاری پر افتخار دانست و اظهار داشت: امروز آموزش و پرورش به خود می‌بالد که بیش از 2 دهه از فعالیت خیرین مدرسه‌سازی می گذرد.
وی تصریح کرد: تاکنون از میان 530 هزار کلاس درس 110 هزار کلاس را خیرین احداث کرده اند و آورده خیرین در سال های اخیر بیش از آورده دولت بوده است.
‎وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیش از 650 هزار خیر مدرسه‌ساز در داخل کشور و هزار خیر مدرسه‌ساز در خارج از کشور فعالیت دارند، یادآورشد: امام خمینی (ره)، مدرسه‌سازی را توسعه آخرت نامیدند و تلاش در راه مدرسه‌سازی، جهادی مقدس است.

* 50 درصد مدارس تحویلی در مهر 97 خیرساز است
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این گردهمایی با بیان اینکه بیشترین مدارس خیرساز در استان خراسان رضوی و کمترین آن در استان خراسان شمالی قرار دارد، گفت: 50 درصد مدارس تحویلی در مهر ماه امسال خیرساز هستند.
مهراله رخشانی ‌مهر عنوان کرد: سرانه استاندارد فضای آموزشی 8.39 متر مربع و سرانه متوسط فضای آموزشی در کشور 5.18 مترمربع برآورد شده است اما 11 استان شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، البرز، تهران، قم، گیلان، گلستان، آذربایجان غربی، کرمان، خوزستان و خراسان رضوی زیر خط میانگین فضای آموزشی هستند.
وی ادامه داد: اکنون سرانه فضاهای آموزشی شهری 4.96 متر مربع است و با این وجود 15 استان کشور در حوزه‌های شهری زیر خط میانگین قرار دارند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی در حوزه روستایی 5.81 متر مربع است ، یادآورشد: 30 درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند و 12 درصد مدارس تخریبی بوده و 18 درصد هم به مقاوم‌سازی نیاز دارند.
رخشانی مهر با یادآوری این نکته که بیشترین آمار نیاز به تخریب و بازسازی مدارس مربوط به استان تهران و کمترین آن در استان ایلام است، تصریح کرد: همچنین بیشترین مدارس خشت و گلی مربوط به استان سیستان و بلوچستان و کمترین آن مربوط به استان خراسان جنوبی است و بیشترین کلاس‌های کانکسی در استان خوزستان و کمترین کلاس‌های کانکسی در استان سمنان قرار دارند.

* 651 هزار خیر مدرسه ساز در داخل و خارج از کشور داریم
رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور که از دیگر سخنرانان گردهمایی خیرین مدرسه‌ساز بود، گفت: اکنون 650هزار خیر مدرسه‌ساز در داخل کشور و هزار خیر مدرسه‌ساز در خارج از کشور داریم.
محمدرضا حافظی ادامه داد: مشارکت خیرین برای مدرسه‌سازی سهم 37 درصدی دارد و به معنای دیگر نیمی از مدارس به همت خیرین ساخته شده و امروز سه دهه از فعالیت خیرین مدرسه ساز می گذرد.
گردهمایی خیرین مدرسه ساز در مدرسه دارالفنون برگزار شد و کاظم اکرمی، حسین مظفر و حمیدرضا حاجی‌بابایی وزاری سابق آموزش و پرورش نیز حضور داشتند.

پاسخی بگذارید