تاریخ : 1348/10/11 03:00
شناسه : 154187
محمدحسین سدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این یافته ها در بخش های دامداری، پرورش زنبور عسل، زراعت، منابع طبیعی و مراتع است.
وی افزود: چهار مورد از این یافته های تحقیقاتی در مورد راه های پرورش بز مرخُز کردستان از گونه های دامی و نژادهای حفاظت شده این استان، است.
سدری تاکید کرد: این یافته ها شامل افزایش عملکرد تولید مثل ماده بزهای مرخُز با سه بار زایش در 2 سال با هورمون تراپی، افزایش بازدهی تولید مثل با القای خارج از فصل، افزایش راندمان تولید مثل در این گونه با بهره گیری از سطوح مناسب انرژی قابل متابولیسم در جیره غذایی و بهترین و اقتصادی ‌ترین پروتکل برای تیمار ماده بزهای مرخُز با پروژسترون در هنگام القای خارج از فصل است.
وی سه یافته تحقیقاتی را در زمینه پرورش زنبور عسل اعلام کرد و یادآور شد: این یافته ها شامل تعیین کیفیت عسل تولیدی استان و زمان و شرایط مناسب نگهداری آن، میزان آلودگی زنبورستان ها به بیماری لوک آمریکایی و تشخیص ویروس های بیماری زای زنبور عسل است.
سدری یافته های بخش دامداری را شامل چهار مورد تعیین اهداف و طرح های توسعه دامداری سنتی در کردستان، ارائه پیشنهادات لازم برای افزایش تولید شیر در واحدهای صنعتی گاو شیری استان، معرفی پتانسیل تولید شیر در گاوهای بومی استان و ارائه پیشنهادات کاربردی در کاهش هزینه جایگاه گاوداری های شیری صنعتی دانست.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: معرفی رقم گندم نان پرآو از دیگه یافته های تحقیقاتی این مرکز در سال گذشته است که کشت آن را فقط برای دیم زار‌هایی با میانگین بارش سالانه بیشتر از 400 میلی متر توصیه می کند.
وی اضافه کرد: میانگین عملکرد دانه این رقم جدید 2 هزار و 735 کیلوگرم در هکتار و نسبت به بیماری‌های زنگ زرد و قهوه‌ای و همچنین خوابیدگی سنبله (ورس) نیز مقاوم است.
به گزارش ایرنا، نخستین واحد و هسته تحقیقاتی بخش کشاورزی کردستان سال 1343 با عنوان اداره اصلاح و تهیه نهال و بذر تاسیس شد، این مرکز سال 1394 با عنوان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان کار خود را ادامه داد.
هم اکنون 35 محقق و پژوهشگر در جمع نیروی انسانی این مرکز مشغول فعالیت هستند که 21 نفر از آنان عضو هیات علمی هستند.
اجرای بیش از 630 طرح تحقیقاتی از جمله فعالیت های این مرکز در در 12 سال گذشته است که در نتیجه این تلاش ها 205 یافته و دستاورد تحقیقاتی کاربردی، 850 مقاله علمی انگلیسی و فارسی ارائه و 13 جلد کتاب نیز منتشر شده است.
در حال حاضر این مرکز با بهره مندی از چهار بخش تحقیقاتی زراعی - باغی، منابع طبیعی، علوم دامی و آبخیزداری، سه واحد تحقیقات اقتصادی - اجتماعی، کنترل و گواهی بذور نهال و اطلاع رسانی، سه ایستگاه تحقیقاتیی، 2 پایگاه تحقیقاتی و سه آزمایشگاه تخصصی در امر تحقیقات و آموزش کشاوری فعالیت می کنند.

پاسخی بگذارید