تاریخ : 1397/04/22 13:26
شناسه : 162945
اختصاصی شاخه سبز
ماجرای سفرهای  پی در پی نتانیاهو به کاخ کرملین!
روسیه و رژیم صهیونیستی  بعد از فروپاشی شوروی اختلافات گذشته خود را به دست فراموشی سپردند و متناسب با مقتضیات زمانی که حول منافع مشترک و بلوک بندی های جدیدی می چرخید وارد روابط جدیدی شدند. مراودات فی مابین این کشور بعد از جنگ سرد رو به بهبود بود ولیکن بعد از ورود مستقیم روسیه به بحران سوریه در سپتامبر 2015، سفرهای نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالی به مسکو روندی افزایشی داشته به طوری که سالی چند مرتیه به روسیه برای صبحت پیرامون بحران سوریه و میزان نفوذ ایران سفر می کند. ترس نتانیاهو از تثبیت قدرت بشار اسد و نیروهای حزب الله در نزدیکی مرزهایی است که روزی با کمک دوستان استعماری خود غصب و دست اندازی کرده است. از آنجایی که روسیه با همه طرفهای درگیر در ارتباط است و منافع غیر اغماضی در رژیم صهیونیستی دارد بنابراین، این کشور سعی می کند متناسب با میزان منافعی و موقعیتی که در هر کشوری دارد واقع گرایانه و برای بدست آوردند حداکثر منافع با آن کشور تعامل کند در مورد رژیم صهیونیستی یا هر کشور دیگری هم همین سیاست ها صدق می کند.
نخست‌وزیر رژیم اسرائیل که به مسکو رفته است، در دیدار با رییس جمهوری روسیه در کرملین گفت که اسرائیل هر تلاشی برای نقض حاکمیت این رژیم چه در آسمان و چه در زمین را خنثی می‌کند.بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود که مذاکرات او با رهبر روسیه بر آنچه که در سوریه و ایران جریان دارد، متمرکز است.رییس جمهوری روسیه در آغاز دیدار با نتانیاهو در مقابل خبرنگاران، همانند ملاقات‌های پیشین به اظهارات نتانیاهو در مورد ایران واکنش علنی نشان نداد. ترجیح پوتین تأکید بر تقویت همکاری‌های اقتصادی و نظامی روسیه و رژیم صهیونیستی در مسیر مثبت بود.این سومین ملاقات نتانیاهو با پوتین در شش ماه اخیر بود. از شهریور ۱۳۹۴ نتانیاهو ۹ بار برای دیدار با پوتین به روسیه رفته و همچنین گفت‌وگوهای متعدد تلفنی با رهبر روسیه داشته که همگی آنها با محوریت مخالفت رژیم صهیونیستی با حضور ایران در سوریه بوده است.پیش از سفر نتانیاهو به مسکو، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه و شمار دیگری از مقامات سیاسی و نظامی روسیه با سفر به قدس با نتانیاهو دیدار کردند.به گزارش شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی، نتانیاهو سه‌شنبه شب به هیأت روسی گفت که این رژیم حضور نظامی ایران در هیچ جای سوریه را نمی‌پذیرد و نیز بر لزوم رعایت توافق سال ۱۹۷۴ میان رژیم صهیونیستی و سوریه تاکید کرد. به نظر می رسد حمله یکشنبه در هفته گذشته به پایگاه هوایی T-4 در عمق سوریه توسط اسرائیلی ها پیامی از سوی نتانیاهو به پوتین است مبنی بر آن که اسرائیل در صورت لزوم باز هم از قوه قهریه در سوریه استفاده خواهد کرد. به نظر می رسد روسیه تنها با دور شدن نیروهای تحت امر ایران از نزدیکی مرز اسرائیل با سوریه موافقت کرده است. براساس گزارش ها گفته می شود که نیروهای تحت امر ایران باید در ۴۰ کیلومتری دورتر از مرز باقی بمانند. برخی منابع دیگر از لزوم دور ماندن در فاصله ۸۰ کیلومتری می گویند. وزیر دفاع اسرائیل اما گفته که موضع بر سر چند کیلومتر بودن نیست بلکه حضور نظامی ایران به خودی خود تهدیدی علیه امنیت اسرائیل است».
روسیه با سیاست چند جانبه گرایی به دنبال ارتباط با همه کشورها است لذا هیچ گاه به دلیل منافع خود در ارتباط با ایران حاضر به گذشتن از مناسبات خود با عربستان و اسرائیل نیست و یا به دلیل مناسبات نزدیک با تل آویو حاضر نیست از همکاری استراتژیک با تهران چشم پوشی کند و با این دید و تعامل و تعادل همه جانبه به دنبال گشترش منافع خود است. در همین زمینه ایران نباید همه تخم مرغ های خود را در سبد روسیه بگذارد چون این عمل باعث می شود که روسیه راحت تر بتواند برای تامین منافع ملی خود از کارت ایران سوء استفاده کند. روسیه کشوری است که در زمینه اقتصادی و تکنولوژی دارای مشکلات عدیدی است از آنجایی که این کشور خود از طرف دولت های غربی تحریم شده، بنابراین به دنبال یار گیری است تا از این انزوا برای صدور کالا خارج شود. بیشترین صادرات این کشور در زمینه تسلیحات و انرژی است و اگر هم کالاهایی دارد خریدار های این کالا ها کشورهایی هستند که دچار تحریم یا بحران شدند.
در رابطه با روابطه رژیم صهیونیستی و روسیه باید گفت این کشورها داری روابط پیچیده و مکملی هستند در ذلیل به برخی از این کانال های ارتباطی این دو کشور اشاره می کنیم
1- روابط تجاری، فرهنگی و اجتماعی : اسرائیلی ها و روس ها می توانند از داشتن روابطی خوب برمبنای مبادلات اقتصادی مستحکم و ازطریق یک «پل انسانی» خرسند باشند، باید بدانیم که تعداد یهودی‌های روس‌تبار در اسرائیل چیزی حدود یک سوم جمعیت ساکن سرزمین‌های اشغالی است و این طیف نفوذ خوبی در میان جریان‌های مختلف اسرائیل و روسیه دارند. حتی بسیاری از یهودی‌ها در خاک روسیه از گذشته تاکنون فعال بودند و همچنان دارای نفوذ زیادی هستند. تا جایی که رئیس جمهوری ولادیمیر پوتین اسرائیل را «کشور هوادار روسیه» توصیف نموده است. اینان درعین حال جامعه ای مستقل و جذب شده در زندگی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اسرائیل هستند. از زمان پدران بنیانگذار، طبقه سیاسی اسرائیل همواره دارای افرادی هوادار روسیه و غالبا زاده شده در امپراتوری پیشین روسیه بوده است. مانند خانم گلدا مایر (نخست وزیر رژیم صهیونیستی بین سال های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۴) که متولد کی (پایتخت اوکراین) در سال ۱۸۹۸ بود و یا اویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه کنونی که در سال ۱۹۵۸ در شیزینوی مولداوی اتحاد جماهیر شوروی سابق متولد شده است. درجریان سال های پایانی دهه ۲۰۰۰، اسراییل بیش از پیش به صورت مقصد برگزیده گردشگران روسی درآمد که از لغو روادید بین دوکشور در سپتامبر سال ۲۰۰۸ بهره بردند. گردشگران روسی پس از امریکائیان دومین و مهم ترین بازدید کنندگان خارجی از اسراییل هستند و این امر موهبتی برای اقتصاد اسرائیل است: درسال ۲۰۱۲، بیش از ۳۲۰ هزار گردشگر روسی به اسرائیل رفتند که این شمار معادل ۱۳.۲ درصد از کل گردشگران خارجی بود (گردشگران امریکایی ۲۰.۲ درصد بودند) . این پیوندها موجب درک متقابل بهتری می شود و از اسرائیل یک «دنیای روسی» در قلب مدیترانه شرقی و دروازه های خاورنزدیک می سازد.
مسکو و تل آویو نوعی همکاری نظامی- فنی سودبخش را درزمینه هواپیماهای بدون سرنشین گسترش داده اند. روسیه می خواهد عقب ماندگی خود درزمینه فناوری روزآمد را جبران کند و اسرائیل یکی از پیشرفته ترین صنایع را دراین زمینه دراختیار دارد. در آوریل ۲۰۰۹، روسیه قراردادی برای خرید ۱۲ هواپیمای گشت زنی به مبلغ ۵۳ میلیون دلار با «صنایع هوا فضای اسراییل» (IAI) امضا کرد. سپس، در اکتبر سال ۲۰۱۰، IAI و موسسه صنعتی «اوبورون پروم» قرارداد جدیدی برای خرید به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار امضا کردند. این قرارداد برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین «Searcher MKII, Bird Eye 400» درمدت ۳ سال و نیز ساخت یک کارخانه مونتاژ در یکاترینبورگ روسیه بود که تحویل نخستین هواپیما به ارتش روسیه را درسال ۲۰۱۲ آغاز کرد.
2- روابط دیپلماتیک : هنگام نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۷ مارس ۲۰۱۴، به منظور محکوم کردن الحاق کریمه توسط مسکو، غیبت نماینده اسرائیل به چشم می خورد. به رغم خواست ایالات متحده، اسرائیل از حضور در رای گیری برای صدور قطعنامه ای که الحاق شبه جزیره (کریمه) به فدراسیون روسیه را به رسمیت نمی شناخت، خودداری کرد. این امر تائیدی بر پیچیدگی روابط اسراییل و روسیه است. زیرا، به رغم اختلافات درمورد پرونده سوریه و اختلاف نظرهای همچنان اساسی درباره پرونده هسته ای ایران، اسرائیل و روسیه با یکدیگر گفتگوهایی سازنده دارند.وجود بیش از پیش بحران های منطقه ای و مشکلات امنیتی - دفاعی در صحنه خاورنزدیک، اسرائیل را متوجه فرسایش نفوذ امریکا در منطقه کرده، که نتیجه آن افزایش نفوذ کرملین است. درگیری سوریه موجب بازگشت مسکو به صحنه خاورنزدیک گردیده و نقش آن را در ترکیب دوباره ژئوپولیتیک منطقه پس از «بهار عرب» پررنگ تر کرده است. رویکرد عمل گرای مسکو در تقابل با دیپلماسی مبهم غربی چنان بوده که قاطعیت و سرسختی اش در رودررویی با واشنگتن، نه فقط پایتخت های خلیج فارس بلکه تل آویو را نیز متوجه ظهور قدرتی رشد یابنده کرده است.
3- همکاریهای در زمینه انرژی : در عرصه انرژی، روابط دو کشور به کشف حوزه های وسیع گاز درسواحل اسرائیل انجامیده که ذخایر آن می تواند تا هزار و چهارصد میلیارد متر مکعب باشد. تاسال ۲۰۱۰، تنها شرکت های امریکایی این مواد سوختی را استخراج می کردند، اما تل آویو خواستار تنوع بخشی به منابع تامین مالی بود و نمی خواست تنها روی واشنگتن حساب کند و «گازپروم» ازاین امر بهره برد. با این کار، غول روسی موقعیت خود را در عرصه گاز مایع طبیعی (GNL)، که یکی از محورهای اولویت راهبردی انرژی روسیه است، تحکیم کرد. در فوریه سال ۲۰۱۳، یک شعبه «گازپروم» قراردادی با «موسسه بازاریابی گازمایع لوان» اسرائیل برای خرید انحصاری گاز مایع حاصل از حوزه گازی «تامار» در ساحل حیفا برای مدت ۲۰ سال امضا کرد. وقتی به همکاریهای رژیم صهیونیستی و روسیه نگاه می کنیم شاید این سوال برای هر کدام از شما بوجود بیاد چرا روسیه به جای همکاری با رژیم صهیونیستی چرا به طور جدی و شفاف با ایران همسایه جنوبی خودش تعامل انرژی در خور توجه ندارد؟ جوابش ساده است چون روسیه خواهان رشد، توسعه و قدرت گیری یک ایران قدرتمند نیست چرا که تهران در زمینه انرژی و رقابت های ژئوپلتیکی در برخی مناطق مثل مدیترانه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و رژیم حقوقی دریای کاسپین (خزر) با مسکو دارای تضاد منافع است.
با نزدیک شدن به پایان بحران سوریه که با موفقیت ها و پیشروی ایران و نیروهای مقاومت همراه بود. رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه ای عرب به پشتبانی امریکا شروع به راه اندازی جنگ روانی و رسانه ای علیه ایران نمودند. این کشور از انواع راه و روش هایی برای تضعیف ایران در منطقه استفاده می کنند. با ورود ترامپ به کاخ سفید از آنجا که این فرد به جای سیاستمداری روی به تجارت به هر قیمت آورده است با لابی گری عربستان و رژیم صهیونیستی در بین دستگاههای سیاست داخلی و خارجی امریکا توانستند مقامات این کشور از جمله ترامپ را برای رسیدن به اهداف خودشان همراه سازند. از جمله اهداف مهم رژیم صهیونیستی دست یابی به منطقه ای برای عمق استراتژیک خود است بنابراین بوجود آمدن سوریه و لبنان قوی یا هر همسایه ای قوی یعنی ناکام ماندن این رژیم در رسیدن به این هدف راهبردی است. بنابراین حضور ایران به عنوان گروههای نظامی یا مستشاری در سوریه و لبنان خطری جدی در برابر سیاست های چپاولگرایانه این رژیم است.
از اهداف دیگر رژیم صهیونیستی که، روی به سیاست های ایران هراسی آورده است این است که این رژیم با مسموم سازی فضا به دنبال استمرار اشغال ها در پی جامعه عمل پوشاندن به "معامله قرن" به نفع خود است. چند روز پیش منابع سیاسی مصر اعلام کردند که ارتش این کشور طی روزهای گذشته، در سایه تفاهمات منطقه‌ای و در چارچوب "معامله قرن"، شروع به اجرای اقدامات جدید در سینای شمالی کرده است. این منابع خبری و سیاسی در گفت‌وگو با روزنامه قطری "العربی الجدید" اظهار کردند که نیروهای مسلح مصری اقداماتی را در دست دارند که در نهایت به جداسازی منطقه مورد نظر در سینا از باقی مناطق منجر خواهد شد.اخیرا جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ به همراه جیسون گرینبلات، نماینده ویژه ترامپ در امور صلح خاورمیانه با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر دیدار و درباره طرح آمریکا برای صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطین موسوم به "معامله قرن" رایزنی کردند.به گفته این منابع، گرینبلات و کوشنر در این سفر با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم دیدار کرده و اصلاحاتی در توافق قرن ایجاد کرده‌اند. بر اساس این خبر یکی از اصلاحات اعمال شده در معامله قرن، این است که به جای تبادل اراضی و دادن بخشی از اراضی مصر به فلسطینی‌ها، صحرای سینا به منطقه تجاری و صنعتی آزاد تبدیل شود تا در خدمت نوار غزه باشد و کشور فلسطین در محدوده مرزهای نوار غزه و اراضی کرانه باختری که به شهرک‌های اسرائیلی تبدیل نشده و برخی شهرک‌های قدس، تشکیل شود.بعد از سفر کوشنر و گرینبلات به مصر کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا و مصر راه‌های تسهیل ورود کمک‌های انسانی به غزه و تلاش‌های ترامپ درباره برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطین را بررسی کردند. بنابراین از جمله هدف های رژیم صهیونیستی این است که به دنبال این فضای مسموم در منطقه، به صورت سینه خیز به سیاست های چپاولگرایانه خود ادامه دهد.
در پایان باید اشاره کنم شرایط بحرانی منطقه خاورمیانه به دنیال آن سیاست های و موضع گیریهای ضد ایرانی امریکا و متحدان این کشور فرصت های پیش روی مسکو قرار داد تا با نزدیک شدن به ایران بتواند از هر دو طرف امتیازهای بگیرد هدف سفرهای مداوم و پی در پی نتانیاهو به کاخ کرملین این است که این رژیم به دنبال راه اندازی جنگ روانی، رسانه ای و همراه کردن افکار عمومی در سطح نظام بین الملل علیه ایران است تا بتواند در کنار امریکا و کشوریهای عربی، بقیه کشوریهای جهان را با خود همراه سازد از آنجایی که روسیه در بحران سوریه، منطقه خاورمیانه و مدیترانه همکاریهای و مناسبات راهبردی با ایران دارد بنابراین این رژیم با دادن وعده و عیدهای سعی در دور کردن مسکو از ایران را دارد. اینکه آیا روسیه ما را به امریکا و متحدان آن می فروشد بستگی به نوع بازیها و سیاست های کشور ما دارد که آیا ما هم کارتی برای حفاظت از منافع خود برای روز مبادا کنار گذاشتیم و بلدیم طوری بازی کنیم که هیچ کشوری نتواند ما را دور بزند.
فاطمه موسوی زاهد
کارشناسی ارشد روابط بین الملل

پاسخی بگذارید