تاریخ : 1397/04/29 11:25
شناسه : 164933
دولت تدبیر و امید با کاهش نرخ سود بانکی و عدم راهکار های جایگزین مناسب برای هدایت نقدینگی مردم به سمت تولید بازار های غیر رسمی را ناخواسته تقویت کرد و باعث شد عده ای رانت خوار و سوء استفاده گر از این فرصت استفاده کرده و به فساد اقتصادی بپردازند.
وقتی بازار بی تدبیری سکه است

به گزارش افکارنیوز؛ خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با فساد و شفاف‌‌سازی در مجلس در این خصوص گفت: وزیر اقتصاد از شناسایی غارتگران، دزدان و اختلاسگران صحبت کرده است تا از آنها مالیات دریافت شود. این حرف آقای وزیر دل مردم را به درد آورده است.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تصریح کرد: به جای اینکه این افراد را بگیرند و اموال را برگردانند می‌خواهند از آنها مالیات دریافت کنند، نباید این باب جدید را باز کنند که از متخلفان مالیات دریافت کنند و به نوعی برای آنها که از بیت‌المال غارت کرده‌‌‌‌اند، امنیت‌آفرینی کنند.

وی افزود: نباید اجازه دهیم دزدان غارتگری کنند و در انتها به آنها بگوییم مالیات بدهید، اجازه نمی‌دهیم چنین بابی در کشور ایجاد شود و بیشتر از این دل مردم به درد آید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: فردی که فروشنده سکه بود چطور 36 هزار سکه معادل 2 تن سکه را فروخته است؟ تمام این اقدامات هماهنگ شده بود و اگر ریشه‌یابی شود به مسؤولان می‌رسیم.

خجسته با بیان اینکه باید مسؤول هماهنگ‌کننده فروش این میزان سکه به مردم معرفی شود، اظهار داشت: برای خرید و فروش این میزان سکه شبکه‌‌‌هایی تشکیل شده که باید این شبکه‌ها شناسایی شود و مسببان اصلی را معرفی و مجازات کرد. خجسته تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم غارتگران براحتی ثبت سفارش کنند یا میلیارد‌ها سکه خریداری کنند و از بیت‌المال سود به جیب بزنند و تنها اقدامی که صورت می‌گیرد دریافت مالیات باشد، باید ریشه این افراد خشکانده شود.

از سوی دیگر محمد حسینی دیگر نماینده مجلس نیز با اشاره به بی‌تاثیر بودن پیش‌فروش سکه در کاهش قیمت‌ها، اظهار داشت: بانک مرکزی برای جمع‌آوری نقدینگی، پیش‌فروش سکه را در سیاست‌‌های خود در نظر گرفت و اینکه چه کسانی به چه نحوی بتوانند این سکه‌ها را خریداری کنند طبق قرار بانک مرکزی انجام شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: بنابراین از آنجایی که بانک مرکزی پول پیش‌فروش سکه را دریافت کرده بود باید این روزها سکه‌ها را به خریداران تحویل دهد، به همین جهت این روزها شاهد تحویل سکه‌ها هستیم.

وی با اشاره به آثار پیش‌فروش سکه بیان داشت: اقدام بانک مرکزی تاثیری بر کاهش قیمت‌ها نداشت، چرا که بانک مرکزی نتوانسته است مدیریت واحد داشته باشد، بنابراین پیش‌فروش سکه در کاهش قیمت‌ها اثری نداشت.

حسینی تاکید کرد: از سوی دیگر افرادی که سکه‌ها را خریداری کرده‌‌اند هنوز سکه برای فروش به بازار نیاورده‌‌اند تا ورود این سکه‌ها کاهش قیمت را به دنبال داشته باشد.

این نماینده مجلس درباره دریافت مالیات از سکه اظهار داشت: در قوانین مالیاتی بحثی درباره دریافت مالیات از سکه نداریم؛ در قانون برای درآمد حاصل از هر گونه خدمات، خرید و فروش مالیات در نظر گرفته شده است. این نماینده مجلس توضیح داد: در واقع مالیات بر سکه وضع نشده، بلکه از کسانی که به واسطه خرید و فروش سکه سودی حاصل کرده باشند، مالیاتی بر آن سود لحاظ می‌شود. وی با بیان اینکه یک سال زمان می‌برد تا مالیات از سود سکه دریافت شود، اظهار داشت: افراد حقیقی و حقوقی در اظهارنامه میزان خرید خود را اعلام کرده‌‌اند، یک سال بعد اگر اطلاعات افشا شود مالیات دریافت خواهد شد اما اگر چنین اتفاقی نیفتد و دوستان به اطلاعات دست پیدا کنند باید جهت وصول مالیات اقدام کنند، بنابراین اینگونه نیست که امروز سکه بخرند و فردا مالیات آن را بدهند.

پاسخی بگذارید