تاریخ : 1397/05/27 09:49
شناسه : 173500
چند ماهی است که انحصار واردات نهاده‌های دامی با واکنش متعدد نمایندگان مجلس رو به روست چرا که واردات این محصول توسط دو نفر نه تنها زمینه را برای وقوع برخی فسادها و رانت‌ها فراهم کرده بلکه بعلت افزایش قیمت گوشت، مرغ و تخم مرغ در بازار موجب کاهش قدرت خرید خانوار نیز شده است.
گرانى گوشت و مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده هاى دامى!

بسیاری از مسئولان بر این باورند که نرخ کنونی نهاده‌های دامی بر مبنای ارز مبادله‌ای است، بنابراین از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر انتظار می‌رود هر چه سریعتر گزارشی از میزان ارز اختصاص یافته و قیمت نهاده‌های موجود در بازار به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ارائه دهد تا متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند البته نا گفته نماند که در سایه غفلت مسئولان ذی ربط برخی افراد با در دست گرفتن بازار و گران فروشی، سودهای هنگفتی را به جیب زده اند و این امر منجر به رشد غیر طبیعی نهاده‌های دام و طیور از ابتدای سال در بازار شده است.

 در ابتدای تیر ماه به بررسی موضوع واردات نهاده‌های دامی توسط دو نفر پرداخت و اکنون در جهت اطلاع رسانی به مردم به سراغ مسئولان ذی ربط  رفته ایم تا از آخرین وضعیت مقابله با واردات سودجویانه و منفعت گرایانه این افراد با خبر شویم.

تمام نهاده‌های دامی در انحصار دونفر با ارز 3 هزار و 700 تومان وارد شده است

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انحصار صورت گرفته در واردات نهاده‌های دامی،‌ اظهار کرد: نوسان نرخ ارز از ابتدای فروردین ماه بهانه‌ای شد تا واردکنندگان قیمت نهاده‌های دامی را به طور چشم گیری افزایش دهند.

وی افزود: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که واردات نهاده‌ها با ارز دولتی 4 هزار و 200 تومانی صورت می‌گیرد اما آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون تمامی نهاده‌های دامی همانند سال گذشته با ارز 3 هزار و 700 تومان وارد شده است. با این وجود قیمت نهاده‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار نباید تفاوتی داشته باشد.

به گفته پاپی زاده نوسان نرخ ارز و عدم نظارت در سطح بازار بهانه‌ای شد تا قیمت نهاده‌های دامی دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد که این امر به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه واردات نهاده‌های دامی انحصارا توسط دو نفر انجام می‌شود، بیان کرد: با وجود آنکه وزارت صنعت ، معدن و تجارت؛ واردات نهاده‌های دامی توسط افراد انگشت شمار را تأیید کرده است، اما وزیر جهاد کشاورزی پاسخ قانع کننده‌ای در این زمینه نداده است در حالی که بر اساس قانون، تمرکز واردات و صادرات انواع محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به آنکه واردات نهاده‌های دامی توسط افراد معدود و خاص صورت می‌گیرد، به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌ایم به جای ثبت سفارش کالا،ایجاد انحصار و کنترل قیمت بازار توسط افراد خاص،‌ با فعال کردن تشکل‌های بخش کشاورزی و واردات نهاده‌ها توسط اعضای این تشکل‌ها به موضوع انحصار واردات به نهاده‌های دامی خاتمه دهد.

به گفته وی براساس پیگیری‌های صورت گرفته قرار است ،وزیر جهاد کشاورزی  گزارشی جامع از میزان ارز اختصاص یافته به واردات انواع نهاده‌های دامی و قیمت‌های موجود در بازار به کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ارائه دهد تا بر اساس آن تصمیم گیری‌های لازم اتخاذ شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامس در پایان درباره تأثیر انحصار در واردات نهاده‌های دامی بر قیمت محصولات پروتئینی، تصریح کرد: ایجاد انحصار در واردات نهاده‌های دامی افزایش هزینه‌های تولید و نوسان شدید قیمت گوشت، مرغ، تخم مرغ را به همراه داشته است به طوری که مصرف آن در سبد خانوار کاهش یافته است ، با ادامه این روند، تولید کنندگان زیادی از چرخه تولید خارج می‌شوند.

قیمت نهاده‌های دامی بر مبنای ارز مبادله‌ای نیست

علیرضا عزیزالهی مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران با انتقاد از موضوع اینکه قیمت نهاده‌های دامی بر مبنای ارز مبادله‌ای نیست، اظهار کرد: در ابتدای سال قیمت نهاده‌های دامی افزایش چشم گیری داشته و این موضوع بر قیمت تمام شده تولید تأثیر گذار بوده است.

وی افزود: علی‌رغم اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات نهاده‌های دامی اما قیمت‌های موجود در بازار بر مبنای این امر نیست  به همین خاطر انتظار می‌رود مسئولان ذی ربط با اعمال نظارت‌های بیشتر از سودجویی افراد متخلف جلوگیری کنند.

عزیزالهی با اشاره به دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در روزهای اخیر، گفت:‌ نامتوازنی عرضه و تقاضا و افزایش هزینه‌های تولید موجب شده است تا قیمت گوشت قرمز و مرغ با نوسانات چشم گیری در بازار رو به رو شوند و تا زمانی که عرضه و تقاضا با یکدیگر بالانس نشوند دلیلی بر کاهش قیمت وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول از افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت اقلام علوفه‌ای در بازار خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون قیمت اقلام علوفه‌ای همچون یونجه، سبوس و کاه 70 تا 80 درصد، ذرت 22، جو 28 و کنجاله سویا 30 درصد در بازار افزایش داشته است. این موضوع قیمت تمام شده شیر، تخم مرغ،‌ گوشت قرمز و مرغ را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی  قیمت شیر در بازار را با وجود نرخ کنونی نهاده‌های دامی و هزینه نیروی انسانی منطقی دانست و گفت: البته قیمت گوشت قرمز تا حدودی غیرمنطقی است چرا که بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود. تأخیر در واردات و کاهش عرضه نسبت به واردات دلیل اصلی این افزایش غیر منطقی قیمت در بازار به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع انحصار در واردات نهاده‌های دامی را تأیید می‌کنید، بیان کرد: بنده اظهار نظری راجع به این موضوع نمی‌کنم چرا که واردکنندگان بر اساس مقررات دولت مکلف به واردات هستند و هرگاه خارج از این چارچوب وارداتی صورت گیرد، مسئولان ذی ربط باید با متخلفان برخورد کنند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه امکان پیش بینی قیمت نهاده‌های دامی در بازار وجود ندارد، گفت: بازار به قدری نامشخص است که نمی‌توان نسبت به آینده آن پیش بینی خاصی داشت به همین خاطر انتظار می‌رود دولت تصمیمات مهمی را اتخاذ کند تا نوسان ارز مبادله‌ای و آزاد شرایط قیمت‌ها را تحت تأثیر خود قرار ندهد.

محاسبه کالاهای مانده در انبار بر مبنای ارز 4 هزار و 200 تومان قانون تجارت است

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با انتقاد از نوسان شدید قیمت نهاده‌های دامی در بازار،‌ اظهار کرد: از ابتدای سال قیمت ذرت و کنجاله سویا ناشی از نوسان نرخ جهانی نهاده‌های دامی و تأخیر در ثبت سفارش‌ها حدود 30 درصد در بازار افزایش یافته است.

وی افزود: نوسان نرخ نهاده‌ها در ماه‌های اخیر موجب شد تا وارد کنندگان کالاهای موجود در انبار را بر مبنای ارز 4 هزار و 200 تومان محاسبه و به بازار عرضه کنند چرا که این امر عرف تجارت است و واردکنندگان نمی‌توانند به زیان کالای خود را به بازار عرضه کنند.

یوسفی با تکذیب بحث انحصار در واردات نهاده‌های دامی، ‌گفت: در شرایط کنونی، ثبت سفارش واردات کالاها به معاونت بازرگانی وزارت خانه واگذار شده است  با این وجود انحصاری در واردات وجود ندارد زیرا افرادی که از توان مالی و مهارت کافی در این زمینه برخوردارند،‌ می‌توانند اقدام به واردات کنند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در پاسخ به این سوال که آیا محاسبه کالاهای مانده در انبار از سال گذشته بر مبنای ارز 4 هزار و 200 تومان تخلف محسوب نمی‌شود،‌ تصریح کرد: این امر قانون تجارت است و تنها سازمان حمایت باید در این زمینه ورود کند تا وارد کنندگان کالای خود را با سودهای غیر متعارف در بازار عرضه نکنند اما از آنها نمی‌توان انتظار داشت که از جیب خود به تولید کننده و مصرف کننده یارانه پرداخت کند.

پاسخی بگذارید