تاریخ : 1397/06/7 14:36
شناسه : 177365
مهدی شادنوش عصر سه شنبه در اولین جشن نفس ویژه اهداکنندگان عضو در اردبیل افزود: سالانه حدود ۲۸ هزار مورد تصادفات منجر به مرگ داریم که از این تعداد هشت هزار نفر آنها دچار مرگ مغزی شده و امکان بازگشت به زندگی را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه از مجموع هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی نیز دو هزار و ۵۰۰ نفر تا چهار هزار نفر به عنوان افراد قابل اهدا شناخته می شوند، یادآور شد: با این وجود تعداد سالانه اهدای عضو در کشور کمتر از هزار مورد بوده و در سال ۹۶ این تعداد ۹۲۶ ثبت شده است.

فوت روزانه ۱۰ بیمار نیازمند پیوند

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیمارهای وزارت بهداشت تعداد بیماران نیازمند به عضو پیوندی را در کشور ۲۵ هزار بیمار برشمرد و ادامه داد: این آمار با اهدا عضو تناسبی نداشته و به همین دلیل روزانه هفت تا ۱۰ بیمار نیازمند عضو در کشور جان خود را از دست می دهند.

وی در این خصوص نیازهای اساسی و محوری برای ارتقا پیوند در کشور را ایجاد سیستم مدون، افزایش سطح دانش پرسنل و بویژه فرهنگ سازی در جامعه برای اهدا عضو عنوان کرد.

شادنوش با تاکید بر اینکه برای فرهنگ سازی اهدا عضو باید تمام اقشار جامعه ورود کرده و این مهم به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود، متذکر شد: البته نقش روحانیون و به خصوص ائمه جمعه، هنرمندان، نخبگان، ورزشکاران و... برای ارتقا این فرهنگ بسیار تاثیرگذار است.

وی پیوند عضو را قله علم پزشکی در دنیا دانست و یادآور شد: هم اکنون در کل کشور مراکز شناسایی و فرآوری پیوند عضو در دانشگاه های علوم پزشکی فعال هستند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیمارهای وزارت بهداشت در عین حال به افزایش شاخص های کشور در بحث اهدا عضو اشاره کرد و بیان داشت: شاخص PMP طی ۱۱ سال گذشته رشد داشته و این رقم در سال ۹۶ به رقم ۱۱.۷ درصد رسیده است.

وی همچنین به زمان طولانی کسب رضایت برای اهدا عضو در کشور اشاره کرد و افزود: کسب رضابت برای اهدا عضو در  کشور اسپانیا که طی ۲۰ سال اخیر همواره در رتبه اول دنیا قرار دارد، شش تا هشت دقیقه است اما در ایران این زمان ۲۰ ساعت به صورت متوسط بوده که در اکثر مواقع بیش از این زمان طول می کشد.

پاسخی بگذارید