تاریخ : 1397/06/11 11:28
شناسه : 178263
سالها پیش مردم کاغذهایی به نام کوپن را در اختیار داشتند که اقلام اساسی را با قیمتی پایین تر از نرخ بازار از دولت برای مصرف تحویل می گرفتند و یا در زمان جنگ تحمیلی که کشور با مشکلات اقتصادی و تامین مایحتاج زندگی مردم مواجه بود این کوپن ها به کمک خانوارها می آمد، سالها گذشت و کوپن که همان سوبسید بود از چرخه اقتصاد کشور حذف و یارانه های نقدی جای آن را گرفت.

بازگشت دوباره کوپن به سبد خانواده ها؟ / بسته های حمایتی دولت با ارز 4200 تومانی

به گزارش افکارنیوز، این روزها که به دلیل بالا رفتن نرخ ارز در کشور همه چشم ها به تدابیر دولت شیخ حسن روحانی برای وضعیت اقتصادی است، دولت تصمیم گرفته کارت های کالا را به مردم ارائه دهد تا بتوانند اقلام اساسی را دریافت کنند.

ماجرای کارت‌های کالایی برای خانوارها و توزیع اقلام اساسی چند ماهی است که از سوی نمایندگان و در برخی اخبار شنیده می شود تا اینکه نوبخت به عنوان رئیس برنامه و بودجه آن را تایید کرد و گفت:  با تأکید رئیس‌جمهوری و با توجه به نوسانات ارزی، دولت 5 بسته حمایتی از مردم تدوین کرده که بزودی جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود. 

وی  افزود: یک بسته برای همه مردم است به این صورت که حداقل 25 قلم کالای اساسی و روزمره مردم که در سبد زندگی آنان قرار دارد، با ارز 4200 تومانی در اختیارشان قرار می‌گیرد. 

 معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: بخش دیگر به طور خاص برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه است که حدود 5 دهک از جامعه را شامل می‌شود و این بسته حمایتی، علاوه بر آن چیزی است که شامل همه مردم خواهد شد.

وی تولیدکنندگان، پیمانکاران و کارکنان دولت را دیگر بخش‌هایی عنوان کرد که بسته حمایتی یادشده به آنان تعلق می‌گیرد و تصریح کرد: روش‌های اجرا و جزئیات موارد پیش گفته، در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی می‌شود.

نوبخت در ادامه سخنانش با بیان اینکه دولت 5 طرح برای مقابله با تحریم‌ها تدوین کرده و در حال اجرا دارد، افزود: بخشی مربوط به مدیریت بازار ارز است که بانک مرکزی پیگیر آن است و بخش دیگر، مربوط به هدایت نقدینگی به سمت تولید است. وی تصریح: بخش دیگر مربوط به تعادل بین منابع و مصارف است و با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر امکان بروز مشکلاتی در حوزه درآمدهای نفتی، تولید و اشتغال نیز مورد حمایت است.

از سوی دیگر سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از جزئیات ۲ بسته حمایتی دولت در آینده خبر داده و گفته است که به زودی با مشارکت معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسته حمایتی اجتماعی تهیه می‌شود تا آحاد جامعه بتوانند تحت پوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با افزایش قیمت‌ها در جامعه روبه‌رو هستیم که با این بسته‌ها، سیاست حمایت اجتماعی دولت به صورت جدی پیگیری می‌شود و  بنده شخصا و همچنین معاونت رفاه پیگیر آن هستیم.

بندپی ادامه داد: بر اساس این دو بسته حمایتی با همکاری و هماهنگی انجام شده توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی کالاهای اساسی مردم و همچنین اقشار کم‌درآمد جامعه تامین می‌شود. وی در پاسخ به اینکه آیا اختصاص بسته حمایتی شامل 25 قلم کالای اساسی برای مردم صحت دارد یا خیر؟ گفت: بله! اما تعداد کالاهای اساسی که به مردم داده می‌شود فعلا در هیات دولت نهایی نشده است.

 سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به 2 برنامه ویژه دولت برای کمک به مردم در شرایط فعلی، گفت: در برنامه اول حمایتی، تامین کالاهای اساسی مردم با قیمت‌های سال گذشته‌ است و برنامه بعدی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر کم‌درآمد که شامل 5 دهک اول جامعه است، خواهد بود.

محسنی‌بندپی در ادامه افزود: اجرای این برنامه‌ها در قالب شارژ کارت یارانه سرپرستان خانوار پیش‌بینی شده است که به صورت مشترک و ضربتی توسط بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی می‌شود.

این مقام دولتی درباره زمان اجرای این بسته حمایتی، خاطرنشان کرد: این اقدام تا 3 هفته آینده اجرایی خواهد شد اما پیش از آن هیات دولت باید آن را تصویب کند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه تامین منابع این بسته حمایتی گفت: منابع این بسته هم از طریق مابه‌التفاوت نرخ ارز و هم از طریق منابع بودجه‌ای توسط سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود. پیش از این نیز احمد امیرآبادی، عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به تدوین طرح دوفوریتی برای حل مشکلات اقتصادی کشور در مجلس گفته بود: ساماندهی نقدینگی کشور، واگذاری طرح‌های عمرانی دولت به بخش خصوصی، افزایش اعطای اختیارات به استان‌ها برای واردات و صادرات، ساماندهی بخش انرژی و سوخت، ساماندهی بازار ارز و سکه و صدور کارت رفاه اجتماعی برای کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله ویژگی‌های این طرح است.

وی افزود: در طرح پیشنهادی  دوفوریتی مجلس برای حل معضلات اقتصادی، نرخ ترجیحی ارز برای کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی در نظر گرفته خواهد شد و بازار دوم ارزی هم در بورس تشکیل می‌شود و قیمت ارز در آن تعیین خواهد شد.

به نظر می رسد دوباره کوپن ها با نامی دیگر در دست مردم قرار خواهند گرفت تا بتوانند با وضعیت آشفته بازار ارزی کشور مایحتاج خود را تامین کند اما سوال اینجایت آیا ارائه این بسته ها درمان وضعیت اقتصادی کشور است و یا دوباره تنها مسکنی ارائه می شود؟

برای درمان مشکلات اقتصادی ، کارشناسان راهکارهای مختلف را بارها ارائه داده اند اما آنچه مشهود است و بالاتفاق همه کارشناسان بر آن متفق القول می باشند نسخه اقتصاد مقاومتی است که رهبری معظم انقلاب بارها بر آن تاکید فرموده اند و دولت باید هر چه سریعتر به فکر اجرایی کردن این نسخه در اقتصاد کشور باشد.

پاسخی بگذارید