تاریخ : 1397/06/25 14:36
شناسه : 182258
رب، روغن، تن ماهی، دستمال کاغذی، پوشک، برنج از جمله محصولاتی هستند که طی چند هفته گذشته با افزایش شدید قیمت رو به رو شده‌اند. در همین زمینه سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها از افزایش حدود 30درصدی قیمت مواد غذایی از یک ماه گذشته تا کنون خبر می‌دهند. به گفته مغازه‌داران، بسیاری از کارخانه‌ها به ویژه کارخانه‌های روغن به اندازه کافی کالا در اختیار فروشندگان خرد قرار نمی‌دهند.
افزایش ۳۰درصدی قیمت مواد غذایی طی یک ماه

در برخی فروشگاه‌ها نیز، قفسه‌ها از این مواد غذایی تقریبا خالی شده و به گفته آن‌ها، بخشی از این کمبود  به نبود مواد اولیه برمی‌گردد و از طرف دیگر جو روانی در جامعه ایجاد شده که مردم از فردای خودشان می‌ترسند و به دلیل نگرانی بیش از نیاز عادی خرید می‌کنند.

تغییر قیمت لحظه‌ای رب در یک ماه!

رب برند "همدانیها" که یک ماه پیش با قیمت 6هزار تومان فروخته می‌شد اکنون به حدود 12هزار تومان یعنی دوبرابر قیمت قبل خود رسیده است. قیمت یک ماه پیش رب "خوشاب" 7500تومان بود در حالی که در بازار امروز 11هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. نمونه دیگری از این افزایش قیمت را در رب با نشان تجاری  "مجید" می‌توان ملاحظه کرد به طوری که قیمت یک ماه پیش آن 5800 و قیمت فعلی 9900تومان است. کارخانه‌های تولیدکننده رب دلیل این افزایش قیمت را رشد دوبرابری قیمت گوجه فرنگی و قوطی اعلام کرده و می گویند: چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم.

بر اساس این گزارش قیمت انواع روغن سرخ کردنی، جامد و مایع نیز به صورت قابل توجهی رشد داشته است. علاوه بر این افزایش قیمت، برخی از برند‌های روغن‌ مدتی است که به طور کل در سطح شهر کمیاب شده‌اند.

 با مراجعه به برخی از سوپرمارکت‌ها، با قفسه‌های خالی روغن مواجه شدیم و وقتی علت را پرسیدیم گفتند: کارخانه به ما بار نمی‌دهد و ما هم به دنبال برندهای متفرقه هستیم.

سوپرمارکتی در منطقه نازی آباد درباره این وضعیت اظهار کرد: همین باری که در مغازه داریم و مردم می‌گویند گران است، اگر تمام شود و بار جدید بیاید گران‌تر خواهد بود. مردم توان خرید ندارند. ما که با زندگی مردم ارتباط مستقیم داریم می‌فهمیم که سطح قدرت خرید مردم چقدر کاهش پیدا کرده است. با گفتن جمله "تحمل کنید" از طرف مسئولان، دردی از مردم دوا نمی‌شود.

مغازه‌داری در منطقه یوسف آباد نیز در همین مورد افزود:در این منطقه که تقریبا مردم دستشان به دهانشان می‌رسد می‌بینیم که فقط کالاهای اساسی را می‌خرند.

در منطقه راه آهن یک مغازه دار که انگار داغ دلش تازه شده بود، گفت: به فکر بستن این آلونک هستم. مگر چقدر می‌شود یک محصول را گران کرد که هم ما ضرر نکنیم هم مصرف‌کننده بخرد؟

وی ادامه داد: ملت صبح به صبح یک عدد نان و پنیر می‌خرند 5 هزار تومان می‌شود، آیا این انصاف است؟

در خیابان انبار نفت چه خبر است؟

پس از مغازه‌های سطح شهر، به خیابان انبار نفت که مرکز عمده فروشی مواد غذایی است سر زدیم،  انبارداران نیز به شدت از کمبود مواد غذایی و گرانی بیش از حد و لحظه‌ای آن گله داشتند.

مشاهدات عینی حاکی از این بود که به تعداد بالایی روغن حلبی 17 کیلویی تا سقف انبارها چیده شد و ابتدا این فکر به ذهن خطور میکرد که این‌ها نیز خرده انبارهای احتکار هستند و منتظر افزایش مجدد قیمت، اما کمی بعد روغن‌ها را بار زدند و بردند. از انبارداران پرسیدم: با وجود این همه بار چرا می‌گویید روغن نداریم؟

پاسخشان این بود که دختر جان تا چند ماه گذشته این بار حدود 10برابر بود این که چیزی نیست!

مسئولان چه می‌گویند؟

در این زمینه دبیر انجمن تولیدکنندگان روغن نباتی گفت: از ابتدای سال ماده اولیه برای تولید ظروف (پت)، 350 درصد معادل 21هزار تومان گران شده و از طرف دیگر مشکل تخصیص ارز برای تولید روغن، برای این صنعت چالش ایجاد کرده است.

امیرهوشنگ بیرشک اظهار کرد: البته در زمینه کمبود روغن باید به هجوم مردم در خرید این کالا نیز اشاره کرد اما پیش‌بینی می‌شود قیمت روغن طی روزهای آینده ارزان شود.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز درمورد گرانی‌های بیش از حد و کمبود برخی کالا‌ها در بازار تصریح کرد: افزایش قیمت برخی از مواد غذایی مانند رب اجتناب نا‌پذیر است چرا که ارز دولتی به آن‌ها تعلق نگرفته و همچنین قوطی رب نیز افزایش قیمت داشته است.

محمد آقاطاهر ضمن اشاره به افزایش 30 درصدی قیمت مواد غذایی، بالا رفتن  قیمت گوجه فرنگی را از دیگر عوامل گرانی رب دانست و افزود: عراقی‌ها  بسیاری از موادغذایی از جمله گوجه فرنگی را از کشور ما با دلار می‌خرند. قیمت این محصولات در عراق یک سوم ایران است چرا که ارزش پول ملی ما به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: هرچیزی که تا کنون از کشور خارج نمی‌شد الان به کشورهای همسایه فروخته می‌شود آن هم در شرایطی که خودمان به این کالا‌ها نیاز داریم.

رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره اختلاف قیمت درج شده روی محصول و قیمتی که مصرف‌کننده می‌پردازد، تاکید کرد: تا یک ماه آینده تمامی این موارد برطرف می‌شود اما مجددا افزایش قیمت در پیش خواهیم داشت.

او همچنین درباره کمبود روغن در بازار بیان کرد: چندین کارخانه‌ تا کنون عرضه قطره‌چکانی داشته‌اند که قرار شد تا پایان این هفته مشکل برطرف شود.

بر اساس این گزارش افزایش نرخ ارز از ابتدای سال و سیاستگذاری‌های نامناسب در کنار ناکارآمدی وزارت صنعت در حل مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین عدم نظارت مناسب بر بازار نه تنها موجب گرانی شده بلکه کمبود برخی از کالاها را رقم زده است، نتیجه اینکه علاوه بر مشکلات موجود نگرانی وبی اعتمادی مردم به مشکلات دامن زده و بخشی از کمبود کالاها به افزایش تقاضا بر می‌گردد. در چنین شرایطی به نظر می رسد تنها راهکار بهبود وضعیت اعتمادسازی و پس از آن حل مشکل تولیدکنندگان و ورادکنندگانی است که به دلیل دستورالعمل‌ها و بخشنامه های پی در پی دچار بلاتکلیفی شده اند.

پاسخی بگذارید