تاریخ : 1397/07/24 13:43
شناسه : 191473

عضو شورای شهر اسلامی تهران، ری و تجریش اظهار کرد: برنامه ریزی نامتوازن در مدیریت شهری باعث عدم رشد مساوی مناطق می شود.

به گزارش خبرنگار شهرستان ری شاخه سبز -  مجید فراهانی در دیدار مردمی مجمع امید تهران ، بیان داشت: وضعیت بودجه مدیریت شهری بصورت  تاریخی یک مشکل اساسی داشته که ما در شورای پنجم  بررسی هایی داشتیم و در حال تلاشیم تا این مشکل را اگر نمی توانیم کاهش دهیم لااقل به حداقل برسانیم و اون مسئله عمیق توسعه است از مناطق برخوردار شهر تهران تا جنوبی ترین نقاط شهری در بحث بی عدالتی و تخصیص بودجه عمدتا به مناطق برخوردار از گذشته تا بحال را در می گیرد و این وضعیت نا متوازن در شهر که قالب پروژه های بزرگ  در مناطق برخوردار به بهره برداری رسیده و در مناطق جنوبی بخصوص منطقه 20 وضعیت نابسامان را شاهد هستیم.


فراهانی  مناطق استان تهران را به 3 دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته مناطق برخوردار هستند مانند مناطقی چون  1 تا 4  و منطقه 22 که قالبا این مناطق به جهت ارزش قیمت زمین و وجود ساخت وساز های مختلف در آمد خوبی دارند که عمده در آمد های شهری ازین مناطق کسب می شود.


عضو شورای شهر اسلامی تهران، ری و تجریش افزود: دسته میانی هم بین مناطق برخوردار و محروم قرار دارند ولی دسته سوم مناطق توسعه نیافته 20، 19، 18 17، 16 و 15 و بخشی منطقه 14 است. لذا ما شاهد یک شکاف بودجه ای بین مناطق برخوردار و مناطق توسعه نیافته هستیم بنحوی که امروز بودجه منطقه یک و شهر تهران بیش از دوبرابر منطقه 19 هست در شرایطی که جمعیت این دو منطقه باهم برابری می کند.


وی اذعان داشت: ما عملا به مناطق برخوردار بیشتر بودجه اختصاص می دهیم چون قالب درآمد های شهر تهران از منطقه یک استخراج می شود طبیعی است که باید  بخشی از این در آمد ها  را باید برای ساماندهی این ناحیه هزینه کنیم.

فراهانی تصریح داشت:  بودجه سال 97 شهرداری منطقه 20جمعا 230 میلیارد تومان است و ازین مبلغ مقدار 83 میلیارد تومان حقوق و مزایای مستمر مجموعه کارمندان و فعالان در این مجموعه هست.


عضو شورای شهر اسلامی تهران، ری و تجریش ادامه داد: مجموعه در آمد تعهد شده برای تامین هزینه ها، 80 میلیارد تومان است که در شش ماه اول محقق شده است. بنابراین بخشی از بدهی های پیمانکاران از 10 سال پیش تاکنون در منطقه حدود 260 میلیارد تومان است بواسطه نا متوازن بودن هزینه ها به نسبت بودجه است.


وی با ارائه گزارشی از آمار منطقه ای، بیان کرد: منطقه 20 به واسطه توسعه نیافتن، نرخ رشدش منفی 6 دهم درصد بوده و در دوره 12 ساله از 75 تا 85  جزو مناطقی بوده که نه تنها رشد جمعیتی نداشته بلکه جمعیتی رو به کاهش داشته ودر جذب آن ضعیف عمل کرده و عملا افراد فراری از منطقه بودند. چنانچه بعد از منطقه 16 بیشترین مهاجرت را در این منطقه داشتیم.


فراهانی در ادامه این گزارش، افزود: این منطقه از نظر سواد با داشتن نسبت 90 درصدی در پایین ترین رده قرار دارد چون حدود 10 درصد بی سواد مطلق را داراست ودر رتبه 21 در میان مناطق دیگر قرار می گیرد، همچنین از حیث مقاوم بودن واحد های مسکونی در رتبه 17 جایگاه دارد و مسئله بافت فرسوده یکی از مشکلات جدی این منطقه است. در سال گذشته به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 301حریق و 302 تصادف داشتیم چون از مجموع کل اعتبارات کمترین هزینه ها در این موارد شده بود؛ لذا این مسائل در بودجه ریزی سال 98 حتما باید مد نظر گرفته شود.

پاسخی بگذارید