تاریخ : 1397/07/25 11:48
شناسه : 191766

مدرس دانشگاه گفت:فرایند مدیریت بحران  نیز به دلیل دخالت بخشهای مختلف در آن و همچنین منابع مختلف اطلاعاتی به منظور بهینه سازی فرایند، نیازمند یکپارچه سازی می باشد.

 علي اصغر مونسان كارشناس ارشد برنامه ريزي شهري و مدرس دانشگاه در گفتگو با معصومه محمدی خبرنگار پاکدشت شاخه سبز،  در خصوص مدیریت شهری در یکپارچه سازي مدیریت بحران، گفت:  یکی از ایده های قابل قبول در جهت مدیریت جامع و برخورد هماهنگ با مسائل و مشکلات مختلف در سیستم پیچیده شهری در کشوراست که بنظر می رسد، مدل مطلوبی برای سامان دادن به پراکندگی مدیریتی در حوزه مدیریت بحران شهر می باشد . 

وی افزود: وجود معضلات شهری ، امروزه احساس نیاز به برنامه ریزی را بیشتر می کند ودر چهار چوب این تفکر ایجاد تعادل، تناسب و هماهنگی در بخشهای مختلف شهرامکان پذیر است؛ بنابراین مدیریت یکپارچه شهری ، شهرو حیات شهر را به عنوان یک سازوکار پویا ، هدف دار و زنده یاری می رساند و پاسخگوی دگرگونی های آتی شهر خواسته ها و نیازهای شهروندان است

مونسان گفت:  در دهه اخیر، شهرها با سرعت زيادي گسترش یافته اند، به طوری که افزايش درجه شهرنشيني و جمعيت شهري که از مهمترين جنبه هاي تغيير جهاني است، به عنوان يک واقعيت غیرقابل انکار، مقدمه رشد و توسعه گسترده شهري را فراهم آورده و تغييرات وسيعي از مقياس محلي تا منطقه ای در کاربري و پوشش زمين ايجاد کرده است با توجه به اينکه امروزه  رشد شهري هم ازنظر جمعيت و هم ازنظر گسترش فضايي، منجر به تغييرات گسترده اي شده است اين پديده، به همراه پديده شهرنشيني نقطه ثقل نگراني هاي برنامه ريزان شهري قرارگرفته است

مدرس دانشگاه افزود: دراین ارتباط اگر افزايش جمعيت شهرها و گسترش آن ها را به معناي چند برابر شدن مسائل و مشکلات موجود در شهرها به همراه افزايش درخواست خدمات بدانيم، اولين نهادي که در اين زمينه براي مقابله با مسائل فوق مطرح می شود، نهاد مديريت شهري است. درواقع تحولات شهري و جمعيت آن در دهه اخير چالشهايي را براي سيستم مديريت شهري به وجود آورده است که تا قبل از آن با اين چالشها مواجه نبوده است.

وی بیان کرد: در کنار اين چالشها، يکي از اصلي ترين موانع فراروي مديريت شهري ، چندپارگي مديريت شهري در عرصه سياستگذاري، تصميم سازي، برنامه ريزي، هدايت و نظارت است. شهر سيستمي باز است که ساختارهاي اين سيستم هرکدام داراي کارکردهاي خاص خود است.

وی تصریح کرد: اين عملکردها و کارکردها در پيوستگي زماني، مکاني و فضايي، در حال تغيير و تحول و همچنين در حال توليد مجدد هستند
اگر ساختارها و عملکردهاي يک شهر از هم منفک و تجزيه شوند، پيوند دوباره آ نها ديگر شمايل سيستم شهر را ندارد. مسئله ای که امروزه بيشتر در حوزه مديريت شهري به چشم می خورد، تعدد مراجع و نهادهاي مختلف مسئول با تأثيرپذيري از قوانين موجود است.

اين قوانين، با ساختار و چارچوب کاري که بدون توجه به سايرنهادها براي خود تعريف می کنند ضمن ايجاد ناهماهنگي در سيستم مديريت شهري، مشکلات مختلفي را ايجاد مي کنند که با تشديد مسائل موجود در شهر درنهایت باعث نارضايتي عمومي و ايجاد بحران  مي شوند. 

مونسان تصریح کرد: فرایند مدیریت بحران  نیز به دلیل دخالت بخشهای مختلف در آن و همچنین منابع مختلف اطلاعاتی به منظور بهینه سازی فرایند، نیازمند یکپارچه سازی می باشدو به دلیل گستردگی سازما نهای درگیر در امر مدیریت بحران و به تبع آن منابع اطلاعاتی فراوان و گوناگون، یکپارچگی در سطح اطلاعات یکی از نیازمندی های اساسی در این فرایند است. 

مدرس دانشگاه در کشور بیان کرد: درعین حال باید به این نکته توجه نمود که به منظور مدیریت صحیح و کارآمد بحران، علاوه بر شناخت صحیح از اطلاعات و داده های مؤثر در این امر، شناسایی نقش و کارکرد هر یک از اطلاعات، ارتباط بین آنها ، شناخت سازمان ها و مراکز درگیر و فرایندهای حاکم در میان آ نها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که بر اساس این فاکتورها، زیرساختهای لازم برای یک نظام یکپارچه اطلاعات و درنتیجه مدیریت یکپارچه بحران طراحی و درنهایت پیاده سازی میگردد اما بررسیهای صورت گرفته در خصوص سیستمهای طراحی شده نشان داد که موضوع نظام یکپارچه اطلاعات بحران چندان در کانون توجه طراحان آن ها نبوده است.

مونسان گفت: درصورتی که توجه به این موضوع به مدیران و متولیان امر مدیریت بحران کمک می نماید تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از منابع انسانی و اطلاعاتی در راستای شبیه سازی و تصمیم گیری قبل از بحران جهت آمادگی و همچنین تصمیم گیری و هماهنگی در زمان وقوع بحران استفاده نمایند.

فعال اجتماعی و علمی گفت: در نهایت بي شک شناخت ويژگي ها و کاربردها و نقاط قوت مديريت يکپارچه بحران، مي تواند مشوقي براي پياده سازي مديريت يکپارچه در سيستم مديريتي براي عملکرد بهتر و کاهش هزينه ها و مهمتر از همه برقرار ي هماهنگي ميان سازمان   ها و ايجاد تعامل بيشتر، بسيار مؤثر باشد، بنابراين با معرفی مدیریت یکپارچه بحران و ارائه ویژگیهای آن، می توان امیدوار بود اجرای مدیریت یکپارچه درنهایت منجر به مدیریت مطلوب شهر چه در شرایط عادی و چه در شرایط بحرانی خواهد شد.


پاسخی بگذارید