تاریخ : 1397/07/28 09:11
شناسه : 192400
با توجه به قرار داشتن در ماه محرم و نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی افراد بسیاری قصد شرکت در مراسم میلیونی و با شکوه پیاده روی اربعین و مشرف شدن به کربلا را دارند در بین این جمعیت چند ده میلیونی با اقشار مختلفی از زوار رو به رو هستیم یکی از این اقشار دانشجویان و مخصوصا دانشجویان پسر مشمول خدمت سرباز که برای خروج از کشور دچار محدودیت هستند رو به رو هستیم. این افراد برای اینکه بدانند چطور باید زمینه حضور در این مراسم را فراهم کنند با سوالاتی از جمله چگونگی گرفتن مجوز خروج، میزان وثیقه برای خروج از کشور و ثبت نام رو به رو هستند که در ادامه این مطلب به این سوالات پاسخ می‌دهیم.
https://static2.afkarnews.com/thumbnail/CmIFc3oKX1xZ/rDxJk2yoXn9KV7c7C6kDweJVxtu4cY7G2hzV_1efiJea1I30PYCuRjmZBuXEGIlAXTYXaWKO8q0wfYWGdiJBEedZbU5YLDeV_IwYYTgU3nodvnl7OsEwqQ,,/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86.jpg

 برای دانشجویان پسر مشمول مشتاق حضور در مراسم اربعین سامانه‌ای جهت ثبت نام در نظر گرفته شده است؟
در این رابطه رییس سازمان بسیج دانشجویی، محمد رضا نیک روش گفته است که زمینه خروج دانشجویان با استفاده از سامانه سقا نور فراهم شده است. کل امکانات نرم افزار سقا نور با اینترنت قابل دسترسی است و زمینه اعزام کاروان‌های دسته جمعی برای دانشجویان در این سامانه فراهم شده است.

دانشجویان باید برای خروج از کشور وثیقه پرداخت کنند؟
دانشجویان در سال‌های گذشته برای شرکت در مراسم اربعین باید یک وثیقه سه میلیونی پرداخت می‌کردند، اما امسال بنا به گفته مسئول دبیرخانه ستاد اربعین دانشجویی، علی بهرامی دانشجویان از پرداخت این وثیقه به شرط ثبت نام در سامانه سقا نور معاف هستند.

 موکب‌های مخصوص دانشجویان وجود دارد؟ موضوعات خاصی در این موکب‌ها مطرح می‌شود؟
مسئول دبیرخانه ستاد اربعین دانشجویی در این رابطه بیان داشت: موکب‌های دانشگاهی با محوریت دانشگاه‌ها و وحدت جهان اسلام راه‌اندازی شده و در بخش‌های مختلف مسیر راهپیمایی و مرز‌های کشور مانند مرز بازرگان راه‌اندازی خواهد شد؛ حدود ۳۰ موکب دانشجویی در پیاده روی اربعین فعال خواهند بود؛ و همچین رییس سازمان بسیج دانشجویی، محمد رضا نیک روش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری میزان درباره حوزه فعالیت موکب‌های بین الملی دانشجویان در مراسم اربعین امسال گفت: موکب‌های بین المللی دانشجویان جهان اسلام از امسال در حاشیه مراسم اربعین برپا می‌شود. محور موکب‌های دانشجویان جهان اسلام وحدت و همگرایی و شعار آن حب الحسین یجمعنا است. دانشجویان ما در سراسر جهان ارتباط خوبی با یکدیگر دارند و مراسم اربعین زمینه ارتباطات قوی تری را فراهم کرده تا دانشجویان با یکدیگر در مسائل بین المللی مشارکت کنند.

نحوه ثبت نام در سامانه سقا نور چگونه است؟
مسئول دبیرخانه ستاد اربعین دانشجویان در همین زمینه توضیح داد که امسال فرآیند‌ها به صورت کاملا اینترنتی بوده و دانشجو‌ها باید به سامانه www.sagha-noor.ir مراجعه کنند و با کد ملی و کد سخا که از پلیس + ۱۰ گرفته می‌شود درخواست ثبت خروج از کشور بدهد. دانشجویان پس از گذراندن این مراحل دو گزینه ثبت وثیقه ۳ میلیونی و دیگری گزینه اربعین دانشجویی برای این دانشجو فعال می‌شود که وی با انتخاب گزینه اربعین دانشجویی می‌تواند بدون پرداخت وثیقه سه میلیونی نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کند. دانشجویان تا یک آبان وقت دارند درخواست بدهند. دانشجویان پس از دریافت گذر واژه که به صورت پیامکی به تلفن همراه او ارسال می‌شود، می‌توانند اطلاعات خود را تکمیل کنند. پس از گزینه گذرنامه برای او فعال می‌شود که با گرفتن پرینت آن و مراجعه به بسیج دانشجویی دانشگاه خود ضمن تأیید بسیج دانشجویی و دریافت کد سقا که برای او ارسال می‌شود نسبت به دریافت مجوز خود اقدام کند. این مجوز برای کلیه دانشجویان کشور است باید اطلاعات ضامن را نیز وارد کرده هر دانشجو فقط برای یک نفر می‌تواند ضامن شود.

مهلت ثبت نام در سامانه سقا نور تا چه تاریخی است؟ دانشجویان می‌توانند درخواست خادمی بدهند؟ 
مسئول دبیرخانه ستاد اربعین دانشجویی در این رابطه گفت: کاروان‌های دانشجویی برای این افراد در نظر گرفته شده و درخواست دانشجویان برای خادمی هم در سامانه سقا نور امکان پذیر است و از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ مهر می‌توانند درخواست خادمی بدهند؛ و درخواست برای خروج از کشور ۹ مهر تا اول آبان است.

 از پروژه‌های تحقیقاتی دانشجویان با موضوعات اربعین حمایت می‌شود؟
مسئول دبیرخانه ستاد ملی اربعین دانشگاهیان همچنین یادآور شد: با دستور وزیرعلوم از موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع پیاده روی اربعین به صورت ویژه استفاده خواهد شد.

میزان استقبال و ثبت نام کننده‌های در سامانه سقا نور چه تعداد هستند؟
علی بهرامی در این رابطه گفته است از ابتدای ثبت نام که از ۹ مهر آغاز شده تاکنون ۱۵ هزار نفر در این مراسم ثبت نام کرده اند.

 نکته ای که دانشجویان باید رعایت کنند؟

در این رابطه معاون اجرایی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بیان داشته است که عده زیادی از دانشجویان از مراسم اربعین سال گذشته بازگشته اند، اما به علت قطع و وصلی سامانه ورود بسیاری از این افراد در سامانه ثبت نشده که بخشی از آن به مشکلات موجود در سامانه بوده است و بخشی دیگر به این علت بوده که برخی از دانشجویان مشمولی که مجوز خروج از کشور گرفته بودند از کشور خارج نشده اند. به همین دلیل به دانشجویان توصیه شده که بعد از بازگشت به کشور حتما ورود خود را در سامانه ثبت کنند.

پاسخی بگذارید