گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1397/08/2 16:04
شناسه : 194048
محمد شریعتمداری در نشست اتاق تعاونی ایران که با حضور دو وزیر پیشنهاد‌ی دیگر برگزار شد و اعضای اتاق تعاون حضور داشتند اظهار داشت: یکی از دلایلی که بنده مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پذیرفتم اهمیت و علاقه‌ای است که از قدیم به بخش تعاون داشتم و در اوایل انقلاب سال‌ها در حوزه تعاون فعالیت کردم.

وی افزود: تعاونی فقط یک شکل از تعاونی مصرف و یا مسکن نیست و در اغلب کشورهای دنیا به بخش تعاون توجه ویژه‌ای می‌شود با این تفاوت که در آن کشورها بخش خصوصی نقش بسیار پررنگی دارد اما در کشور ما تعاونی مقبولیت عمومی بیشتری داشته است.

وزیر پیشنهاد‌ی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هنوز برای بسیاری از مردم ثروت‌های کلان و قله‌های سرمایه کمی سخت است و نگاه مثبتی به آن ندارند، گفت: هرچند که باید این نگاه را تغییر داد اما بخش تعاون می‌تواند نقش مهمی در توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

وی‌ ادامه داد: بیشترین نقش تعاونی در بین کشورهای اروپایی در کشور فرانسه وجود دارد به طوری که سهم تعاون در این کشور از تولید ناخالص داخلی ۱۶.۷ درصد و همچنین در کشور نیوزیلند این سهم به ۲۵ درصد رسیده است.

شریعتمداری با اشاره به اشکال گوناگون تعاونی و تعاونی‌های کوچک و بزرگ گفت: در ایران تعاونی پسته رفسنجان ۷۰ هزار عضو دارد یکی از تعاونی‌های بزرگ است و نمونه آن هم در کشور فرانسه وجود دارد به طوری که ۲۵ درصد غلات توسط تعاونی‌ها تأمین و توزیع می‌شود.

وی همچنین به مشکل تأمین مواد اولیه برای ۸۵۰۰ واحد پتروشیمی کوچک اشاره کرد و گفت: پتروشیمی‌های بزرگ به راحتی در بورس مواد اولیه خود را خریداری می‌کردند اما واحدهای صنفی کوچک امکان تأمین آن را نداشتند، بنابراین اگر تعاونی در بخش پتروشیمی و توزیع مواد اولیه تولید شکل می‌گرفت، این مشکل به وجود نمی‌آمد.

وزیر پیشنهاد‌ی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه یکی از نیازهای اقتصاد ایران تعاونی‌ها هستند، افزود: در سیاست‌گذاری و تصمیمات اقتصادی باید نقش تعاونی پررنگ‌تر شود و به همین دلیل یکی از اقداماتی که بنده انجام می‌دهم، حذف نمایندگان دولت در هیأت‌های نمایندگی اتاق تعاون است؛ چراکه باید مردم مأموریت‌هایی که به خودشان مربوط می‌شود را خود انجام دهند. اصناف اتحادیه‌ها باید اختیارات لازم را داشته باشند و دولت فقط باید هدایت‌گر، تصمیم‌گر و زمینه‌ساز باشد.

شریعتمداری با بیان اینکه تعاونی‌ها نقش فعالی را در دوران تحریم می‌توانند ایفا کنند، گفت: در همین راستا از تأسیس اتاق‌های مشترک استقبال می‌کنیم.

وی همچنین به تعاونی‌های اعتبار گریزی زد و افزود: در گذشته تعاونی‌های اعتبار فعالیت می‌کردند اما به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد بانک مرکزی از فعالیت آنها جلوگیری کرد؛ تعاونی‌های اعتبار در شرایطی که اقتصاد ایران بانک‌محور است، نقش مناسبی را در تأمین مالی بخش تعاون می‌تواند ایفا کند و ما به دنبال آن هستیم برای فعال‌سازی مجدد تعاونی‌های اعتبار با بانک مرکزی به تفاهم برسیم.

وزیر پیشنهاد‌ی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: تعاونی‌های مسکن تاکنون ۲ میلیون مسکن ساخته‌اند و این کار بزرگی بود ولی ۲ تا ۳ درصد پروژه‌ها با مشکل مواجه شد که عمده آن در تهران بود و به همین دلیل بسیار نمایان شد.

شریعتمداری ادامه داد: همین مسئله باعث شد که اقبال به تعاونی‌های مسکن کاهش یابد اما در صورتی که بتوانیم تعاونی‌های مسکن را قاعده‌مند کنیم، این بخش ظرفیت خوبی برای ساخت مسکن دارد.

وی در واکنش به درخواست رئیس اتاق تعاون مبنی بر اجرای سند توسعه بخش تعاون تصریح کرد: در اجرای سند توسعه بخش تعاون تلاش خواهیم کرد.

پاسخی بگذارید