گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1397/08/26 13:18
شناسه : 200251
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با برهم صالح رئیس جمهور عراق که به ایران سفر کرده است، اظهار داشت: روابط ایران و عراق از لحاظ تاریخی و فرهنگی و از لحاظ مصالح ملی و منطقه‌ای، روابط ویژه ای است و همه مسئولین فعلی عراق با مسئولین ایران یک همکاری بیش از ۳۰ ساله در مبارزه با استبداد در عراق و استقرار امنیت در این کشور دارند.
 
وی افزود: امروز روابط دو کشور بین دو هیات مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف ضمن تاکید بر روابط سیاسی و اقتصادی بر این نکته اعتراف داشتیم که ظرفیت‌های فراوانی بیشتری بین دو کشور وجود دارد. روابط اقتصادی ایران و عراق حدود ۱۲ میلیارد دلار است که می‌توانیم این رقم را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.
 
روحانی ادامه داد: ما امروز در زمینه روابط و تبادل برق، گاز و فرآورده‌های نفتی و همچنین فعالیت‌های دو کشور در زمینه کشف و استخراج نفت با یکدیگر گفتگو کردیم.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه امروز درخصوص اتصال راه آهن دو کشور در غرب و جنوب صحبت کردیم، تصریح کرد: راه آهن شلمچه به بصره مقدمات آن مهیا است و با اقدامات وزارت دارایی عراق شرکت ایرانی آماده انجام این پروژه هستند. با اتصال این خط آهن 35 کیلومتری مردم دو کشور می‌توانند به سهولت رفت و آمد کنند؛ خصوصا برای رفت و آمد مسافرین در ایام رابعین که مردم ما می‌توانند به راحتی به کربلا برسند.
 
وی عنوان کرد: مساله لایروبی در اروندرود و شط العرب برای دو کشور حائز اهمیت است و باعث می‌شود آبادانی بیشتر در آبادان، بصره و فاو به دست آید. مساله محیط زیست برای دو طرف حائز اهمیت است. مردم ما در مرزهای غربی و جنوب دچار مشکل ریزگرد هستند و این مساله باید با همکاری دو کشور حل شود.
 
روحانی با بیان اینکه رئیس جمهور عراق وعده دادند که مساله محیط زیست را پیگیری خواهند کرد، خاطرنشان کرد: همانطور که با همکاری یکدیگر مردم عراق را از شر داعش خلاص کردیم، باید بتوانیم با همکاری یکدیگر مردم را از رنج ریزگردها هم خلاص کنیم.
 
رئیس جمهور گفت: توافق کردیم ما منطقه آزاد تجاری بین دو کشور داشته باشیم و بتوانیم صنایع مشترک را در این مناطق ایجاد کنیم که از کمیسیون مشترک می‌خواهیم این موضوع را دنبال کند.
 
وی در خصوص دیگر محورهای گفتگو با رئیس جمهور عراق، افزود: درخصوص مسائل منطقه گفتگو داشتیم و نظر دو کشور این بود که ثبات و امنیت در منطقه به نفع همه مردم است و ما نیازی به مداخلات خارجی در منطقه نداریم. کشورهای منطقه باید با یکدیگر روابط بیشتری داشته باشند و ما باید بتوانیم با همکاری بویژه دو دولت ایران و عراق برای ثبات و امنیت منطقه تلاش کنند و امیدواریم هرچه سریعتر شاهد پایان جنگ ظالمانه در یمن و شاهد استقرار و ثبات در سوریه و کل منطقه باشیم.
 
روحانی با تاکید بر اینکه امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران می‌دانیم، تاکید کرد: دو ملت باید روابطشان روز به روز بیشتر شود و از لحاظ اقتصادی و سیاسی شاهد روابط نزدیک‌تر باشیم.

پاسخی بگذارید