گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1397/08/28 14:59
شناسه : 203711

رییس جمهوری گفت: اجاره نمی دهیم مردم در تامین کالاهای اساسی دچار مشکل شوند و این کالاها را با همت مردم تولید خواهیم کرد و آنچه لازم است را از خارج وارد می کنیم.

حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در جمع مردم آذربایجان غربی در ورزشگاه شهید چمران شهر خوی خطاب به مردم افزود: برای من و هیات همراه افتخار بزرگی است که امروز میهمان شما مردم بزرگوار، فهیم و مرزبان جمهوری اسلامی ایران و مردم قهرمان آذربایجان غربی هستیم.
وی اظهار داشت: خوشحالم که امروز سفر را از شهر دارالایمان، فرهنگ، علم و دانش، جهاد، ایثار، فقاهت و عرفان آغاز می کنیم؛ شهر خوی در میان همه مردم ایران به عنوان شهر پرنشاط و نگینی در مرزهای غربی ایران می درخشد.
وی اضافه کرد: خوشحالم که در ماهی میهمان شما هستم که همه ما میهمان پیامبرعظیم الشان اسلام (ص)، امام صادق (ع) و ماه آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) هستیم.
رییس جمهوری کشورمان گفت: پیامبر برای ما و برای همه جهانیان خیر و رحمت و معنویت و برادری و همزیستی مسالمت آمیز و اخلاق و زندگی مادی و معنوی را برای بشر به ارمغان آورد؛ فخر ما این است که ما پیرو آن پیامبر رحمتی هستیم که برای همه جهانیان رحمت و مهربانی بود.
وی با بیان اینکه فخر ما اسلام و ایران است و البته ما ایرانیان به آذربایجان قهرمان هم فخر می کنیم، تاکید کرد: همواره آذربایجان به عنوان سنگر بزرگ حراست و حفاظت از ایران بزرگ و مقتدر اسلامی بوده است.
وی افزود: ما در سایه راهی که پیامبر عظیم الشان ما را آشنا کرده است، در مسیر اقتدار و قدرت ایران اسلامی حرکت خواهیم کرد.
حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: من قبل از اینکه به آذربایجان و خوی عزیز نکاتی را به عرض برسانم، لازم می دانم از مردم شریف و قهرمان ایران در این ماه ها و در این ایامی که دشمنان ما می خواستند ما را از استقلال و آزادی و اسلام و جمهوریت و مردم سالاری پشیمان کنند؛ با قدرت و اقتدار در برابر دشمنان ایستادگی کردند، قدردانی کنم.
وی تاکید کرد: آنها می خواستند 13 آبان را ایران آشفته ببیند؛ آنها می خواستند 13 آبان را روز غم و اندوه مردم ایران مشاهده کنند، اما مردم ایران با مقاومت و ایستادگی شان روز 13 آبان را روز قدرت و ایستادگی ملت در برابر دشمنان به نمایش گذاشتند.
رییس جمهوری کشورمان ادامه داد: درود بر شما مردم بزرگ و مردم قهرمانی که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را با قدرت و نشاط به رخ جهانیان خواهید کشید و به همه دشمنان ما خواهید فهماند که با فشار بر ملت ایران و بر اقتصاد کشورمان و با ایجاد مشکلات برای مردم قادر نیستند آنان را از اهداف بلندشان باز گردانند.
وی گفت: کاخ نشینان کاخ سفید بدانند ملت ما ملت غیور و بزرگی است که همواره پیرو فرهنگ عاشورا و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین بوده و ما در برابر خداوند بزرگ سر فرود می آوریم و رکوع و سجود می کنیم و در برابر هیچ قدرتی به حول و قوه الهی سر فرود نخواهیم آورد.
وی اضافه کرد: دشمنان ما در مسیر ایجاد فشار اقتصادی و فشار جنگ روانی بر ملت ایران هستند؛ آنها فکر می کنند در سایه فشار به مردم در برابر حرف ناحق و نابجا تسلیم خواهیم شد.
حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: مردم ایران باید به خوبی بدانند ما به عهدمان وفادار بوده ایم؛ ما در قراردادهایمان در برابر دنیا طبق فرهنگ اسلام به عهدمان وفا کردیم؛ ما آغازگر منازعه و جنگ کشی نبودیم، اما آنها در سایه شکست های پی در پی به فکر انتقام گیری از ملت ایران هستند.
وی گفت: آنها فکر می کنند این جوانان ایران هستند که پای استعمار را از کل منطقه قطع کرده اند و فکر می کنند در عراق، سوریه و یمن به خاطر ایستادگی ملت ما شکست خورده اند، اما اشتباه می کنند، این شکست نتیجه ایستادگی همه مردم منطقه و کل ملت های مسلمان است.
وی اضافه کرد: در کنار ملت ایران، ملت عراق، افغانستان، یمن و سراسر دنیای اسلام به فکر استقلال خود هستند؛ البته اگر برادران مسلمان ما از ما یاری بخواهند ما هم به وظیفه خود عمل می کنیم.
حجت الاسلام روحانی گفت: البته تلاش کردیم و نگذاشتیم تا داعش را بر این منطقه مسلط کنید و می دانیم شما ناراحت و عصبانی هستید؛ می دانیم شما احساس شکست می کنید؛ شما نتوانستید به اهداف خود در عراق، سویه و یمن برسید؛ می دانیم در برابر مردم یمن ناچار هستید سر فرود آورید اما چرا می خواهید از مردم ایران انتقام بگیرید.
وی ادامه داد: به اشتباه های خود برگردید؛ فکر می کنید با قطع صادرات نفت ایران خواهید توانست رابطه ما را با کشورهای همسایه قطع کنید که نخواهید توانست. شما می توانید در این راه غلط و اشتباه، پیروز شوید؟
وی تاکید کرد: ما نفت مان را خواهیم فروخت و با همسایگان مان رابطه نزدیک تر برقرار خواهیم کرد؛ همسایگانی که مردم آذربایجان غربی با آنها همسایه است؛ ما رابطه خود را روز به روز با آنان مستحکم تر خواهیم کرد.
رییس جمهوری با بیان اینکه آمریکا قادر نیست رابطه ملت ایران با کشورهای همسایه را تضعیف کند، گفت: ما همه مسلمان هستیم و در کنار هم ایستاده ایم، مخصوصا مردم عزیز آذربایجان به عنوان استان های غیور و مرزدار و مرزبان جمهوری اسلامی ایران در همه مقاطع تاریخی در حفظ و حراست از ایران اسلامی ایستادگی کرده اند.
وی افزود: مردم ما باید با امیدواری کامل به آینده ایران نگاه کنند، زیرا ما نخواهیم گذاشت فشارهای آمریکا و صهیونیست ها زندگی مردم را با مشکلات بزرگ مواجه کند؛ البته همه ما قبول داریم در میدان جنگ هم زخمی، هم شهید و هم مشکلات است، اما در میدان جنگ در برابر آنهایی که جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرده اند، دستهای مان را بالا نخواهیم برد.
وی اضافه کرد: ما به وظیفه ملی و شرعی خود ادامه خواهیم داد و به مردم می گویم ما در هیچ شرایطی نخواهیم گذاشت دچار مشکل عمده در تامین کالاهای اساسی شوند؛ کالاهای اساسی را با همت مردم تولید خواهیم کرد و آنچه را لازم است از خارج وارد کنیم، وارد خواهیم کرد.
حجت الاسلام روحانی یادآوری کرد: ما دیروز بحث بودجه سال آینده را آغاز کردیم و این هفته این بحث را ادامه خواهیم داد تا بودجه سال آینده را تدوین کنیم؛ اولین سخن دولت در روز گذشته این بود که کالاهای اساسی را با همان قیمتی که امسال با دلار 4200 تومانی وارد کردیم، سال آینده هم وارد کنیم.
وی تاکید کرد: من کاملا می دانم که شرایط زندگی بر مردم نسبت به ماه های گذشته سخت تر و قیمت اجناس صعودی شده است، اما همه تلاش دولت این است که این تورم را مهار کنیم و اشتغال را شبیه سال گذشته در مسیر ارتقا قرار دهیم.
وی ادامه داد: می دانیم شرایط برای ما سخت تر شده، اما مسیر پیشرفت مهیاست؛ هرچند تولید سخت شده است، اما صادرات می تواند تولید ما را رونق دهد و مسیر صادرات می تواند کشور ما را به حرکت وا دارد؛ در صنایع دستی در روستا، جذب گردشگر در کشور و در صادرات مواد پتروشیمی و مواد معدنی و صنعتی می توانیم صادرات مان را افزایش دهیم.
حجت الاسلام روحانی گفت: شما می دانید قیمت ارز یک شمشیر دولبه است که از یک طرف به مردم فشار می آورد و از یک طرف تولید را به صادرات تشویق می کند؛ ما درصدد برگرداندن ثبات هستیم و این نکته را هم اضافه کنم آمریکایی ها به این فکر بودند که آرامش را در شهرهای ایران به هم بریزند و با اطلاعات غلطی که از سوی اسراییل به آنان داده می شود، فکر می کنند با فشار چند ماه می توانند به اهداف خود برسند.
وی افزود: تمام ملت های جهان با فشاری که آمریکا بر ملت ایران وارد می کند، مخالف هستند؛ حتی متحدان اروپایی و کسانی که در اقتصاد و امنیت محتاج آمریکا هستند، روبه روی آمریکا ایستاده اند و مسیر کاخ سفید را محکوم می کنند.
وی تاکید کرد: همه همسایگان آمریکا را محکوم می کنند؛ این اولین بار در تاریخ آمریکاست که آمریکا علیه ملتی تصمیم می گیرد و تمام دنیا در برابر آن می ایستند و این افتخار برای اقتدار ایران اسلامی است و آنان در دنیا تنها مانده اند.
رییس جمهوری اضافه کرد: وقتی هم به دادگاه لاهه رفتیم در 2 نوبت در دادگاه بین المللی، آمریکا را محکوم کردند؛ این یک افتخار بزرگ برای حقوقدانان، ملت ایران و دیپلمات های ایران است؛ من به عنوان خادم شما که در سال 92 و 96 به شما قول دادم برای خدمت شما کمر همت را ببندم، امروز با تمام وجود پای قولم هستم و با حمایت رهبر معظم انقلاب و نیروهای مسلح و حمایت مردم بینی آمریکا را به خاک می مالیم.
وی گفت: به مردم آذربایجان غربی در سال 92 قول دادم و یکی از قول های من دریاچه ارومیه و احیای آن بود؛ من پای قولم ایستاده ام، هر چند در حد برنامه تنظیمی دولت یازدهم پیشرفت نکردیم، اما همه می دانید اگر تلاش دولت های یازدهم و دوازدهم نبود، امروز در دریاچه ارومیه یک قطره آب نبود و تمام دریاچه تبدیل به یک نمک زار شده بود.
وی افزود: در این شرایط کشاورزی و باغات و زندگی شما تهدید می شد و یک گرد و غبار می توانست فاجعه آفرین شود؛ هرچند به احیای دریاچه نرسیدیم اما به تثبیت دریاچه رسیدیم.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به مرحله تثبیت رسیده و طرح های ستاد احیا ادامه خواهد یافت، بیان کرد: احیای این دریاچه کار سختی است و میلیاردها تومان هزینه می برد و باید آب سدهای فراوانی را باز کنیم اما از آن طرف می دانیم که خشک شدن دریاچه ارومیه چه آثار بدی را در منطقه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: این مسیر را با همه توان در دولت دوازدهم همچون دولت یازدهم ادامه خواهیم داد و به عهد خود با مردم استان وفادار هستیم.
وی افتتاح مسیر ریلی مراغه – ارومیه را به عنوان یکی از وعده های سفر پیشین یادآور شد و افزود: این پروژه سال ها معطل بود و 60 درصد آن در دولت های یازدهم و دوازدهم تکمیل شد و با افتخار امروز افتتاح می شود.
وی بیان کرد: من می دانم کاری که انجام می دهیم با توقع مردم فاصله دارد و در سفر قبل اجرای 60 پروژه را قول دادم که امروز 20 مورد از آنها افتتاح می شود.
وی اضافه کرد: 24 پروژه از این تعداد 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آنها در دستور کار قرار می گیرد اما اعتباری که برای این طرح ها وعده داده بودیم، محقق شده است.
وی گفت: برای اجرای این پروژه ها تزریق یکهزار و 180 میلیاد تومان اعتبار را وعده داده بودیم اما تاکنون 2 هزار و 150 میلیارد تومان برای آنها هزینه شده است.
وی با ابراز خرسندی از اینکه در این سفر 600 تخت بیمارستانی افتتاح می شود، اظهار داشت: امروز بیمارستان 220 تختخوابی در خوی افتتاح می شود.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه در زمان آغاز بکار دولت یازدهم سه هزار و 782 تخت بیمارستانی در این استان وجود داشت، افزود: امروز چهار هزار و 139 تخت بیمارستانی در آذربایجان غربی وجود دارد و قدم های مهم دولت در این زمینه را نشان می دهد.
دکتر روحانی اضافه کرد: در زمینه آبیاری مدرن نیز 60 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به آبیاری مدرن مجهز شده که گام بزرگی در بخش کشاورزی به شمار می رود و تولید سه میلیون تنی محصولات کشاورزی استان در سال 1392 به چهار میلیون و 600 هزار تن در سال جاری رسیده است.
وی بیان کرد: در دولت تدبیر وامید 684 روستای آذربایجان غربی به شبکه گاز متصل شده است و توسعه این شبکه همچنان ادامه می یابد.
وی افزود: باید در برابر کشاورزان کشور سر تعظیم فرود بیاوریم و دست آنان را ببوسیم زیرا کشاورزان طی سه سال گذشته ایران را در تولید گندم خودکفا کرده اند.
وی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل بیمارستان آیت الله خویی تا 22 بهمن سال جاری، افزود: آذربایجان افتخارات علمی و فقهی بزرگی همچون آیت الله خویی دارد که در علم، دانش، اصول، فقه، تفسیر و رجال یک شخصیت ممتاز بود.
وی با اشاره به اینکه دوره کوتاهی از محضر آیت الله خویی بهره مند شده است، افزود: خوی مرکز فرهنگی ماست زیرا بزرگانی چون باکری ها و عالمان بزرگی همانند آیت الله خویی از این سرزمین برخواسته اند و یک مجتمع فرهنگی باشکوه در کنار شمس تبریزی بنا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه 6 هزار میلیارد تومان در زمینه آب زهکشی و کانال کشی در دولت تدبیر هزینه شده است، بیان کرد: در این سفر به حول و قوه الهی وعده ما به مردم این استان، اجرای 45 طرح با 2 هزار و 248 میلیارد تومان اعتبار خواهد بود.
رییس جمهوری و اعضای هیات دولت در بدو ورود به فرودگاه خوی مورد استقبال مقام های ارشد کشوری و استانی قرار گرفتند.
دکتر روحانی در سفر یکروزه خود به آذربایجان غربی ضمن سخنرانی در جمع مردم استان در ورزشگاه شهید چمران خوی، در مراسم افتتاح طرح های عمرانی و درمانی از جمله راه آهن ارومیه شرکت و در جمع اعضای شورای اداری و نخبگان آذربایجان غربی سخنرانی می کند.
افتتاح راه آهن مراغه - ارومیه و آغاز سفر شهروندان ارومیه ای با استفاده از خط ریلی، بهره برداری از طرح های درمانی در شهرهای ارومیه و خوی در راستای ارائه خدمات به شهروندان از جمله طرح های در نظر گرفته شده برای سفر رییس جمهوری به آذربایجان غربی است.
جلسه با نخبگان و فعالان حوزه های مختلف، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با نماین

پاسخی بگذارید