تاریخ : 1397/09/6 20:37
شناسه : 204643


 رییس دادگستری شهرستان ری گفت : پیش بینی خدمات عام المنفعه  را برای جرم اولی های شهرستان ری در مجازات جایگزین حبس شده است. 


 رسول جلالی در گفتگو با خبرنگار شهرستان ری شاخه سبز - ضمن تبریک هفته بسیج به تمامی دلاورمردان بسیجی کشور نقش بسیجیان حقوقدان را پر رنگ خواند و گفت: ساختار بسیج به گونه ای بنیان شده که در یاری رساندن به مستضعفین همگام با آنان در زندگی پیشرفته است. خوشبختانه نیروهای خدمترسان بسیجی شهرستان ری بویژه بسیجیان حقوقدان نیز همواره بدون هیچ ادعایی وارد میدان می شوند و به مردم محروم کمک رسانی می کنند.


جلالی به مجازات جایگزین حبس در شهرستان اشاره کرد و افزود : با توجه به قانون جدید مجازات اسلامی، مجرمان بار اولی که سوابق چندانی ندارند و جامعه را با اشتباه خود ملتهب نکرده اند، مجازات مفیدی جایگزین می شود در غیر اینصورت با متخلفان جرایم سنگین طبق قانون برخورد خواهد شد.


رئیس دادگستری ری افزود : حبس های کوتاه مدت همانطور که بر خود شخص تاثیر مخربی دارد در مقابل نیز به خانواده او نیز آسیب می رساند چون امکا دارد فرد مجرم سرپرست یک خانوار باشد، همچنین این زندان رفتن ها از بیت المال هزینه می شود. لذا ضرر آن بیشتر از سودش است. در همین راستا قانون مجازات جایگزین حبس بروی کار آمد.


وی ادامه داد : فلسفه جرم بر پایه تنبیه است، لذا اگر تشخیص قاضی بر این باشد که دوباره متهم مرکتب جرمی نمی شود و وی متنبه شده است. با مجازات پیشگیرانه و تعدیل حبس جلوی هر یک از خساراتی که بر فرد، خانواده ی آن و جامعه وارد می آید، گرفته می شود.


جلالی با اشاره براینکه قاضی طبق شرایط خاص حق تبدیل رای دارد، بیان داشت : قاضی می تواند  یکسری از مجازات رده پایین که اثر تنبیهی داشته باشند را تبدیل به خدمات عام المنفعه کند. قضات شهرستان ما نیز در این راستا قدم برداشته اند و رای موافق خود را در نوآوری این قانون اعلام کردند.


رئیس دادگستری ری به اقدامات در نظر گرفته شده ی مجازات جایگزین حبس اشاره کرد و گفت : برای مرحله اجرایی در قانون یاد شده  پس از صدور رای، نسبت به عملیاتی ساختن آن با شهرداری در حوزه حفظ  منابع طبیعی با کاشت درخت در اماکن عمومی توافق شد. البته این اقدامات بر حساب جرم فرد تعیین شده و مجازات متناسب در نظر گرفته می شود پس این وحدت رویه در صدور رای های دیگر قطعا متفاوت خواهد بود و نسبت به آن اقدامات ممکن است سایر امور همچون آموزشی، فنی و حرفه ای، بهداشتی و درمانی، خدماتی، کارگری و کشاورزی  انجام گیرد.


وی در پایان یاد آور شد : بطور معمول بر اساس رشد جمعیتی و نرخ تورم سالیانه 15 درصد افزایش پرونده ها را داریم و درحال حاضر نیز شاهد  افزایش ورودی های کیفری نسبت به ماه های اخیر در شهرستان ری هستیم.


انتهای پیام/


پاسخی بگذارید