تاریخ : 1397/09/7 12:00
شناسه : 204648

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شناخت اندیشه‌های مقام معظم رهبری را یک ضرورت دانست.

سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در همایش ملی «نظام فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در گستره فرهنگ» در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر با اشاره به اینکه دانشگاه تبیین کننده نظرات بلند است، گفت: شاید برگزاری این قبیل جلسات به لحاظ زمانی دیر بوده اما اکنون وقت ارزشمندی است که دانشگاه شهید باهنر پیشگام چنین حرکتی شد که توفیق بزرگی برای کرمان و کرمانی است.

وی ادامه داد: بحث نظریه ها و دیدگاه های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری یک محدوده بسیار گسترده است و هر موضوعی را که بخواهیم مورد کندوکاو قرار دهیم به طور قطع یک کتاب بزرگ می شود.

سردار سلیمانی بیان داشت: مقام معظم رهبری یک بحث در مورد جهان اسلام و جهان غرب دارند که دارای دو ویژگی اعم از انطباق استاد شاگردی بر نظریه‌های امام )ره) دارد، لذا رهبر انقلاب تربیت یافته امام هستند و به همین دلیل نظرات منطبق بر نظرات ایشان را دارند.

وی افزود: دوم اینکه نظرات توحید محورند که مبنا و سقف آن توحید بوده و در واقع آن را آنقدر گسترده می‌دانند که تمام ذرات در مقابل آن حل می‌شود.

سردار سلیمانی گفت: ایشان به چهار موضوع اشاره دارند، اول بحث معرفت دینی است که این مقوله در زمینه‌های دینی و معرفتی است. نکته دوم بحث معنویت است که در نظام اسلامی در نگاه ادیان خیلی مورد توجه قرا دارد که هم در بُعد معنویت حقیقی و هم معنویت کاذب است. سوم جایگاه تربیت در نگاه اسلامی است که نظرات مهمی در این خصوص دارند و چهارم هم فرهنگ اسلامی است.

سردار سلیمانی با اشاره به این موضوع که چرا شناخت اندیشه‌های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری برای جامعه ما خصوصاً جامعه علمی ضرورت دارد، بیان داشت: ما پیوسته در همه موضوعاتی که می‌خواهیم طراحی کنیم نیازمند منابع بالا دستی و مادر هستیم.

وی ادامه داد: ممکن است بگوییم منابع مادر همان قرآن است؛ اما باید توجه داشت که هر کسی نمی‌تواند از آن برداشت صحیحی داشته باشد و نیاز به تحقیق دارد. لذا ما برای شناخت انقلاب، خودمان و همه مسئولان نظام برای تبیین نقشه راه نیازمند شناخت این عرصه و ساده کردن این اصل هستیم؛ برگزاری این همایش یک ضرورت برای خدمت به جامعه است.

سردار سلیمانی با اشاره به اینکه اگر این اندیشه‌ها به طور جدی تبیین نشود و مورد تحقیق و بررسی قرار نگیرد نمی دانیم که تهاجم فرهنگی چه بر سر فرهنگ ملی و اسلامی ما خواهد آورد، افزود: راه مواجه و مقابله با تهاجم فرهنگی، تبیین صحیح این نظریه‌هاست.

در مورد اندیشه های امام راحل (ره) غفلت کردیم ​

وی ادامه داد: در مورد اندیشه های امام راحل (ره) غفلت کردیم و تنها بانی که بر نظریه‌های امام خمینی (ره) تاکید می‌کند مقام معظم رهبری هستند؛ لذا در فرمایشات ایشان صحبتی پیدا نمی‌کنید که بنا بر گفته‌های امام نباشد. بنابراین این موضوع مسئله مهمی در نظریه امام دیروز و امام امروز جامعه ما است که مدیریت و رهبری را در هم تنیده می‌دانند.

سردار سلیمانی افزود: ولایت و رهبری با مدیریت ایجاد شده است که برای اعمال نظر فقیه در یک حکومت است که در مجموع غیر قابل انفکاک هستند.

وی با بیان این که جلسات دانشگاه را باز کنید، تصریح کرد: دانشگاهیان و دانشجویان باید وارد بحث شوند زیرا آنقدر منطق دارند که قدرت اثرگذاریش زیاد است.

سردار سلیمانی به بحث معرفت دینی اشاره کرد و افزود: اولا انسان بالاترین خطر، بزرگترین دشمن و اصلی‌ترین مانع را درون موضوع خود معرفت می‌داند و آن معرفت کاذب و غلط است. اگر معرفت به معنای حقیقی تبیین نشود یک اغفال عمومی ایجاد می‌شود و یک اتفاق و برداشت صحیح صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از آفت‌های معرفت غلط همگرایی با مخالفان برای جلب رضایت آنها است و همین امر همگرایی با مخالفان موجب شده برای جلب رضایت مخالفان بسیاری از متفکران و روشنفکران از اسلام ناب دور شوند.

سردار سلیمانی گفت: این مساله غرب‌زدگی و روشنفکری بر پایه رضایت از یک فرهنگ مهمترین مسئله‌ای که ایجاد می‌کند و تاثیرش بر معرفت دینی است.

وی بیان داشت: نکته دوم عمل دینی بدون عمل است که از آفت‌های دینی محسوب می‌شود لذا خطر سوم در فرمایشات مقام معظم رهبری عمل دینی بدون انجام عمل است که قیمت، ارزش و نتیجه‌ای ندارد.

لزوم توجه ویژه مدیران کشور به نظریه های رهبر فقید انقلاب

سردار سلیمانی گفت: مسئله سوم در آفت‌های معرفت دینی تحجر است که در وصیتنامه امام خمینی (ره) مفصل در این خصوص گفته شده است. این مساله در قشر دینی بیشتر از قشر روشنفکر دیده می‌شود. مقام معظم رهبری می‌فرمایند «تحجر سبب فراموش کردن عقل و توقف نمودن از دین می‌شود» همچنین تحجر مانعی برای تحقق اهداف اسلامی است که نتوانیم هر لحظه زندگی را بشناسیم و در وضعیت ایستا و بدون انعطاف پیش برویم.

وی گفت: یکی از تحجرها در دانشگاه زمزمه روشنفکری جدایی دین از سیاست است که نتیجه این تحجر ویرانی است.

سردار سلیمانی عنوان داشت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «راه مقابله با تحجر حاکم شدن عقل و نوآوری علمی است که در معارف اسلامی از آن به عنوان اجتهاد نام برده می‌شود».

وی به التقاط به عنوان عامل پنجم اشاره کرد و عنوان داشت: التقاط از آفت‌های معرفت دینی است همچنین عامل ششم آفت های معرفت دینی محدودیت دین به امور شخصی است لذا جامعه‌ مطلوب جامعه‌ای است که اسلام ناب محمدی در آن جاری باشد.

سردار سلیمانی افزود: به گفته امام (ره) اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی را باید بشناسیم که عناصر مهمی را مطرح می‌کنند مانند عقلانی بودن، علمی بودن و متکی به کتاب و سنت بودن است که سه رکن اساسی و مهم اسلام ناب است. همچنین مشخصه اسلام آمریکایی نیز در معرفت دینی، تحجر، التقاط، تحریف، خرافه‌گویی و بدعت است.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند در اسلام ناب عناصر مهمی باید مورد تاکید قرار بگیرند از جمله جهاد، شهادت‌طلبی، معرفت، عقلانیت و عدالت‌خواهی که در همه ابعاد آن وجود دارد.

سردار سلیمانی افزود: اگر اسلام ناب بر مبنای حاکمیت عادل و فهیم نباشد چه کسی می‌تواند جامعه را پیش ببرد؟ لذا در نظریه رهبر فقید انقلاب از مشخصه‌های مهم اسلام ناب ظلم ستیزی، عدالتخواهی، دفاع از حق مظلومان و پابرهنگان، امیدبخشی و از بین بردن جهل در جامعه است. در  تبیین اصول و سیاست‌های کلان نظام همه این عناصر را در بند بند خود دارد و ما به عنوان مدیران کشور باید اعتقاد به پیاده کردن آن‌ها  داشته باشیم.

وی تصریح کرد: جامعه مطلوب ایشان جامعه‌ای است که هدف آن یک جامعه بیدار، هوشیار و عدالت‌خواه باشد همچنین در نظریه رهبری عزت، قدرت و ثروت را توام با معنویت می‌داند.

سردار سلیمانی عنوان کرد: صلابت، تمکن مالی و آزادی حقیقی توام با معنویت مولفه‌ها و مشخصات اسلام ناب محمدی است که در آسیب‌شناسی این چنین جامعه‌ای از عناصر مهم آن به شمار می‌روند.

وی به موضوع تربیت اشاره کرد و بیان داشت: در نظریه ایشان که در بحث تربیت در چارچوب معرفت دینی مطرح می‌کنند موضوع تربیت‌پذیری انسان را مهم عنوان می‌کنند و به عقیده ایشان درست شدن همه امور مرتبط با درست شدن فکر انسان است.

سردار سلیمانی گفت: مقام معظم رهبری تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم می‌دانند و معتقدند در صورت فقدان این دو اثر در انسان دریافت کننده، علم از او خارج شده حتی اگر این علم توحیدی باشد هیچ کمک و بصیرتی به انسان نمی‌کند به این دلیل است که تربیت و تزکیه از اساس مهم بصیرت و در اسلام مقدم بر تعلیم است.

فرمانده سپاه قدس تاکید کرد: به گفته ایشان نکته بعد نیاز انسان به مربی است شناخت صحیح اسلام و همه نمادهای حقیقی و تربیتی می‌باشد؛ لذا اخلاق را از اهداف اساسی معنویت می‌دانند برای همین درس خواندن را امری فردی می‌دانند که باید از استاد به شاگرد منتقل شود.

وی یادآور شد: نکته سوم در مسئله تربیت دینی، فضیلت جویی و گرایش به ارزش‌هایی همچون صداقت، وفاداری و عدالت که از ارکان اساسی است.

سردار سلیمانی به کنترل در مسئله تربیت از راه محبت اشاره کرد و بیان داشت: معتقدم در انسان غرایز مختلفی وجود دارد اما گاهی دچار افراط و تفریط می‌شود.

سه کتاب با موضوع «نظام فکری آیت الله خامنه ای در گستره فرهنگ» صبح چهارشنبه با حضور سردار سلیمانی استاندار و امام جمعه کرمان رونمایی شد.

پیش از آغاز این همایش محمدجواد فدائی استاندار جدید کرمان به همراه سردار سلیمانی و جمعی از مدیران و دانشگاهیان در حسینیه شهدای گمنام دانشگاه شهید باهنر با آرمان های شهدا تجدید میثاق کردند.

پاسخی بگذارید