تاریخ : 1397/09/17 13:17
شناسه : 204788

​مهد دموکراسی جهان یعنی فرانسه البته به ادعای غربی ها حالا دچار اعتراض جلیقه زردها شده و دولت این کشور به سرکردگی مکرون سعی دارد به هر شیوه ای شده جلوی این اعتراض ها را بگیرد و از اعمال خشونت بار نیز هراسی ندارد.

جمعه بود که ویدئویی منتشر شد که نشان می داد نیروهای امنیتی فرانسه با خشم و سرکوبی عجیب در پی دستگیری دانش آموزان برآمدند که  همین موضوع باعث شد معاون دبیر اتحادیه کل دبیران فرانسه در واکنش به آن اعلام کرد که از این ویدئو به شدت شوکه شده است و این تصاویر شایسته دموکراسی فرانسه نیستند. 

به گزارش افکارنیوز، در این فیلم ویدئویی جمعی از دانش‌آموزان فرانسوی در حالی که رو به دیوار زانو زده و دست‌های‌شان را پشت سر نگه داشته‌اند، دیده می‌شوند و تعدادی نیروی پلیس ضد شورش با کلاه، باتوم و سپر حضور دارند. این ویدئو مربوط به بازداشت ۱۵۳ تن از دانش‌آموزان مدرسه سنت اکسپری در ایل دو فرانس واقع در شمال فرانسه در روز پنج شنبه مربوط می‌شود.

از سوی دیگر رئیس شورای محلی منطقه ایل دو فرانس نیز در واکنش به این ویدئو، تظاهرات دانش‌آموزان را تصاویری واقعی از یک جنگ چریکی توصیف کرد و گفت از خشونتی که از یک هفته قبل در دبیرستان‌های فرانسه گسترش یافته، شوکه شده‌ام، ما تصاویری واقعی از جنگ خیابانی، سرقت خودرو‌ها و سطل‌های زباله و تهدید معلمان را شاهد هستیم، بنابراین فکر می‌کنم اوضاع باید آرام شود. 

اتحادیه ملی دانش‌آموزان دبیرستان‌های فرانسه و نیز اتحادیه دبیرستان‌های مستقل و دموکرات این کشور روز چهار شنبه دانش‌آموزان را به تظاهرات در روز‌های پنج شنبه و جمعه جهت اصلاح آیین‌نامه پذیرش دانشگاه‌ها و اعتراض به آیین‌نامه فعلی دعوت کردند. 

در واقع اعتراض های فرانسوی ها در این روزها به خاطر وضع معیشتی این کشور است و حالا سردمداران غربی که ادعای دموکراسی را فریاد می زنند در مقابل اعتراض ها چهره خشونت خود را به نمایش گذاشته و به هر شکلی است در پی سرکوب جنبش جلیقه زردها هستند.

با این اعتراض ها مکرون در وضعیت خطرناکی به سر می برد و همین اعتراض های جلیقه زردها بود که باعث شد رئیس جمهور فرانسه مالیات بر سوخت را که قرار بود از سال ۲۰۱۹ اعمال شود، به مدت شش ماه لغو کند، اما معترضان اعلام کرده‌اند لااقل تا کریسمس به خیابان‌ها خواهند آمد، چراکه به کمتر از لغو همیشگی این تصمیم راضی نیستند. 

ترس دولتمردان فرانسه از معترضان به قدری زیاد شده که مکان های گردشگری پاریس نیز تعطیل شد تا جایی برای اعتراض ها وجود نداشته باشد و حتی جالب تر اینکه پلیس فرانسه از مغازه‌داران و رستوران‌های شانزه‌لیزه پاریس خواسته است روز شنبه باز نباشند. شماری از موزه‌های پایتخت فرانسه هم تعطیل هستند. همچنین ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه گفته است بیش از ۸۹ هزار نیروی پلیس امروز در نقاط مختلف کشور و خودرو‌های زرهی نیز در پاریس مستقر خواهند شد. 

کاستانر وزیر کشور فرانسه نیز به صراحت اعلام کرده که  در برابر اقدامات خشن معترضان، مماشاتی صورت نخواهد گرفتو ادعا کرد که گروه‌های افراطی خواهان سرنگون کردن نظام هستند. پبه نظر می رسد کار برای مکرون در فرانسه سخت شده و او به دنبال راهکاری برای پایان این غائله است . باید منتظر ماند و دید آیا سرکوب جوابگوی اعتراض ها است یا مکرون رفتنی می شود.

پاسخی بگذارید