تاریخ : 1397/10/8 11:27
شناسه : 205050

چهارشنبه شب گذشته ترامپ به شکلی مخفیانه وارد عراق شد و از نگاه کارشاناسان سیاسی جهان این سفر نوعی دهن کجی به حاکمیت عراق و نقض آن بود.

حرکات عجیب و غریب ترامپ و روز به روز منزوی کردن آمریکا برای مردم جهان دیگر امری عادی شده، حالا رئیس جمهور قمارباز ایالات متحده بدون هیچ نوع هماهنگی با دولت عراق یکباره تصمیم به سفری مخفیانه گرفت و در پایگاه نظامیان خود در عراق حضور پیدا کرد.

به گزارش افکارنیوز، مهمترین جمله رئیس جمهور آمریکا در عراق که حاوی پیام وی بود این بود که "درعراق می‌مانیم تا حواسمان به ایران هم باشد"، این جمله نشان می دهد ترامپ برای دلربایی از رژیم صهیونیستی این پیام را مخابره کرده تا متحد همیشگی خود را راضی تر از قبل برای خود نگه دارد اما این پیام در حالی از سوی ترامپ صادر شد که به اعتقاد کارشناسان خبره سیاسی و نظامی خود آمریکایی ها هم به خوبی می دانند که قدرت جبهه مقاومت در منطقه و نفوذ ایران این روزها برای همه ملتها مثال زدنی است.

ترامپ که در جمع نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه عین الاسد در غرب عراق صحبت می‌کرد، گفت: نیروهای ایالات متحده به نحوی قدرتمندانه، حساب ‌شده و با برنامه از سوریه خارج خواهند شد. همزمان، به حضور ایالات متحده در عراق ادامه می‌دهیم تا از احیای داعش جلوگیری کرده و از منافع ایالات متحده حفاظت کنیم. تا همچنین هرگونه شکل‌گیری احتمالی دوباره داعش را زیر نظر داشته باشیم و همین‌طور تا ایران را هم زیر نظر داشته باشیم. حواسمان خواهد بود.

همین سخنان باعث واکنش ایران به سخنان وی بود تا جایی که دستیار ویژه لاریجانی در امور بین‌المل به سفر ترامپ واکنش نشان داد.

حسین امیرعبداللهیان در پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، نوشت: در یک زمان، دریابان شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی با اعلان قبلی به افغانستان پرخطر سفر کرد و ترامپ فرمانده کل قوا و رئیس جمهور آمریکا بصورت مخفیانه به بغداد کم خطر سفر و دقایقی در جمع نظامیان آمریکا حاضر شد. این است واقعیت ایران و آمریکا!

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سفر دزدانه و مخفیانه ترامپ به عراق را خارج از عرف دیپلماتیک و بی احترامی به حاکمیت ملی این کشور خواند.

بهرام قاسمی با انتقاد از سفر خارج از عرف دیپلماتیک دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عراق افزود: همانگونه که آقای ترامپ در سخنان خود در جمع نظامیان آمریکا در عین الاسد بدان تصریح کرد به رغم دخالت‌های بی‌شمار، هزینه‌های هزاران میلیارد دلاری و پرداخت‌های سنگین حیثیتی غیر فابل جبران برای مردم ایالات متحده آمریکا که منجر به حضور نظامی غیر قانونی و نامشروع آمریکا در منطقه به ویژه عراق شد، وی امروز مجبور است کاملا مخفیانه و به عبارتی دزدانه و تحت شدیدترین تدابیر حفاظتی - امنیتی قدم به سرزمین یکی از کشورهای منطقه بگذارد و این چنین مورد انتقاد صاحبنظران و بی‌توجهی مقامات عراقی و مخالفت مردم این کشور قرار گیرد.

وی گفت: این نه آمریکای زیاده خواه و حامی به تمام معنای تروریسم، بلکه ملت‌های بیدار منطقه بودند که با درک به موقع شرایط و با هم افزایی امکانات مادی و معنوی خود توانستند تروریست‌های تشکیل، تسلیح و تامین مالی شده توسط آمریکا و صهیونیسم را تارو مار و سرکوب کنند.

قاسمی در پایان تاکید کرد: بی‌تردید دیر زمانی نخواهد پایید که همه کشورهای منطقه دریابند ثبات و امنیت منطقه جز با اتکاء به منابع و ظرفیت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی خودشان میسر نیست و نیروهای بیگانه نیز دیر یا زود مجبور به ترک تمام منطقه شوند.

دکتر سیدرضا صدرالحسینی از کارشناسان مسائل بین الملل در خصوص اینکه آمریکایی‌ها زخم‌های عمیقی از ملت قهرمان عراق نوش جان نموده‌اند، اظهارداشت: البته شاید آقای ترامپ خود را به فراموشی زده است اما، فرماندهان پنتاگون فجایع یاد شده را از خاطر نخواهند برد و در اسناد نظامی ثبت و ضبط شده‌اند.

شکست آمریکا در عراق فقط یک مورد نبوده بلکه نابودی تروریسم تکفیری داعش که مولود سرویس اطلاعاتی غربی، عربی و عبری بوده است از دیگر شکست‌های آمریکا در عراق محسوب می‌شود اما، این شکست‌ها فقط در حوزه نظامی، امنیتی نیز نبوده است بلکه در حوزه سیاسی نیز این شکست‌ها در تاریخ آمریکا ثبت و ضبط است و افتخاری برای مردم عراق به حساب می‌آید؛ مگر مردم عراق تشکیل دولت یکپارجه عراقی- عربی را که برگرفته از همه اقوام و مذاهب عراق است را فراموش می‌کنند؟ مگر مردم عراق پیروزی بر تجزیه طلبانی که با نام کرد عراقی اما، برای موفقیت آمریکایی‌ها قصد داشتند استان‌های کردنشین این کشور را از مادر وطن دور کنند فراموش نموده‌اند؟

وی افزود: فهرست شکست‌های آمریکا در عراق فهرست بلندبالایی است که آقای ترامپ قبل از سفر دزدانه و شبانه خویش و قبل از اظهار نظر غیردیپلماتیک خود باید مطالعه می‌نمود؛ حتما مشاوران حقوقی ترامپ به او خواهند گفت که حضور نیروهای نظامی آمریکا در الانبارغیر قانونی بوده و سفر یک رئیس جمهور به کشوری مستقل بدون اجازه صاحبخانه و دولت مشروع آن کشور تجاوز، بی‌ادبی سیاسی و اقدامی غیرشرافتمدانه است.

وی گفت: با توجه به واکنش‌های سیاسی مناسب توسط دولتمردان شجاع عراق و گروه و جریانات انقلابی در این مورد تکلیف نیروهای نظامی آمریکا درعراق از این به بعد روشن و واضح خواهد بود؛ بدین مفهوم که جریان مجاهد و اصیل النجباء عراق با واکنشی قاطع تکلیف نیروهای نظامی آمریکا در عراق را با صراحت روشن نموده است.

پاسخی بگذارید