حجت الاسلام دکتر احمد عابدی:
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1397/10/19 19:12
شناسه : 205261
مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد ارتحال عارف فرزانه، دانشمند مجاهد و یاور صدیق انقلاب، مرحوم استاد سید علی اکبر پرورش(رض) با حضور حضرات آیت الله استادی و آیت الله مقتدایی از اعضای شورای عالی حوزه های علمیه، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، آیت الله دکتر احمد عابدی از مدرسین حوزه، آیت الله بنیادی دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین، آیت الله واعظ موسوی دبیر انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و جمعی از علماء، فضلا و اندیشمندان، شاگردان و همرزمان دفاع مقدس، مسئولان و خدمتگذاران و ارادتمندان آن معلم دلسوز و مربی عرصه تعلیم و تربیت، در بیت شریف مفسر کبیر قرآن، شامگاه جمعه هفتم دی ماه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در بیت علامه طباطبایی برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد عابدی استاد حوزه علمیه و دانشگاه و رئیس سابق دانشگاه علوم و معارف قرآنی به سخنرانی پرداخت.
وی اظهارداشت: مجموعه کتابی تحت عنوان کتاب های مقدس به چاپ رسیده که برخی از مردم دنیا هر کدام از آن ها را کتاب آسمانی می پندارند، در مجموع مردم دنیا ۵۰ جلد کتاب را کتاب مقدس به حساب می آورند که یونسکو اولین کتاب را قرآن قرار داده است زیرا کسی که کمترین آشنایی داشته باشد می داند که قرآن با هیچ کتابی قابل مقایسه نیست لذا طبیعی است که پیروان کتاب های دیگر، قرآن را اسطوره بنامند.
وی افزود: اولین و مهمترین شرط برای استفاده از قرآن طهارت دل است و قرآن فرموده «لا یمسه الا المطهرون» یعنی دست ناپاک به قرآن زده نشود اما کسی که طهارت فکر نداشته باشد هم فکرش به قرآن نمی رسد لذا ترجمه و تفسیر فراوان برای قرآن نوشته شده اما امام راحل می فرمود قرآن در روز قیامت بکر وارد محشر می شود.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عابدی ادامه داد: ۷۰۰ تفسیر از شیعه و ۷۰۰ تفسیر از هل تسنن و در مجموع ۱۴۰۰ تفسیر از قرآن نوشته شده است اما باز هم قرآن بکر وارد روز محشر می شود و فکر کسی به قرآن نرسیده و برخی به ظاهر قرآن و برخی به قرائت آن و برخی به بخشی از ویژگی های آن بسنده کرده اند.
وی گفت: علامه عسگری رضوان الله روزی به من فرمود به نظر شما بهترین تفسیر قرآن کدام است؟ من گفتم شما باید بگویید و نام تفسیری را بردم اما اگر کسی تفسیر طنطاوی را ببیند در نگاه اول گمان می کند کتاب فیزیک یا شیمی است و برخی تفسیر ادبی و برخی تاریخی از قرآن نوشته اند اما کسانی که به جنبه تربیت و مایه هدایت انسان بودن قرآن پرداخته باشد خیلی کم است که استاد پرورش به این ویژگی پرداخته اند.
پاکی نفس ویژگی مشترک علامه طباطبایی و استاد پرورش است
وی گفت: شاید نتوان استاد پرورش را با علامه طباطبایی مقایسه کرد اما هر دو ویژگی های مشترکی دارند؛ نخست اینکه جنبه پاکی نفس در هر دو بزرگوار بوده است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: علامه معمولا غروب ها نیم تا یک ساعت قبل از مغرب از همین جا مشرف به حرم مطهر حضرت معصومه(س) می شد و در مسیر همواه در حال نماز و عبادت بود و وقتی حرکت می کرد آدم می گفت گویا جسم وی اینجا و روحش جای دیگری است و بسیار به مردم احترام می گذاشت به گونه ای که اگر خردسال هفت ساله ای به بیت وی می آمد با وجود کهولت سن و بیماری، تمام قد جلوی پای آن بلند می شد.
روح اخلاق بر نوشته های استاد پرورش حاکم است
وی تصریح کرد: وقتی نوشته های آقای علامه را مطالعه می کنیم تاثیر آن بر جسم و جان را متوجه می شویم و این برعکس نوشته هایی است که آدم می خواند اما جنبه اخلاقی در آن مشاهده نمی کند.
وی گفت: از نوشته های علامه پاکی، معنویت و اخلاق می بارد و انسان احساس می کند با قلم و نیت پاکی نوشته شده و تفسیری تالیف کردند که حدود ۶۰ سال از تدوین آن گذشته اما با کتابی قابل مقایسه نیست و شاید بی نظیر باشد و تفاسیری که پس از علامه نوشته شده و همه رشته های علوم قرآنی که در دانشگاه ها و حوزه تاسیس شده و همه کارهایی که در حال انجام است همه مدیون تفسیر المیزان علامه است و ایشان پایه گذار کارهای قرآنی شد و به غیر از اینکه تاثیر گذار در مطرح کردن قرآن بود در واقع یک چهره اخلاقی بود.
رئیس سابق دانشگاه علوم و معارف اسلامی اظهارکرد: استاد پرورش هم از کتاب های علامه طباطبایی بهره برد و همه کتاب های وی اخلاقی است.
وی گفت: هرچند که موضوع اصلی تفسیر المیزان اخلاق نیست اما وقتی کتاب را مطالعه می کنیم متوجه می شویم که نویسنده با چه سوز وگدازی مطالب را به رشته تحریر درآورده است و زمانی که از جنگ های صلیبی می نویسد که برخی می خواستند مسیحیان را به جنگ با مسلمانان ترغیب کنند دقت می کند که مبادا ذره ای از جاده انصاف خارج شود.
وی ادامه داد: توجه به اخلاق در آثار، گفته ها و نوشته های مرحوم پرورش هم مانند آثار علامه طباطبایی موج می زند.
حجت الاسلام والمسلمین عابدی گفت: در آیه ۳۱ سوره انسان «و سقاهم ربهم شرابا طهورا» و در حدیثی از امام صادق نقل شده است «ای یطهرکم عن کل شیء سوی الله اذا لا طاهر من تدنس بشیء من الاکوان الا الله» هیچ چیزی پاک تر از خدا نیست و به بهشتیان هم وقتی به بهشت می روند شرابی داده می شود که آنان را از غیر خدا پاک می کند لذا در تفسیر المیزان هم طبق این آیه و روایت آمده که گاهی شخصی فکر گناه می کند آیا فکر گناه، گناه است؟ و در آخر نتیجه می گیرد «تخفوه یحاسبکم به الله» یعنی همین که خداوند محاسبه می کند پس برخی از فکرهای گناه هم، گناه هست لذا علامه ای که فکر گناه را هم گناه می داند در المیزان و حاشیه کفایه در چند جا تذکر می دهد کسی که فکر گناه کند نمی تواند قرآن را بفهمد و آن چه به ذهنش می آید حقیقت کلام خدا نیست و گاهی بحثی را مطرح می کند که کلام خدا را در الفاظ جستجو نکنید نشان از پاکی وی دارد.
وی افزود: آقای پرورش هم در تفسیر قرآن و سخنرانی ها و درس هایی که در موضوع قرآن داشته وقتی درسی را مطرح می کند که انسان چگونه می تواند به محضر قرآن وارد شود اولین بحثی که مطرح می کند پاکی و طهارت دل است و۲۵ عامل را بیان می کند و می گوید کسی که می خواهد به محضر قران وارد شود در وهله نخست باید دلش از این ها پاک باشد و قلبی که فکر گناه کند نمی تواند قرآن را ترجمه و تفسیر کند.
وی تاکید کرد: این وجه مشترک علامه طباطبایی و استاد پرورش است که شاگر علامه حساب می شود و نشان می دهد که از المیزان بهره برده و با آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری آشنا بوده و این ها در سخنرانی ها و نوشته های استاد پرورش وجود دارد.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: مطالب استاد پرورش جدا از بحث علمی، تاریخی، فلسفی و عرفانی، اخلاقی و جلسات وی هم معنوی و اخلاقی بوده است و اسم جلسه قرآن یا جلسات تربیتی داشته اما در واقع روح حاکم بر همه گفته ها و نوشته های استاد پرورش جنبه طهارت نفس، اخلاق، معنویت و پاکی دارد.
وی گفت: جنبه دیگر در آثار ایشان این است که با آثار عرفا و فلاسفه به خوبی آشنا بوده است؛ بخصوص قبل از انقلاب که عده ای تفکرات مادی و لیبرالیسم یا افکار ضد خدا و الحادی داشتند در آن شرایط آقای پرورش کتاب هایی نوشته و به بیان سخنرانی می پرداخته است.
خدامحوری در آثار استاد پرورش موج می زند
وی افزود: یک روح حاکم گرایش به خدا و خدا محوری در آثار ایشان است این که معنویتی پشت عالم ماده وجود دارد و ناپیدایی است که دخیل و دست اندکار همه عالم است و این در همه آثار آقای پرورش موج می زند و همه جا بیان می کند که دست غیبی گاهی به اسم دعا در صحیفه سجادیه در همه جهان کار می کند و این که بدن ظاهری است و روح حاکم بر آن است که همه کاره است و این جهان ظاهری مادی است و آن ناپیدایی دارد که ملکوت است و ظاهری که ما می بینیم و فرشته های ناپیدا که دخیل در امورات عالم است.
دکتر عابدی اظهارداشت: نکته دیگری که استاد پرورش خیلی به آن توجه دارد، توجه به کلمات و نکات نغز بزرگان است که در آثار علمای اخلاق و عرفا آمده و از معاشرت با آنان در آثار استاد منعکس شده است.
وی اظهارداشت: یک جامعیتی در آثار آقای پرورش وجود دارد که پیشنهاد می کنم کتاب های آموزنده ایشان را به عنوان یک کتاب اخلاقی مطالعه کنید که برای هر قشری اعم از عالم، غیرعالم، دانشجو، طلبه و مردم عادی مفید است.
وی در پایان گفت: از کسانی دارم که آثار آقای پرورش را احیا می کنند تشکر می کنم ان شاءالله که خداوند به همه آنان اجر عنایت کند.


پیام مرجع عالیقدرآیت الله العظمی نوری همدانی به همایش بزرگداشت استاد سید علی اکبر پرورش
"برگزاری مجالس بزرگداشت برای چنین شخصیت هایی که اسوه و نمونه بودند، بسیار کار لازم و ارزشمندی است و نسل جدید ما باید بدانند چه انسانهای بزرگی در این انقلاب عظیم نقش داشته اند و سیره عملی آنان برای کسانی که دوران انقلاب و دفاع مقدس را ندیده اند، الگو قرار بگیرد"
متن پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(دامت برکاته) به همایش بزرگداشت استاد سید علی اکبر پرورش(رض) که شامگاه جمعه هفتم دی ماه توسط مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبائی در این همایش قرائت شد ، به این شرح است :
بسم الله الرحمن الرحیم
﴿ مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا  إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ﴾﴿فاطر، آیه10﴾
یعنی کسی که خواهان عزت است و می خواهد در بین مردم و جامعه عزتمند باشد باید این مهم را از خدا بخواهد چرا که همه عزت از آن خداست و سخنان پاکیزه به سوی او صعود می کند و عمل صالح را رفعت می بخشد و بالا می رود.
سخن از استاد پرورش گفتن، به منزله سخن گفتن از دوران انقلاب و مبارزه با رژیم ستمشاهی، سخن گفتن از تلاش صادقانه پس از انقلاب اسلامی و خدمتگذاری به مردم در عرصه های گوناگون، سخن گفتن از تعلیم و تعلم و تربیت و تزکیه نفس، سخن گفتن از علم و فضل و اندیشه، سخن گفتن از جهاد و شهادت و سخن گفتن از یک انسان صالح پروردگار که در تمامی دورانها و عرصه ها خوش درخشید.
او بر عهد و پیمان الهی خویش با پروردگار استوار ماند و هیچگاه از مسیر حق طلبی خارج نشد و اعوجاجی پیدا نکرد و در مجلس خبرگان قانون اساسی نیز از مدافعان جدی ولایت فقیه بود که با ادله ای روشن به تبیین این جایگاه پرداخت.
او به حق یکی از استوانه های انقلاب اسلامی و از جمله ستارگانی بود که در کنار خورشید انقلاب یعنی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(رض) می درخشیدند و پرتو افکنی می کردند.
او انسان فرهیخته ای بود که با تسلط به منابع اصیل اسلامی مخصوصا آشنایی با تفاسیر قرآن و نهج البلاغه و مطالعات عمیق در علوم اسلامی، به زیور علم و دانش آراسته بود و با بیان بسیار زیبا و دلنشینی که داشت، همواره به عنوان یک خطیب برجسته به تبلیغ دین و تربیت جوانان همت داشت.
سخنرانی های ایشان که بحمدالله توسط فضلاء محترم حوزه از نوارها پیاده شده و کتابهای ارزشمندی در بحث عاشورا و امام حسین(ع) و بیان معارف قرآن و عترت را شامل است، بیانگر شاّن علمی ایشان و برای طلاب و دانشجویان بسیار سودمند و مفید است.
پیام رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) در پی درگذشت جناب آقای پرورش بسیار مهم و بیانگر شخصیت جامع ایشان بود.
رهبری معظم در این پیام از ایشان به عنوان یاور صدیق انقلاب نام بردند و تاکید فرمودند که مرحوم آقای سید علی اکبر پرورش (رحمت الله علیه) چهره محترم و اثرگذاری بود که بخش اعظم عمر با برکت خود را در خدمت اسلام و ارزشهای متعالی دین گذرانید و لهجه صادق و دل با اخلاص و خلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت.
مرحوم آقای پرورش از جهات متعددی شخصیت و شایستگی خودشان را ظاهر کردند،  هم شخصیت انقلابی، هم شخصیت فرهنگی و هم شخصیت سیاسی و از همان موقعی که صدای حضرت امام(رضوان الله علیه) برای انقلاب بلند شد، جزءکسانی بودکه قدم به میدان انقلاب گذاشت و جزء "والسابقون السابقون اولئک المقربون " محسوب می‌شود.
هنگامی که بنده در جریان سخنرانی 19 دی در سال 56 به خلخال و پس از آن به سقز تبعید شدم یکی از کسانی که چندین بار به دیدن ما آمدند جناب آقای پرورش بود و با اینکه می دانست ملاقات ما در آن شرایط تبعید که زیر نظر ساواک شاه بودیم، ممکن بود برای ایشان خطرات زیادی داشته باشد، مع ذالک در آن غربت به دیدار ما می آمدند و سعی داشتند که به ما در آن شرایط سخت روحیه بدهند.
بنده ایشان را در عرصه سیاسی بسیار با تدبیر می دیدم که مواضع صحیح و اصولی و در خط صحیح انقلاب داشتند و در عرصه تعلیم و تربیت نیز چون انسان با اخلاصی بود، توفیقات بسیار خوبی داشت و توانست شاگردان زیادی را تربیت کند بطوری که بسیاری از آنها فرماندهان عرصه جهاد و شهادت هستند.
برگزاری مجالس بزرگداشت برای چنین شخصیت هایی که اسوه و نمونه بودند، بسیار کار لازم و ارزشمندی است و نسل جدید ما باید بدانند چه انسانهای بزرگی در این انقلاب عظیم نقش داشته اند و سیره عملی آنان برای کسانی که دوران انقلاب و دفاع مقدس را ندیده اند، الگو قرار بگیرد.
از ستاد بزرگداشت استاد پرورش، از فرماندهان معظم دفاع مقدس و دارالقرآن علامه طباطبایی(رض) که نسبت به برپایی این همایش ارزشمند تلاش وافر داشتند، صمیمانه تقدیر و تشکر دارم و دوام توفیقات آنان را در ادامه راه نهضت اسلامی ملت ایران که موجب بیداری ملت های مسلمان و تشکیل جبهه مقاومت در برابر مستکبران شده است را از درگاه الهی مسئلت دارم.
حسین نوری همدانی


آیت الله مقتدایی:
 استاد پرورش ملجا و پناهگاهی برای مردم بود/ استاد پرورش اهل معروف بود
اهل معروف در دنیا کسانی هستند که کار خیر می کنند و مشکلات مردم را برطرف می کنند آنان در روز قیامت و در روز وانفسای محشر هم اهل معروف هستند و می توانند رفع گرفتاری از دیگران در محشر داشته باشند.
آیت الله مرتضی مقتدایی در این مراسم اظهارداشت: تشکر می کنم از ستاد محترم که پنجمین سالگرد رحلت یک عارف انقلابی، استاد مهذب و یک فرد مومن و متعهد جناب آقای پرورش رضوان الله علیه را برپا کردند؛ امیدواریم برکات این جلسه امشب به روح مطهر آن عارف بزرگوار برسد و موجب خوشحالی آن عزیز باشد انشاءالله.
این عضو شورای عالی حوزه های علمیه در وصف فضائل استاد پرورش یک جمله و یک روایت بیان کرد و گفت: ایشان با آن روش و اخلاق و متانت و برخوردهای خوب و متواضعانه ای که داشتند نزد همه مسئولان از مقام معظم رهبری گرفته تا رده های پایین احترام ویژه ای داشتند.
وی ادامه داد: آقای پرورش نسبت به تذکرات بزرگان، به سرعت ترتیب اثر می دادند و این اخلاق باعث شده بود که افراد در دستگاه های مختلف به وی متوسل می شدند و ایشان با کمال سهل و آسانی می پذیرفتند و توصیه و سفارش می کردند و سفارش ایشان موثر بود.
وی اظهارداشت:‌  آقای پرورش ملجا و پناهگاهی برای مردم شده بود و با روی باز مردم را می پذیرفت؛ من در بسیاری از موارد حاضر و ناظر بودم و در دستگاه قضایی یا شورای عالی قضایی یا دادستانی کل و دیوان عالی که بودم سفارشاتی از آقای پرورش می رسید و ما انجام وظیفه می کردیم لذا وی ملجایی برای مومنان و رفع گرفتاری های مردم بود.
آیت الله مقتدایی به فضیلت این عمل در روایات اهل بیت اشاره کرد و گفت: ابی هاشم جعفر از اصحاب امام حسن عسگری(ع) نقل می کند که روزی حضرت فرمود:  «ان فی الجنه لبابا یقال له المعروف و لا یدخله الا اهل المعروف» یه این معنا که « بهشت یک دری دارد که اسم آن باب المعروف است و وارد نمی شود کسی از این در به بهشت مگر اینکه خودش جزء اهل معروف باشد»
وی گفت: وقتی این کلام را از امام حسن عسگری(ع) شنیدم اظهار نکردم اما در دل خوشحال شدم زیرا خودم می دانستم که پناهگاه مردم هستم و مردم به واسطه من به حاجاتشان می رسند؛ در این هنگام امام نگاهی به من کردند و حدیث نفس من را متوجه شدند و گفتند درست فکر کردی همین گونه است تو اهل معروفی و این کار را ادامه بده و نکند که ترک کنی و امام اضافه کردند:« و ان اهل المعروف فی الدنیا هم اهل المعروف فی الاخره» به این معنا که آن هایی که در دنیا شناخته شدند به این که اهل معروف هستند و برای حوائج مردم واسطه می شوند و پناهی برای مردم هستند، در قیامت هم اهل معروف هستند، خداوند انشاءالله تو را از اهل معروف قرار دهد.
وی اظهارداشت: اهل معروف در دنیا کسانی هستند که کار خیر می کنند و مشکلات مردم را برطرف می کنند آنان در روز قیامت و در روز وانفسای محشر هم اهل معروف هستند و می توانند رفع گرفتاری از دیگران در محشر داشته باشند.
وی بیان کرد: در روایت دیگر آمده در قیامت خداوند به این افراد می فرماید شما گناهانتان بخشیده و آمرزیده شده، تو هستی و اعمال صالحت، برو و اعمال صالحت را میان هر کسانی که دوست داری و هم اکنون در محشر گرفتاری و نیازی دارند تا وارد بهشتی شوند تقسیم کن.
آیت الله مقتدایی گفت: در روایتی دیگر هست که این فرد حتی در جهنم می رود و آتش برایش خاموش می شود و وی را اذیت نمی کند و برخی افرادی که در دنیا با هم خویشی و نسبت و آشنایی داشته اند از اعمال صالحی که دارد و خودش نیاز ندارد به آنان می دهد و می تواند تعداد زیادی را از جهنم خارج کند.
وی تاکید کرد: یکی از مصادیق این روایت آقای پرورش بود که خدمتگذار و پناهگاهی برای مردم بود و امیدوارم که به برکت این روایت از امام حسن عسگری(ع)، مرحوم پرورش که اهل معروف در دنیا بود، اهل معروف در آخرت هم بشود.
وی در پایان دعا کرد که انشاءالله آقای پرورش، این جمعی که به احترام ایشان در این مراسم بزرگداشت شرکت کردند را هم شفاعت کند و به آبروی امام زمان(عج) و اهل بیت(س) در این شب جمعه فیضی از این مجلس را واصل روح وی بفرماید و روحش عالی است متعالی بفرماید و به آبروی امام زمان(عج) و به برکت این مجلس از گناهان ما درگذرد و ما را به اعمال بدمان مواخذه نکند و طول عمر به رهبر انقلاب عنایت بفرماید.


سردار رحیم صفوی:
 استاد پرورش هیچگاه از راه خدا و خدمتگذاری به مردم خارج نشد
استاد پرورش در اندیشه و تفکر به خاطر محشور بودن با روحانیت و علمایی همچون علامه بهشتی و شهید مطهری و علامه محمد تقی جعفری در اندیشه و تفکر در کتاب هایی که نوشته است دچار اعوجاج و کجی نشد. استاد پرورش حتی مقابل دشمن خود از دایره انصاف و عدالت خارج نشد
سردار سید یحیی رحیم صفوی از شاگران استاد پرورش و فرمانده سابق سپاه پاسداران و دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور مربوط به نیروهای مسلح، در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: صمیمانه از طرف خانواده استاد پرورش و ستاد بزرگداشت استاد و دارالقرآن علامه طباطبایی از حضور تمام بزرگواران و اساتید حوزه علمیه قم و کسانی که تشریف آوردند قدردانی و تشکر می کنم واز جناب آقای مرتضی نجفی قدسی که قبول زحمت کردند تا پنجمین سالگرد استاد پرورش در این مکان برگزار شود تشکر می کنم.
وی با بیان اینکه دومین باری است که در این مکان می آیم و جذبه مرحوم علامه را با تمام وجودم احساس می کنم، اظهارداشت: از رحلت استاد پرورش پنج سال گذشت و ۲۲ بهمن امسال ملت بزرگ ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیرند.
وی افزود: این چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، مشکلات و سختی هایی داشت و هم انسان های موثر و شخصیت های پیرو امام و رهبری در این ۴۰ سال فراز و فرودهایی داشتند و این موج همچنان ادامه دارد.
سردار صفوی ادامه داد: بنده به عنوان شاگر استاد پرورش و در سن ۶۶ سالگی که نمی دانم چرا خداوند مرا قبول به شهادت نکرد اما اظهار می کنم که هیچ گاه از مردن در راه خدا نترسیدم اما همواره در جبهه ها می خواندم «و افوض امری الی الله انه بصیر بالعباد» ما سر و جان را به میدان آوریم از تیر و ترکش هم نمی ترسیدیم اما نمی دانم چرا شهادت نصیب ما نشد اما از خداوند می خواهم که عاقبت این بنده حقیر و همه شما را ختم به خیر کند.
استاد پرورش از راه خدا و خدمتگذاری به مردم خارج نشد
وی با بیان اینکه من از دوران دبیرستان شاگرد استاد پرورش بودم و در این مدت دائم خدمت استاد پرورش می رسیدم، گفت: استاد پرورش از جمله یاوران امام و رهبری و از جمله خدمتگذاران این مردم بود که از خصوصیات ویژه و منحصر به فرد برخوردار بود؛ او از صراط مستقیم، صراط خدمت گذاری به مردم و از صراط مرجعیت و روحانیت و در راه خدا بودن خارج نشد.
وی با بیان تشریح اندیشه، تفکر و اخلاق و رفتار و عملکرد استاد پرورش گفت: در اندیشه و تفکر به خاطر محشور بودن با روحانیت و استفاده از آثار علمایی همچون علامه طباطبایی، شهید بهشتی و شهید مطهری و علامه محمد تقی جعفری در اندیشه و تفکر در کتاب هایی که نوشته است دچار اعوجاج و کجی نشد.
دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری تاکید کرد: کتاب های استاد پرورش را مطالعه کنید زیرا از حضرت مهدی(عج) سخن گفتن و نوشتن و تالیف تفسیر قرآن کار سختی است بخصوص اینکه ایشان در سیاست وارد شد و مناصب سیاسی و حکومتی گرفت اما در پست و مقام و منصب سیاسی که مناصب قدرت است دچار غرور و تکبر نشد و دوم اینکه از خط امام و خدمتگذاری به مردم جدا نشد.


مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طبا طبایی:
استاد پرورش یکی از استوانه های انقلاب اسلامی است
استاد پرورش یکی از استوانه های انقلاب اسلامی بشمار می رفت که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی بخش اعظم عمر با برکت خود را در خدمت اسلام و ارزش های متعالی دین گذراند.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در این مراسم اظهارداشت: مرحوم استاد پرورش یکی از استوانه های انقلاب اسلامی بشمار می رفت که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی بخش اعظم عمر با برکت خود را در خدمت اسلام و ارزش های متعالی دین گذرانید و لهجه صادق و دل با اخلاص و خلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت.
رهبر معظم انقلاب از مرحوم استاد پرورش به عنوان یاور صدیق انقلاب نام بردند که تلاش های مبارزاتی در دوران طاغوت را به خدمات ارزنده و مسئولیت های سنگین خود در قوه مجریه و قوه مقننه و شورای عالی دفاع در دوران جمهوری اسلامی پیوند داد و با همه توان به کشور و ملت خود خدمت کرد.
مرتضی نجفی قدسی گفت: مرحوم استاد پرورش در نزد مراجع عظام تقلید و علماء و بزرگان جایگاه بلندی دارد و هریک در توصیف این شخصیت برجسته فرازهای مهمی بیان داشته اند که بسیار قابل تامل است.
وی با اشاره به تعابیری که بزرگان در مورد استاد پرورش به کار بردند، افزود: به فرموده حضرت آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته) "حیات و ممات برای امثال استاد پرورش یکسان است، چرا که فرموده اند: "العلماء باقون مابقی الدهر" و استاد پرورش با خدماتی که به جامعه علمی و دینی و بخصوص پرورش شاگردان و جوانان شایسته انجام دادند هرگز نمی میرد.
نجفی قدسی گفت: شاید استاد پرورش سخنرانی نداشتند که نام علامه طباطبایی را در آن بیان نکنند زیرا ایشان از تفسیر علامه بسیار استفاده برده بودند و البته ایشان به من گفته بودند که تاکنون ۳۰ دوره تفسیر قرآن را مطالعه کرده اند که یکی از آن ها تفسیر المیزان است.
وی بیان کرد: استاد پرورش بر قرآن و نهج البلاغه اشراف خوبی داشت، تا حدی که بسیاری از فرازهای قرآن و نهج البلاغه را حفظ بودند و در عرصه سخنوری به نحوی پیشتاز بودند که پیش از انقلاب و در دورانی که حتی به ۳۰ سالگی نرسیده بودند بنا به دعوت آیت الله مفتح در مسجد قبا و در محضر بزرگانی چون شهید آیت الله بهشتی و شهید آیت الله مطهری سخنرانی می کردند.
وی با بیان اینکه استاد پرورش یکی از ستاره های درخشانی بود که در پرتو انقلاب اسلامی طلوع کرد، گفت: ابعاد وجودی شخصیت ایشان ایجاب می کند که ما هر سال مراسم بزرگداشت بگیریم که یادشان فراموش نشود و نسل جدید نیز بداند که ما چه افراد با فضیلت و بزرگی در انقلاب اسلامی داشتیم که همه اینها ستاره هایی بودند که در کنار خورشید خمینی کبیر درخشیدند و هم اکنون برای نسل جوان می توانند الگو و نمونه باشند.

مدیردارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به بیماری ناگهانی استاد پرورش گفت: ایشان عازم سفر حج بود که ناگهان ناراحتی قلبی بر وی عارض شد و من قبل از عمل در بیمارستان خدمت ایشان رفتم و عرض کردم شما که عازم سفر حج بودید، چه شد بیمارستان بستری شدید و حج را چکار می کنید؟ که در پاسخ جمله ای زیبا گفتند «گر ماندیم بینیم کوی دوست، گر رفتیم بینیم روی دوست» که همه اش دوست و یاد خداست، چه بماند و چه برود همه به سمت خداست و این ویژگی استاد پرورش در همه حال بود.
وی با اشاره به خاطره سفر به مشهد با استاد پرورش گفت: استاد پرورش وقتی به حرم حضرت رضا(ع) مشرف می شدند آنقدر خالصانه ابتدای ورودی حرم که اذن دخول می خوانند توقف می کرد و مدتی طولانی، شاید یک ساعت اشک می ریخت و پس از این بکاء شدید وارد حرم می شد و زیارت امین الله می خواند و در پایان زیارت دیدم به کنار دیواری که نزدیک ضریح است رفته و دست به دیوار گذاشته و با نهایت تذلل و تضرع چند بیتی از اشعار حافظ را زمزمه می کند:
(گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس   زین چمن سایه آن سرو روان ما را بس
قصر فردوس به پاداش عمل می بخشند    ما که رندیم وگدا دیر مغان ما را بس
بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین     کاین اشارت ز جهان گذران ما را بس
یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم    دولت صحبت آن مونس جان ما را بس
از در خویش خدایا به بهشتم مفرست    که سر کوی تو از کون و مکان ما را بس)
وی گفت: استاد پرورش حرم امام رضا(ع) را بهشت واقعی می دانست و عاشق اهل بیت(س) بود و به زیارات اهمیت بسیاری می داد.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در ادامه این مراسم به بیان خاطره ای از آیت الله مهدوی کنی پرداخت و اظهارداشت: روزی محضر آیت الله مهدوی کنی بودم که به من فرمودند من به آقای پرورش غبطه می خورم زیرا شاگردان بزرگی تربیت کردند، اما من به ایشان عرض کردم شما هم که دانشگاه امام صادق(ع) را تاسیس کرده اید شاگردان زیادی تربیت شده اند، اما ایشان باز فرمودند شاگردان استاد پرورش جزو فرماندهان جنگ و جبهه هستند و من هنگامی که دیدم سردار رحیم صفوی در تلویزیون میگوید من شاگرد استاد پرورش هستم، به ایشان غبطه خوردم که ایشان چنین شاگردانی برای جهاد و شهادت تربیت کرده است.
رونمایی از تالیفات استاد پرورش 
در این مراسم از مجموعه کتاب‌های استاد پرورش شامل جلوه‌هایی از عاشورا، در انتظار ظهور، نگرشی به نظام خانواده در اسلام، فرصتی برای خودسازی و راهیابی به ملکوت قرآن از آثار استاد پرورش و همچنین چاپ جدید کتاب "خاطراتی از استاد پرورش" به قلم مرتضی نجفی قدسی به همراه آلبوم تصاویری از ایشان رونمایی شد و پس از آن لوح تقدیری توسط آیت‌الله مقتدایی تقدیم حجت‌الاسلام اسدی شد که سخنرانی‌های استاد پرورش را از روی نوارها پیاده کردند و منابع و مآخذ آن را استخراج کردند.
همچنین لوح تقدیری ازسوی ستاد بزرگداشت استاد پرورش به مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی به سبب تالیف کتاب خاطراتی از استاد پرورش توسط آیت‌الله مقتدایی تقدیم شد.
نجفی قدسی در حاشیه این تقدیر گفت که استاد پرورش برای هر سخنرانی یکصد ساعت مطالعه داشتند و این سخنرانی‌ها با این پشتوانه مطالعاتی به کتاب تبدیل شده است.



پاسخی بگذارید