تاریخ : 1397/10/26 10:43
شناسه : 205331

نویسنده کتاب بادوکاه گفت: بسته های نامشخص المان های اصلی داستان نانوشته را می سازد.

 

به گزارش معصومه محمدی خبرنگارشاخه سبز، جلسه نقد و بررسی کتاب " بادوکاه" به نویسندگی محمدرضا بایرامی با حضورمجید قیصری منتقد کتاب، محمد کارخانه رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و جمعی از علاقه مندان به حوزه کتاب، کتابداران پاکدشت در کتابخانه امام جعفرصادق(ع) برگزار شد. 

در این جلسه کارخانه با بیان اهمیت برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، اظهار کرد: رسالت مهم اداره کتابخانه های عمومی، ایجاد فضایی مناسب برای افزایش سرانه مطالعه است که جلسات نقد و بررسی کتاب را می توان یکی از موفق ترین این طرح ها دانست. 

وی گفت: در آخرین جلسه که در استان برگزار شد تاکنون 200 و اندی جلسه نقد و بررسی کتاب در شهرستان های استان تهران برگزار شده که تاثیرات بسیار خوبی در حوزه افزایش سرانه مطالعه داشته و از سوی گروه سنی نوجوان و جوان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بیان کرد: در تلاش هستیم کتاب هایی را برای جلسات نقد و بررسی انتخاب کنیم که باعث ایجاد یک نگرشی جدید در ذهن نسل جوان برای ساختن یک حرکتی زیبا در حوزه نویسندگی و مطالعه شود و به گونه ای به نسل جدید کتاب را به عنوان گنجینه ای نامحدود هدیه دهیم. 

وی تصریح کرد: امید است با کمک دغدغه مندان حوزه کتاب بتوانیم حرکتی ماندگار را ترسیم و در کالبد زمان ماندنی نماییم. 
 
*بادوکاه ذهنم را درگیر کرد 

مجید قیصری نویسنده چیره دست که امروز در کسوت منتقد کتاب " بادوکاه" میهمان کتاب دوستان پاکدشتی بود، در خصوص نحوه نگارش کتاب مذکور، اظهار کرد: ابتدا با دیدن نام کتاب احساس کردم، آماده آغاز مطالعه جدید نیستم و کتابی که در دست داشتم را بیشتر می پسندیدم، اما چون قرار بود به عنوان منتقد به جلسه نقد و بررسی بیایم می بایست کتاب را مطالعه می کردم. 

وی افزود: صفحه اول داستان را که گشودم و تاپایان صفحه را مطالعه کردم، ناخودآگاه ذهنم درگیر جستجوی داستان شد، احساس کردم ذهنم در جستجوی یافتن مکانی غیر از شهر، ازدحام جمعیت، شلوغی و مترو و... است به دنبال آرامش روستا و آهنگ باد زمانی که خاک و کاه را جابجا می کند است. 

قیصری بیان کرد: کتاب بادوکاه، یک داستان رئال برای نوجوانان است که با یک پیچش خاصی ذهن ها را درگیر داستانی می کند که پایانش تا انتهای خواندن داستان نامشخص است. 

منتقد کتاب گفت: این کتاب یک تحلیل خوب در ذهن ها ماندگار می کند، به واقع افتتاحیه خوبی را نویسنده آغاز کرده و شان شبه قهرمان در این کتاب خوب رعایت شده بود. 

قیصری در ادامه مسئله روایت را از دیگر شاخصه های موفق این کتاب دانست و افزود: روایت گری منحصر به فرد در این کتاب ویژه بود، راوی صرفا یک روایت کننده نیست بلکه کارکرد خاصی را برای خود تصویر کرده بود که بدون او نمی توانستی داستان را لمس کنی. 

وی تصریح کرد: قهرمان داستان یک سربازی بود که در آخر جسارت وی به گونه ای خاص مشخص می شود و همه چیز طبق نظم خاصی چون روستا، پدر و... درگیر داستان می شدند. 
 
*کار نویسنده ساختن مطلبی جدی تر از جدی است 

محمدرضا بایرامی نویسنده " بادوکاه" در این جلسه ضمن شنیدن نظرات متعدد خوانندگان کتاب، چرخش قلم نویسنده بر نقش بندی چون کاغذ را از ویژه ترین اثرات خلاقانه دانست و گفت: هنر هر هنرمند ساختن مطلبی جدی تر از جدی است، رمان نویسی خیلی وقت ها از تاریخ نویسی جلوتر است. 

وی گفت: بحث محتوا بسیار مهم است، بسته های نامشخص المان های اصلی، داستان نانوشته را می سازد، تاثیراتی چون بازی با عناصر طبیعت( باد، کاه و...) تاثیرات شگرفی را می تواند در داستان رقم بزند و باعث ارزش گذاری بر داستان شود. 

بایرامی نوع نگاه به موضوع را مسئله مهم آغاز نمودن یک کتاب دانست و گفت: نگاه و تصورات ابتدای، آغازگر یک رویش در حوزه خواندن است، من در این کتاب اقلیم گرایی نکردم صرفا بیان داستان را از نامی ذکر نمودم که در ذهن ها وجود دارد، به واقع ارتباط خواننده با داستان را زمینه سازی کردم. 

نویسنده کتاب بادوکاه افزود: رمان نویسی از جایگاه ویژه ی در جهان وجود دارد، رمان نویسی آنقدر تبهور می خواهد که در برخی مواقع از کتاب های تاریخی، تاریخ را بهتر بیان می کند، رمان زمانی جایگاه خود را درکنار مخاطب پیدا می کند که هیچگاه از واقعیت جلوتر نیفتد.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید