گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1397/11/2 18:29
شناسه : 205405

مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در یادداشتی برای روزنامه شاخه سبز درباره ضرورت مقابله با شایعه‌سازی در فضای مجازی نوشت:

آگاهی بخشی به عموم مردم وظیفه همه است و هر کس به هر میزان که اثرگذار است باید نسبت به افزایش سطح آگاهی‌‏های مردم و آشنایی آنها با شگردهای دشمنان و مقابله با آنها تلاش کند و نگذارند مردم تحت تاثیر شایعات مکارانه آنها قرار بگیرند.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ» (حجرات، آیه 6)

یعنی ای اهل ایمان ، اگر یک انسان فاسد و بی تقوایی برایتان خبری آورد ، خبرش را بررسی و تحقیق کنید تا مبادا از روی ناآگاهی عده ای را آسیب برسانید و پس از آن از کردار خود پشیمان شوید.

این آیه شریفه نشان میدهد که دروغ پردازی و شایعه سازی و خبر کذب منتشر کردن کار آدم های فاسد و فاسق و منافق است و مومنان باید به اخبار آنها توجه نکنند و تا بررسی و تحقیق نکردند ، خبری از آنها نپذیرند و باور نکنند، چون در شایعات معمولا حقوق اجتماعی عده ای پایمال می‏شود و به حیثیت افراد بی گناهی خدشه وارد می‏شود و اگر کسی اهل ایمان باشد و شایعات را دامن بزند، پس از آنکه حقیقت روشن شد و فهمید که اشتباه کرده است ، نادم و پشیمان می شود و بسیاری از اوقات این پشیمانی دیگر سودی ندارد و قابل جبران نیست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‏‌ای (مد ظله العالی) در سخنان اخیر خود در دیدار با مردم قم به مناسبت سالگرد قیام نوزدهم دی ماه به تلاش های دشمنان در فضای مجازی و دروغ پردازی ها و شایعه سازی توسط آنان اشاره کرده و فرمودند : دشمن در تلاش است با شایعه سازی و تهمت پراکنی مردم را به جان یکدیگر بیاندازد که البته نمی‏تواند اما مردم باید با این شگرد ها مقابله کنند.

ایشان تاکید فرمودند : لازم است مردم در مقابل این تبلیغات، ایستادگی و علیه آن حرکت کنند و جوانان با هوشمندی ،فضاى مجازی را به ابزاری برای زدن تو دهنی به دشمنان تبدیل کنند.

البته رهبر انقلاب در گذشته هم نسبت به حضور فعالانه جوانان متدین و انقلابی در فضای مجازی توصیه‏‌هایی فرموده بودند ولی هم اکنون این بحث جدی تر شده است و دشمنان در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هجمه های سنگینی را در عرصه‏ رسانه ای و به خصوص در فضای مجازی بر علیه انقلاب اسلامی انجام می‏دهند و این حملات نباید بی جواب بماند و بر همه دلسوزان انقلاب ، مخصوصا جوانان وفادار و با ایمان و پر انگیزه و انقلابی لازم است در این عرصه حضور جدی داشته باشند و به مقابله با حرکت‏‌های دشمن بپردازند.

امروزه تمرکز اصلی دشمنان بر از هم پاشیدگی اوضاع اقتصادی کشور است و با ابزارهای رسانه‌‏ای در فضای مجازی می‌‏کوشند افکار عمومی را فریب دهند و واقعیت ها را وارونه جلوه دهند و پی در پی با جعل خبرهای دروغ ، مفاسد را بزرگنمایی کنند و طوری وانمود می‏‌کنند که همه دستگاه‌‏ها در فساد غوطه ورند و هیچ چاره‏ای جز اسقاط نظام نیست!

گاهی شایعات بی اساس و صد در صد دروغ را در ارتباط با سرمایه بانک ها مطرح می‏‌کنند تا مردم را ترغیب کنند بروند پول‌هایشان را از بانک ها خارج کنند و کمر اقتصاد کشور را بشکنند چون می‌‏دانند وجود بانکهایی قوی سبب تقویت اقتصاد کشور است ویا با شایعات در فضای مجازی نرخ دروغین دلار و ارز را بالا می‏برند و اگر مردم نسبت به این القائات و شایعات بی توجه باشند قطعا هیچ اتفاقی نمی‌‏افتد و لیکن اگر با کوچکترین شایعه ای در فضای مجازی تحت تاثیر قرار بگیرند و با خواسته‏ دشمنان همراه شوند ، قطعا اولین ضرر را خود آنها خواهند کرد ، بنابراین در شرایطی که نرخ ارز رو به فزونی است ، هیچ کس نباید به فکر سود مقطعی و قلیل خود باشد ، بلکه با عدم خرید و بی توجهی به این افزایش،نفع عمومی جامعه را پدید می‌‏آورند.

آگاهی بخشی به عموم مردم وظیفه همه است و هر کس به هر میزان که اثرگذار است باید نسبت به افزایش سطح آگاهی‌‏های مردم و آشنایی آنها با شگردهای دشمنان و مقابله با آنها تلاش کند و نگذارند مردم تحت تاثیر شایعات مکارانه آنها قرار بگیرند. به عنوان مثال همین چند روز پیش رسانه‏‌های دشمن در فضای مجازی به ناگاه اعلام کردند که فردی در یکی از مهمترین بانک های کشور بزرگترین اختلاس را انجام داده و پولها را تبدیل به ارز کرده و از کشور خارج نموده است و قصدشان این بود تا با این خبر صد در صد دروغ ، در دلهای سپرده گذاران آن بانک دلهره ایجاد کنند و آنها برای حفظ موجودی خود ، ذخایر خود را از بانک ها خارج کنند و بالطبع بحرانی دیگر در عرصه ‏اقتصادی کشور ایجاد کنند که خوشبختانه با واکنش به موقع مسئولات بانک مرکزی و صدا و سیما و تکذیب شایعات ،این توطئه هم در نطفه خفه شد.

ولی این مسئله نکته مهمی را برای بسیاری از مردم و مسئولان روشن کرد که دشمن هیچ باکی از دروغ پردازی و انتشار شایعه ندارد و گاهی ممکن است حتی دروغی به این بزرگی و صد در صد کذب را در جامعه برای از هم پاشیدگی اقتصاد کشور مطرح کند! و لذا باید همه هشیار باشند و در پاسخگویى به هجمه ها آنى و فورى روشنگرى کنند. اجمالا فراخوان رهبر معظم انقلاب برای مقابله با شایعه سازی دشمنان در فضای مجازی را باید همه‏ وفاداران به نهضت اسلامی که امام خمینی کبیر، پرچمدار آن بود، توجه و اجابت کنند تا ان‌شالله با روشنگری و تنویر افکار عمومی تیرهای خصمانه دشمنان در فضای مجازی به سنگ بخورد و نقش مکارانه آنها بیش از پیش بر ملا شود که فرمود : وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ

پاسخی بگذارید