تاریخ : 1398/05/19 11:04
شناسه : 208589

دولت تدبیر و امید در راستای حضور هر چه بیشتر زنان در عرصه قهرمانی توجه ویژه‌ای به رشته فوتسال زنان داشت به گونه‌ای که با دستور ویژه این دولت علی رغم مشکلات مالی فدراسیون فوتبال، تیم به مسابقات جهانی گواتمالا اعزام شد.

ورزش زنان یکی از مهم‌ترین مسایلی است که مسئولان کشور با حمایت و پشتیبانی از آن خود می‌توانند به قهرمانان ملی در جهت افتخارآفرینی در عرصه‌های برون مرزی کمک کنند. موضوعی که در دولت یازدهم و دوازدهم به آن بسیار توجه شده و حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان مسیر کسب سکوهای قهرمانی زنان ورزشکار در عرصه های آسیایی، جهانی و المپیکی را در رشته‌های مختلف هموار ساخته است.

یکی از مهمترین محورهای مورد تاکید دولت تدبیر و امید توجه به ورزش زنان بود. اهمیت ورزش زنان را می‌توان در سخنان «حسن روحانی» رییس جمهوری، در دیدار با جامعه ورزشکاران در سال ۱۳۹۵ مشاهده کرد. رییس جمهوری از زنان ورزشکار ایران که با رعایت شئونات اسلامی در عرصه‌های ورزشی حضور می‌یابند، قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از یک ویژگی خاصی برخوردار است که شاید کمتر کشوری در جهان دارای آن باشد و آن افتخارآفرینی زنان قهرمان ورزشکار کشورمان در صحنه‌های ورزشی با الگوی اسلامی است. وقتی یکی از زنان قهرمان ایران با حجاب در سکوی جهانی قرار می‌گیرد، باعث افتخار مضاعف است.

رییس قوه مجریه با اشاره به برخی شایعه پراکنی ها که قصد دارد دین اسلام را ضد زن نشان دهد عنوان کرد: هیچ آیین و مکتبی مانند اسلام به زیبایی، جایگاه و شأن زنان را بالا نبرده است. در ورزش زنان باید در سطح جهانی به گونه ای کاری کنیم که دنیا متوجه شود که اسلام، اخلاق و فرهنگ ما با ورزش زنان نه تنها در تضاد نیست بلکه حضور آنها در عرصه مسابقات جهانی هم ضروری و هم موجب افتخار ماست.

روحانی ادامه افزود: رعایت این الگوی اسلامی از طرف زنان ورزش کشورمان از یک سو افتخاری برای ما در دنیای اسلام است و از سوی دیگر افتخاری برای ایستادگی بر مبنای فرهنگ و هویتمان محسوب می‌شود.

البته تاکید رییس جمهوری بر حضور زنان در عرصه های بین المللی به سخنرانی یا شعار منتهی نشد بلکه در سال 1394 که تیم فوتسال زنان ایران برای اعزام به رقابت های گواتمالا دچار مشکل شده بود روحانی شخصا دستور داد تا با برطرف کردن این مشکلات تیم به مسابقات اعزام شود. تیم ایران در رقابت ها جام جهانی گواتمالا به عنوان هفتمی جهان دست پیدا کرد.

یکی از مهمترین رشته های ورزشی زنان که می شود پیشرفت آن را برای دیگر ورزش های این قشر را الگو قرار داد فوتسال است. رشته ای که توانست برای نخستین بار با غلبه بر ژاپن عنوان قهرمانی را کسب کند. هر چند که برخی این قهرمانی را اتفاقی می دانستند اما تکرار آن در اردیبهشت 97 موجب شد تا قاره کهن شاهد قطب جدیدی در فوتسال زنان این قاره باشد.

حمایت همه جانبه دولت را می‌توان در فوتسال زنان نیز مشاهده کرد. ورزشی که در این چند سال گذشته روند رو به رشدی داشته و توانسته در آسیا به خوبی بدرخشد و مسیر درستی را طی کند.

این درخشش فوتسال زنان در سایه حمایت‌های بسیار فدراسیون فوتبال با راهبردهای موثر و تاثیرگذار و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان و دولت از ورزشکاران این عرصه محقق شده است.

موفقیت زنان فوتسالیست ایران در قاره کهن تنها در بخش تیمی نبود بلکه بیشتر جوایز انفرادی این رقابت ها نیز به دختران ورزشکار ایران رسید.

این موفقیت‌ها سبب شد تا خبرنگار ایرنا به گفت و گو با «محمدحسن انصاری فرد» رییس سازمان فوتسال و فوتبال ساحلی بپردازد. وی اظهار داشت: نخستین دستاوردی که در این ۶ سال می‌توان برای فوتسال زنان مشاهده کرد، افزایش جذب زنان به این ورزش به دلیل کسب بزرگ‌ترین دستاوردهای قهرمانی تیم ملی فوتسال زنان در آسیا است. در واقع دختران جوانی که نمی‌توانند در فضاهای دیگری ورزش کنند به فوتسال روی می‌آورند.

انصاری فرد ادامه داد: قهرمانی زنان ما در آسیا دختران جوان بسیاری را جذب فوتسال کرد. روند روبه رشد این مساله را می توان در تیم‌های حاضر در لیگ مشاهده کرد. نزدیک به هشت لیگ در بخش زنان وجود دارد و این مسابقات در رده بزرگسالان، امید، جوانان، نوجوانان، دسته یک، دسته دو و مناطق برگزار می‌شود که نشان دهنده گرایش زیاد زنان به فوتسال است.  

وی عنوان کرد: همچنین دستاورد دیگر جذب تماشاچیان به بازی‌های فوتسال است. اکنون نسبت به گذشته استقبال زنان نسبت به دیدن بازی‌های فوتسال بیشتر شده و در خیلی از مسابقات جوانان، نوجوانان و نونهالان حتی در شهرستان‌ها، زنان هم برای دیدن بازی‌های مردان در ورزشگاه‌ها حضور می‌یابند. همچنین این ورزش سبب شور و نشاط در زنان می‌شود و آنها احساس می کنند که در جایگاه خوبی در جامعه قرار دارند.

رییس سازمان فوتسال و فوتبال ساحلی تاکید کرد: همچنین تخلیه هیجانات زنان در ورزشگاه‌ها به ویژه به هنگام برگزاری مسابقات فوتسال سبب بهبود روانی و اخلاقی زنان خواهد شد. وقتی هیجانات را با تشویق خالی می‌کنید، روحتان آرامش بیشتری پیدا می‌کند. علاوه بر آن وقتی فوتسال زنان در آسیا اول می‌شود، این امر نشان دهنده سهیم شدن زنان در افتخارات ملی است. در واقع زنان فوتسالیست ما در بالا بردن پرچم جمهوری اسلامی ایران موفق بودند.

انصاری فرد اظهار داشت: بحث دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که زنان ورزشکار ما الگوی مناسبی برای کشورهای اسلامی هستند و می‌توانند با وجود حفظ حجاب و پوشش‌ها به قهرمانی در آسیا و دنیا دست یابند. رهبر معظم انقلاب نیز بسیار از این مساله خرسند شدند و زنان ورزشکار ما را تشویق کردند.

پاسخی بگذارید