تاریخ : 1398/05/26 09:57
شناسه : 208705

بزرگترین تالاب آب شیرین ایران واقع در جنوب شرق کشور، فصل مشترک دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان است؛ که در حال حاضر این تالاب به دلایل جوی و اقلیمی خشک شده و پوشش گیاهی این منطقه از بین رفته است. بر اساس گفته نماینده این منطقه در مجلس به دلیل عدم همکاری ملی و منطقه ای احیاء این تالاب در پیچ و خم اراده مسئولان معلق مانده است.

«تالاب جازموریان» که از آن به عنوان بزرگترین تالاب آب شیرین ایران یاد می شود از جمله تالاب های فصلی کشورمان است؛ این تالاب فصل مشترک دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان است که دارای مساحتی بالغ بر 69 هزار کیلومتر مربع است که از سطح دریا ارتفاع 300 متری دارد.

بر اساس گفته برخی از کارشناسان در گذشته تالاب جازموریان مرکز تأمین علوفه و آب مورد نیاز دام های جنوب شرق کشور بوده است. این تالاب در دهه های قبل به دلیل بارش رحمت الهی در ماه های متعددی از سال آبگیری می شده که این امر سبب تأثیرات مثبت در ابعاد اقتصادی و اجتماعی این منطقه بوده است.

طی سال های گذشته به دلایل متعدد اعم از کاهش نزولات جوی، حفر چاه های غیر مجاز، عدم رهاسازی حقابه و ... موجب خشک شدن تالاب و از بین رفتن پوشش گیاهی جازموریان شده است. خشک شدن تالاب اثراتی مانند وقوع ریزگردها را به دنبال دارد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته و گفته مسئولان منشأ 25 درصد ریزگردها مربوط به این منطقه است که با توجه به همجواری دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان به این تالاب، مشکلات متعددی برای این دو استان به وجود آمده است.

خشکسالی و حفر چاه‌های غیرمجاز؛ بزرگترین مشکل جازموریان

مرجان شاکری مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص آخرین اقدامات انجام شده جهت احیا تالاب جازموریان گفت: سازمان محیط زیست استان کرمان برنامه پنج ساله ای را در قالب سند گرد و غبار برای تالاب جازموریان نوشته است.

مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه سال گذشته این سند در کارگروه برنامه ریزی استان مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسیده است، ابراز کرد: سازمان برنامه و بودجه استان نیز در این زمینه کمک و پیگیری هایی را در قالب تخصیص اعتبار انجام داده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اعتبار یاد شده توسط صندوق توسعه کشور از سوی مقام معظم رهبری برای گرد و غبار تخصیص داده شده است، تصریح کرد: سهم استان کرمان با پیگیری های صورت گرفته از 50 میلیارد تومان به 73 میلیارد تومان افزایش یافته است.

شاکری ضمن تأکید بر اینکه باید به صورت تدریجی گرد و غبار را از استان حذف کنیم، اظهار کرد: یک سوم هزینه تخصیص داده شده به استان مربوط حوزه جنوب و منطقه جازموریان تعلق دارد.

مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان بیان کرد: اتفاقات متعددی که در دهه های اخیر در جازموریان رخ داده است و همچنین وجود عوامل مختلف در این منطقه اعم از خشکسالی، حفر چاه های مجاز و غیر مجاز و برداشت بی رویه منابع آبی سبب مسائل کنونی تالاب جازموریان شده است.

این مقام مسئول اظهار افزود: از جمله دیگر عوامل تأثیر گذار شرایط تالاب جازموریان می توان به احداث سدهایی که از سوی دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان ایجاد شده اشاره کرد؛ چرا که می دانیم این تالاب از دو حوزه تغذیه می شود که 52 درصد آن مربوط به استان کرمان و 48 درصد دیگر آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

 وی در رابطه با اقدامات دیگر جهت احیاء تالاب جازموریان گفت: سه طرح مطالعاتی توسط جهاد دانشگاهی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی هایتک و مرکز تحقیقات کشاورزی در نظر گرفته شده است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، باید معیشت جایگزین را در حوزه جازموریان اشاعه دهیم.

شاکری در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم به هدفی که جهت احیاء تالاب جازموریان مد نظر داریم برسیم؛ چرا که مسائل این تالاب در طول سالیان بسیار رخ داده است و مشکلات را یک شبه نمی توان حل کرد و احیاء تالاب جازموریان را باید با برنامه ریزی پیش ببریم.

در حال حاضر عزم جدی برای احیاء تالاب جازموریان وجود ندارد

احمد حمزه نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص وضعیت تالاب جازموریان گفت: متأسفانه به دلیل اقدامات مسئولان و مردم حاشیه این تالاب خشک شده است و بر همین اساس احیاء مجدد این تالاب کار ساده ای نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه به نظر می رسد در حال حاضر عزم جدی برای احیاء تالاب جازموریان وجود ندارد، همچنین میزان حجم برداشت آب های زیر زمینی در این منطقه بسیار زیاد بوده و این مسئله نیز به خشک شدن تالاب کمک کرده است.

این مقام مسئول ابراز کرد: می توان با کنترل شرایط، اجازه برداشت از حجم آب های زیر زمینی داده نشود؛ اما در حال حاضر امکان چنین کاری به دلیل ارتزاق مردم از طریق کشاورزی وجود ندارد؛ چرا که شغل مردم این منطقه کشاورزی است و نمی توان به راحتی به مردم گفته شود که چاه ها را پلمپ کنید.

حمزه افزود: چنانچه دولت تصمیم چنین کاری را داشته باشد باید همانند دریاچه ارومیه چاه های حاشیه تالاب در منطقه جازموریان را خریداری کند و همچنین شغلی را برای مردم این منطقه در نظر بگیرد که از این مسئله دور نمای خوبی به چشم نمی خورد و در شرایط فعلی اقتصادی کشور امکان چنین اقدامی وجود ندارد.

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئله دیگری که از سوی مسئولین در این منطقه رخ داده است این است که دو رود اصلی بمپور در سیستان و بلوچستان و دیگری هلیل رود در منطقه جیرفت تغذیه کننده تالاب جازموریان هستند که متأسفانه بر روی هر دو رود سد زده شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه علی رغم پیگیری های انجام شده در وزارت نیرو تا کنون حقابه زیست محیطی جازموریان داده نشده است و همین مسئله اضافه برداشت ها و روند خشکیدگی جازموریان را تشدید می کند؛ فلذا در اینجا نیز به نظر می رسد وزارت نیرو عزمی جدی برای رهایی حقابه زیست محیطی تالاب ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مسئولان به این نتیجه رسیده اند که بر روی رودخانه هایی که به دریا ریخته نمی شوند ایجاد سد اشتباه است، اظهار کرد: سدهایی که بر روی رودهای تغذیه کننده جازموریان احداث شده اند علی القاعده باید برداشته و یا دریچه سدها باز شوند تا آب در مسیر طبیعی خود حرکت کند.

حمزه افزود: متأسفانه در خصوص این مسئله نیز به دلیل هزینه گزافی که برای احداث سدها پرداخت شده است وزارت نیرو زیر بار چنین اقدامی نخواهد رفت.

نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کلاف بسیار سردرگم و پیچ در پیچی در خصوص تالاب جازموریان و احیاء آن به وجود آمده است، عنوان کرد: از لحاظ زیست محیطی احیاء تالاب جازموریان اهمیت بسیار دارد و در آینده کشور مجبور خواهد شد معادل هزینه هایی که برای دریاچه ارومیه پرداخت کرده است برای احیاء تالاب جازموریان هم مبالغ شدیدی را هزینه کند.

وی ادامه داد: چرا که در اکو سیستم و اقیلم منطقه تأثیر چشم گیری دارد و از سوی دیگر عنوان شده است که  25 درصد ریزگردهای کشور مربوط به تالاب جازموریان است؛ فلذا ضرورت دارد که این تالاب احیا شود اما در حال حاضر منابع، اراده و همکاری منطقه ای وجود ندارد.

انتهای پیام/

پاسخی بگذارید