تاریخ : 1398/05/28 09:03
شناسه : 208745

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی گفت: گستره این دریاچه با افزایش یکهزار و ۱۵ کیلومتری در همسنجی با زمان مشابه سال گذشته به ۲ هزار و ۹۳۱ کیلومترمربع رسیده و امیدبخش است.

فرهاد سرخوش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن یک متر و ۴۳ سانتی‌متر بالاتر آمده، افزود: تراز این دریاچه اکنون یکهزار و ۲۷۱ متر و ۴۵ سانتی‌متر برآورد شده که ۱۰۲ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است.


وی ادامه داد: ورود روان‌آب‌ها به دریاچه ارومیه با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و بسته‌بودن حوضه آبریز آن به طور کامل قطع شده اما تراز و وسعت نگین آبی آذربایجان بسیار مطلوب‌تر از سال‌های گذشته است.

وی با تاکید بر اینکه ورود آب به دریاچه ارومیه با پایان فصل گرما و آغاز بارش‌ها دوباره آغاز می شود، اظهار داشت: هرساله شاهد کاهش نزدیک به ۷۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه در فصل گرما هستیم و این مقدار در زمان بارش‌ها جبران می‌شود.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به کاهش تبخیر آب نگین آبی آذربایجان در مقایسه با سال‌های گذشته، اضافه کرد: دریاچه ارومیه در سایه افزایش حجم آب و حل شدن نمک‌های رسوب شده در کف آن در بسیاری از نقاط عمیق‌تر شده است.

«سرخوش» با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها، تراز دریاچه ارومیه سالانه نزدیک به یک متر افزایش می‌یابد.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت، بیان کرد: برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

پاسخی بگذارید