کج‌راهه تیم اقتصادی دولت؛
تاریخ : 1398/06/31 09:20
شناسه : 209313

کارشناسان معتقدند که حذف یارانه‌بگیران بر اساس هزینه‌های خانوارها یک راهکار از پیش شکست خورده است که دولت در پیش گرفته و این بار کج نمی‌تواند اهداف این موضوع را محقق کند.

حذف یارانه‌ سه دهک از جمعیت کشور از مهرماه سال جاری کلید می‌خورد، اما هنوز در خصوص موفقیت این طرح تشکیک می‌شود و مواردی وجود دارد که موفق شدن دولتی‌ها در این خصوص را زیر سوال می‌برد.

غربال یارانه‌بگیران بر اساس هزینه‌های خانوارها با چالش‌هایی رو برو است و حتی برخی از کارشناسان اقتصادی آن را راهکاری از پیش شکست خورده می‌دانند.

روند پیاده‌کردن ثروتمندان از قطار یارانه‌های نقدی به روش کج دار و مریز فعلی که بر مصرف خانوارها تاکید دارد موانعی پیش رو دارد که نادیده گرفتن آنها موجب عدم دستیابی به اهداف این موضوع می‌شود.

قطع یارانه بر اساس هزینه‌های خانوار

علی ربیعی در حاشیه جلسه اخیر هیات دولت درباره آخرین تصمیمات برای قطع یارانه ثرونمندان اظهار داشت: یارانه حدود 700 الی 800 هزار نفر که درآمد بالای میلیاردی در سال دارند قطع می‌شود. برای شناسایی این افراد کار دقیقی انجام شده است و مجموعه‌ هزینه‌هایی که دارند و شاخص‌های همچون خودرو، مسکن و هزینه‌های خانوار مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قطع یارانه‌ها قطعا شامل طبقات متوسط و پایین نمی‌شود و عدد 30 میلیون نفر مدنظر ما نیست. اجرای تصمیم مجلس به زمینه‌های اجتماعی نیاز دارد و الان زمینه برای قطع یارانه سه دهک فراهم نیست.

سخنگوی دولت با اشاره به این که حذف یارانه ثروتمندان از اول مهر اجرایی  می‌شود تصریح کرد: من مجددا تاکید می‌کنم طبقات متوسط مطمئن باشند  که ما تصمیم غلطی نمی‌گیریم که تاثیر منفی بر درآمد آنها داشته باشد پایگاه اطلاعاتی ایرانیان بسیار دقیق بوده و اطلاعات دقیقی در آن ثبت شده است و  با آرامی در این زمینه حرکت کردیم.

ا

معیار حذف یارانه‌بگیران غلط است

آلبرت بغزیان، یک تحلیل گر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد درباره شیوه ای که دولت برای حذف دهک های بالای درآمدی انتخاب کرده اظهار داشت: از نظر بازه زمانی اخذ این تصمیم باید گفت هر زمان حذف یارانه بگیران غیرنیازمند انجام شود، مناسب است و اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: حذف یارانه بگیران غیرنیازمند باعث صرفه جویی در هزینه های دولت می شود و به عدالت نزدیک تر است، اما اینکه روش تشخیص فرد ثروتمند یا تقسیم بندی دهک ها چگونه است جای بحث دارد.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی افزود: مرکز آمار دهک ها را بر اساس مخارج مصرفی که در سرشماری ها یا نمونه گیری ها اعلام شده اند، سطح بندی کرده و در آن منظور از دهک اول درآمدی کسی است که در دهک مصرفی قرار دارد بنابراین دولت مبنای حذف افراد غیرنیازمند را مصرف بیش از یک حد قرار داده است.

بغزیان گفت: اولا اما باید این موضوع هم در نظر گرفته شود که ممکن است افراد مصرف خود را پایین‌تر اعلام کرده باشند و یا این کار در سرشماری های بعدی موجب می‌شود که افراد مصرف خود را پایین تر اعلام کنند.

وی تاکید کرد: این معیار غلط است بنابراین دولت باید روشی را در نظر بگیرد که قابل اجرا بوده و اثرگذاری داشته باشد و از سوی دیگر قابلیت دور زدن هم نداشته باشد.

مبنا قرار دادن درآمد روشی مناسب است

این تحلیل گر مسائل اقتصادی عنوان کرد: مبنا قرار دادن درآمد روشی مناسب است به این گونه که تجمیع درآمدهایی که سازمان مالیاتی قرار است سیستم آن را پیاده کند مبنا قرار گیرد.

این استاد دانشگاه گفت: درآمد و مصرف رابطه مستقیمی دارند برهمین مبنا درآمد می تواند معیار خوبی برای حذف یارانه بگیران غیرنیازمند باشد تا در نظر گرفتن معیار میزان مصرف که ممکن است دقیق اعلام نشود.

بغزیان خاطرنشان کرد: در ثانی از کجا می توان فهمید طرف چند سفر خارجی یا خرید خارجی دارد؛ این معیارها که در سرشماری نشان داده نمی شود بنابراین معیار نامناسبی هستند به جای آن می توان درآمدهای افراد را ملاک قرار داد و سقفی برای دریافت یارانه در نظر گرفت.

ا

وی افزود: روش بهتر این است به پایگاه داده های املاک متصل شویم و دریابیم افراد چه ملک یا درآمدی دارند یا به حسابهای بانکی یا بورسی آنها وصل شویم و بفهمیم چه میزان سود دریافت کرده اند.

بغزیان گفت: این معیارها نشان دهنده توانایی افراد در خرید و درآمد است با این حال چرا باید روشی در نظر گرفته شود که از ابتدا قابل شکست خوردن و زیر سوال رفتن است.

راهکارهای مناسب برای پیاده کردن ثروتمندان از قطار یارانه‌بگیران

این تحلیل گر مسائل اقتصادی همچنین افزود: سیاست های دولتی به گونه ای است که در مواردی افراد با استفاده از رانت به ثروتهای یک شبه دست می یابند در حالی که هیچ جا اسمی از آنها ثبت نشده است.

بغزیان عنوان کرد: این افراد ثروتهای خود را در بانک نگهداری یا به صورت خرید ملک و دارایی تبدیل می کنند که باز هم مبنا قراردادن روشهای درآمدی یا حساب بانکی برای حذف یارانه بگیران غیر نیازمند می تواند در این مورد هم کارگشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: حتی دلیل نمی شود افرادی که مستاجر هستند یارانه دریافت کنند زیرا شماری از این افراد منزل هایی با کرایه های بسیار بالا اجاره می کنند و هزینه های زیادی می پردازند و می خواهند جوری زندگی کنند که ملکی به نام آنها نباشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: درآمدها و گردش حساب بانکی به راحتی می تواند نشان دهنده مستحق بودن یا نبودن یارانه بگیران باشد با این حال چرا به دنبال روش های ابتکاری که عملا از ابتدا معلوم است شکست می خورند، برویم؟!

با این وجود باید دید تیم اقتصادی دولت با این روند حذف فله‌ای یارانه‌‌بگیران که از مهرماه اجرایی می‌شود و این همه چالش پیش روی آن متصور است چقدر می‌تواند موفق شود.

پاسخی بگذارید