تاریخ : 1398/07/3 16:10
شناسه : 209392

آب به روی چیتگر بسته شد. آفت به جان درختان افتاد. منابع طبیعی به دلیل درگیری با شهرداری هنوز اجازه قطع درختان بیمار را نداده است، مدیران باید یک نسخه منطقی برای حفظ درختان چیتگر بپیچند.

خبر رسید که آفت به جان درختان چیتگر افتاده است. هر روز وضعیت بحرانی تر می‌شود. قطعی آب یکی دیگر از مشکلات این بوستان جنگلی است و  باید برای آن فکری کرد.

بوستان جنگلی چیتگر بیش از 50 سال قدمت دارد و بسیاری از درختان آن در حال نابودی است. در این باره اختلاف نظر و درگیری بین مسؤولان وجود دارد و اگر این رویه ادامه یابد شرایط چیتگر بحرانی می شود.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: مسأله درختان پارک چیتگر بسیار حساس است. چیتگر بزرگترین بوستان جنگلی استان تهران است و قریب 900 هکتار از فضای جنگلی را پوشش می‌دهد و به نوعی ریه تنفسی شهر تهران محسوب می‌شود.

پارک جنگلی چیتگر در سال 1347 ساخته شد

وی ادامه داد: بوستان جنگلی چیتگر فاز شرقی و غربی دارد و این بوستان در سال 1347 احداث و برخی از درختان آن عمر 50 ساله دارند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بوستان جنگلی چیتگر بخشی از اکسیژن شهر تهران را تأمین می‌کند، گفت: علاوه بر این محل تفرجگاهی مردم هم محسوب می‌شود و به خصوص در اواخر هفته مردم به این منطقه بسیار مراجعه می‌کنند.

یکی از لوله‌های اولیه آبیاری بوستان چیتگر 7 سال پیش مسدود شد

فراهانی با بیان اینکه در گذشته دو لوله آب شرب در بوستان جنگلی چیتگر وجود داشت، گفت: یکی از لوله‌ها 400 میلی‌لیتر بر ثانیه و دیگری 500 میلی‌لیتر در ثانیه ظرفیت آبیاری داشت. حدود 7 الی 8 سال گذشته به خاطر ساخت‌وسازهای صورت گرفته لوله اول مسدود شد و تنها یک لوله برای آبیاری پارک چیتگر وجود داشت که البته آب از امیرکبیر وارد چیتگر و سپس آبیاری در منطقه با فشار بالا انجام می‌شد. 

به گفته فراهانی، به دلیل بالا بودن دبی آب به راحتی با این لوله آب از فاز شرق به بخش دیگری منتقل می‌شد و می‌توانستیم کل چیتگر را آبیاری کنیم و مشکلی هم از این بابت نداشتیم. 

آب چیتگر قطع شد

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود سه سال پیش شرکت آبفا (آب منطقه‌ای) اعلام کرد که شهرداری بدهی دارد و بعد از مدتی آب چیتگر را قطع کرد، گفت: شهرداری هم در حال حاضر از پساب‌های تسویه شده شهرک‌ شهید باکری برای آبیاری چیتگر استفاده می‌کند که البته این آب کفاف کل بوستان را نمی‌دهد.

وی با تأکید بر این موضوع که مقدار آب بسیار کم است و پاسخگوی نیاز چیتگر نیست،‌گفت: این آب فشار هم ندارد و نمی‌توان برای همه بخش ها  از آن استفاده کند البته مجموعه درخت‌کاری دیگر هم در بالادستی چیتگر وجود دارد که باید تمام منطقه با همین آب آبیاری شود که در حال حاضر پاسخگو نیست.

مرگ تدریجی چیتگر

فراهانی به عکس‌های هوایی گرفته شد از پارک چیتگر اشاره کرد و گفت: به مرور شاهد خشک شدن چیتگر هستیم و اگر فکر عاجلی برای برقراری حقابه صورت نگیرد مرگ تدریجی چیتگر را شاهد خواهیم بود. 

به گفته عضو شورای شهر تهران این موضوع تبعات زیست محیطی هم دارد.

 آفت چوب‌خوار، ساقه خوار و پوست‌خوار بر جان درختان چیتگر

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که سه مدل آفت درختان چیتگر را درگیر کرده است، آفت چوب‌خوار، ساقه خوار و پوست‌خوار هستند که به جان درختان چیتگر افتاده‌اند.

منابع طبیعی اجازه قطع درختان بیمار چیتگر را نمی‌دهد

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که ابتدا حدود 100  اصله درخت خشک شد، گفت: در حال حاضر تعداد درختان آلوده و مبتلا بیشتر شده و منابع طبیعی هم اجازه قطع درختان آلوده را نمی‌دهد. 

بودجه 10 میلیاردی شهرداری برای نگهداشت بوستان چیتگر

فراهانی با بیان اینکه این بوستان قبل از انقلاب در تملک منابع طبیعی بوده است،‌گفت: شهرداری چندین سال است که اداره این بوستان را برععهده گرفته و هزینه‌های آن را تأمین می‌کند و سالانه 10 میلیارد تومان بودجه برای نگهداشت این پارک در نظر می‌گیرد.

ادعای منابع طبیعی: شهرداری باید حق بهره برداری از بوستان را بدهد

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: منابع طبیعی مدعی است که شهرداری باید حق بهره‌برداری از این پارک را پرداخت کند و شهرداری هم معتقد است که این پارک اقتصادی نیست و برایش هزینه می‌کند و حتی در برخی مواقع اعلام شده که اگر می‌خواهند بیایند بوستان را تحویل بگیرند و خودشان اداره کنند. این بوستان فقط مرکز هزینه برای شهرداری است.

اختلافات بین شهرداری و منابع طبیعی بر سر چیتگر

وی افزود: اختلافاتی بین منابع طبیعی و شهرداری تهران وجود دارد به همین دلیل منابع طبیعی اجازه قطع درختان بیمار چیتگر را نمی‌دهد و حتی مدتی پیش به خاطر قطع 13 درخت آفت‌زده از شهرداری شکایت کرد و شهردار منطقه را به دادگاه کشاند.

فراهانی اضافه کرد: مخالفت منابع طبیعی با قطع درختان باعث افزایش آلودگی می‌شود و در حال حاضر 3 هزار درخت پارک چیتگر بیمار است و این تهدید جدی است.

عضو شورای شهر تهران همچنین در خصوص آبیاری چیتگر گفت: در جلساتی که 10 روز پیش داشتیم و بازدیدی که از پارک چیتگر انجام شد شهردار منطقه مدعی بود که مجموعاً آبفا 120 میلیارد طلب دارد که از این 120 میلیارد 90 میلیارد حق اشتراک برقراری لوله آب است (این حق اشتراک حدود 50 سال پیش است که پرداخت نشده است) و معتقدند که باید شهرداری این حق اشتراک را پرداخت کند و 30 میلیارد هم بابت بهای آب شهرداری بدهکار است اما اخیراً در مصاحبه‌ای که یکی از مسؤولان آبفا انجام داده کل بدهی را 22 میلیارد اعلام کرده‌اند که آن هم بابت حق اشتراک است.

وی در خصوص اقدامات شهرداری تهران برای نجات چیتگر، گفت: باید هر چه سریعتر توافقاتی صورت گیرد و حتی می‌توانیم به صورت اقساط بدهی‌ها را پرداخت کنیم با توجه به اینکه 10 میلیارد سالانه هزینه نگهداشت پارک است پرداخت 300 الی 400 میلیون هم می‌تواند به آن اضافه شود و اگر مسؤولین توافق نکنند شورا موضوع را پیگیری می‌کند.

فراهانی همچنین به آتش‌سوزی‌های مکرر در بوستان جنگلی چیتگر اشاره کرد و گفت: در 2 الی 3 ماه گذشته بیشترین خسارت ایجاد شده از آتش‌سوزی‌های پی در پی بوده است و هفته‌ای نبوده که گزارشی از آتش‌سوزی چیتگر دریافت نکنیم.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: این تکرار آتش‌سوزی‌ها بسیار مشکوک است و برخی مدیران فضای سبز چیتگر مدعی هستند که آتش‌سوزی‌ها عمدی است و می‌گویند که در بررسی‌هایی که داشتیم برخی افرادی که ظرف چند ماه گذشته  تعدیل شده اند با هدف انتقام‌گیری درختان را به آتش‌ می‌زنند البته بنده هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ام که این موضوع صحت دارد یا خیر ولی موضوع قابل بررسی است.

شهرداری با شرکت آبفا توافقاتی کرده است و قرار است ظرف 2 هفته آینده آب به چیتگر بازگردد .محمد علی مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: چیتگر در منطقه 22 قرار دارد و شهرداری منطقه در این زمینه پیگری می کند البته سازمان آب و فاضلاب آب را قطع کرده است و بیش از 100 بار برای وصل مجدد آب پیگیری کردیم و البته شهردار منطقه هم جلساتی با مسؤولین آبفا داشته است و توافق کرده‌اند که مشکل حل شود. 

حفظ درختان در اولویت است/نامه نگاری کردیم

وی با تأکید بر این موضوع که حفظ درختان چیتگر در اولویت کار ما قرار دارد گفت: افت سفره‌های زیرزمینی در بوستان داشته‌ایم که همین موضوع باعث کاهش آب‌های زیرزمینی شده است و البته پارک چیتگر سهمیه‌ای از آب و فاضلاب دریافت می‌کرد متأسفانه شرکت آب و فاضلاب به دلیل مطالبات خود آب را قطع کرده است و ما باید هر چه زودتر مشکل را حل کنیم چرا که هزینه سنگینی برای جنگل دارد.

مختاری اضافه کرد: چیتگر جزو سرمایه‌های طبیعی شهر تهران محسوب می‌شود و در حال حاضر هم چندین دستورالعمل فنی به شهرداری منطقه برای نگهداشت داده‌ایم و شهرداری منطقه هم از پساب‌های یکی از قسمت‌های منطقه در حال تأمین بخشی از آب است.

وی با بیان اینکه مطالبات شرکت آبفا پرداخت خواهد شد،‌گفت: احتمالاً ظرف دو هفته آینده آب چیتگر وصل می‌شود و نامه‌نگاری‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است. 

مختاری در خصوص آفات درختان چیتگر گفت: مؤسسه آفات موضوع را بررسی کرده است و همچنین از سموم گیاهی برای رفع مشکل استفاده شده است که محیط زیست هم آلوده نشود.

به گفته مختاری، گونه‌های گیاهی جدید که با محیط سازگار هستند در بوستان چیتگر کاشته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شد سه نوع آفت به جان درختان چیتگر افتاده است، گفت: درست است اما مؤسسه آفات موضوع را بررسی کرده است اما در درجه حرارت بالای تابستان نمی‌توان از سموم استفاده کرد چرا که آسیب می‌زند اما ما به جای درختان آفت‌زده درختان جدید کاشته‌ایم.

وی در خصوص درختان آفت‌زده گفت: برخی از این درختان سوزنی‌برگ بوده‌اند اما تأکید می‌کنم که به دنبال حفظ درختان چیتگر هستیم و تا جایی که امکان داشته باشد درختان را حفظ می‌کنیم. 

برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند هستند که ساخت و سازهای که در چند سال گذشته در منطقه صورت گرفته به باغات  آسیب وارد کرده و همچنین خشک شدن درختان چیتگر موضوع تازه ای نیست.

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در خصوص درختان چیتگر به خبرنگار فارس، گفت: در حدود 7 الی 10 سال گذشته پروسه خشک شدن درختان چیتگر آغاز شده است البته این اتفاق جدید نیست و نمی‌توانیم بگوییم که امسال درختان خشک شده بیشتر از قبل بوده است.

وی به بازدیدهای مکرری که از پارک چیتگر داشتند اشاره کرد و گفت: بحث‌هایی در کمیسیون در این باره صورت گرفته است. 

خداکرمی به مشکل آبرسانی پارک چیتگر اشاره کرد و گفت: بدهی انشعاب و حقابه وجود دارد که البته باید پرداخت شود.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر با بیان اینکه یکسری از درختان در پروسه طبیعی دچار آسیب شده‌اند گفت: البته گیاه‌پزشکان می‌توانند آنها را درمان کنند.

گفته می شود عده ای اقدام به خشک کردن درختان کرده اند

خداکرمی گفت: البته برخی احتمالات وجود دارد که عده‌ای شیطنت کرده و درختان را خشک می‌کند البته این موضوع هنوز در حد شایعه است و ما به قطعیت در این زمینه نرسیده‌ایم.

وی همچنین به ساخت‌وسازهای قارچ گونه در منطقه 22 اشاره کرد و گفت: برج‌سازی زیادی در این منطقه صورت گرفته و حجم بتن‌های ریخته شده به دلیل شیبی که در این منطقه وجود دارد مانع دسترسی آب‌های زیرزمینی شده است و بخشی از درختان در معرض خطر قرار گرفتند.

خداکرمی با بیان اینکه به زودی مشکل آبرسانی را حل می‌کنیم گفت: البته آفت‌زدگی و شیوه نگهداری را هم بررسی می‌کنیم و حتماً مشکلات را برطرف می‌کنیم برخی می‌گویند این اتفاق به دلیل عمر بالای درختان چیتگر رخ داده است اما باید بگوییم که درختان سوزنی برگ تا صد سال هم می‌توانند عمر کنند.

رئیس کمیته سلامت تأکید کرد: باید هرس درختان در دستور کار قرار گیرد و اگر گیاه‌پزشک توصیه‌هایی دارد باید انجام شود.

باید یک نسخه منطقی برای حفظ درختان چیتگر پیچیده شود

به گفته خداکرمی باید یک نسخه منطقی برای حفظ درختان چیتگر پیچیده شود و باید آبرسانی به موقع انجام شود چرا که این درختان میراثی برای آیندگان است و باید حفظ شود.

بر اساس این گزارش، بسیاری از درختان چیتگر در حال خشک شدن است، هنوز مسؤولان مشکل آب را برطرف نکرده اند. برخی می گویند عده ای به دنبال خشک کردن چیتگر هستند و برخی این موضوع را تکذیب می کنند و همچنان سرنوشت هزاران درخت در ابهام است.

پاسخی بگذارید