گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/07/5 10:23
شناسه : 209405

سینماگران قم برای پیشبرد دانشنامه تصویری قم در قالب مستند های تاریخی باز سازی شده و فیلم های بلند داستانی تلاش می کنند.


  به گزارش  خبرنگار ما در جلسه سیصد وهشتادو پنجمین بنیاد قم پژوهی  که با موضوع «بررسی دانشنامه تصویری تاریخ قم به روایت سینما » برگزارشد سید امیر طبا طبایی  کارگردان و پژوهشگر با اعلام این خبر افزود:  در ۱۵ قرن گذشته قم همواره در تب و تاب اتفاقات مهم سیاسی و دینی و فرهنگی بوده است ، وجود شخصیت های ممتاز دینی ، علما و محدثین ، فرهیختگان و ادبا مسبب جریانهای فکری دینی و مذهبی بوده اند ، این کارگردان افزود ما بر آنیم که ادوار مختلف تاریخی شهر قم را با محوریت بزرگان در قالب دانشنامه تصویری برای تحقق یک پکیچ فرهنگی دینی به زبانهای مختلف تولید کنیم .

بزرگانی همچون اشعریون،  یزدان فاذار،  احمد بن اسحاق اشعری و معاصرین به مرحله تولید رسیده  و در آینده نه چندان دور فیلم سینمایی موسی مبرقع  فرزند امام جواد  که یک شخصیت بین المللی است و متعلق  به جغرافیای جهان اسلام است تولید گردد. وی با بیان اینکه درباره موسی مبرقع داستان های زیادی وجود دارد تصریح کرد : ما سعی  کردیم با تحقیق و پژوهش ابعاد زندگی ایشان را بررسی کنیم چرا که وی  یکی از شخصیت های مهمی بود که نقش بزرگی در رواج تشییع  در قم داشته است. 

این کارگردان سینمایی بابیان اینکه چهار هجرت تاثیر گذار در قم وجود داشته است اظهار کرد: هجرت اشعریان  به قم ، ورود فاطمه معصومه ، هجرت موسی  مبرقع  و هجرت ابراهیم ابن هاشم از محدثان بزرگ جهان اسلام جز چهار هجرت مهم و تاثیر گذار این شهر محسوب می  شوند که بخشی از دانشنامه تصویری قم به این هجرت ها و از جمله  موسی مبرقع اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه تا کنون کار شاخصی  در باره موسی مبرقع ساخته نشده است گفت: کتابی به نام زیبای رانده شده  برای  موسی مبرقع نوشته شده است که در نمایشگاه کتاب عرضه شد اما هراندازه هم که کار انجام دهیم باز هم کم است . این کارگردان سینما بااشاره به اهمیت نقش  سینما در انتقال مفاهیم و فرهنگ به جامعه  بیان کرد: با  برنامه ریزی  صورت گرفته قرار است که نسخه سینمای فیلم موسی مبرقع در شهرهایی که با قم خواهر خواندگی  دارند مانند کربلا ،  کراچی پاکستان، بعلبک لبنان، قونیه ترکیه و شهری در اسپانیا نیز نمایش داده شود.

طباطبایی با انتقاد از بی توجهی به هنر سینما در قم گفت: اگر قم انگونه که باید شناخته شده نیست  به علت این است که همزمان با دانش  روز حرکت نکرده ایم  چراکه هنوز به هنر و سینما به شکل یک هنر تزیینی نگاه می کنند.  این درحالی است که اگر به شیوه تکامل ادیان الهی توجه کنیم می بینم که خداوند در هر عصر و زمانی  به شیوه معمول زمان خودشان بوسیله پیامبرش  دین را به آنان عرضه کرده است .

این پژوهشگر تاریخی با بیان اینکه در ساخت پروژه های سینمایی مهمترین مسئله حمایت مالی است گفت:  در زمینه مشاور و تامین محتوا مشکلی وجودندارداما در تامین هزینه های ساخت مشکل داریم و کمتر کسی حاضر می شود در این زمینه سرمایه گذاری کند ومن معتقدم در کنار نذرهای دیگر باید نذر فرهنگی  هم باشد تا خیرین و مردم به بخشی از کمک های خودرا به این بخش اختصاص دهند تابه وسیله این هنر روز بتوانیم بسیاری از داشته های فرهنگی دینی خود را برای سایر کشورها عرضه کنیم . 

وی با انتقاد از بی توجهی برخی از مسئولین فرهنگی قم به پیامدهای مهاجر پذیری قم و هجمه های  جاری ضد فرهنگی به سمت نسل جوان و پویای جامعه اضافه کرد که  تاریخ قم در گذر زمان  به فراموشی سپرده شده و  رسم هاو  سنت های خوب این شهر زیر انبوهی از خرده فرهنگ های وارداتی به شهر مفقود شده است .

این کارگردان سینمایی گفت: تا کنون به  انبوه  موضوعات شخصیت ها و داشته های فرهنگی وتاریخی قم توجه چندانی  نشده است چرا که مدیرانی دغدغه مندی رو کار نیامده اند تابه این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد نمونه آن نامگذاری خیابان هاو ساختمان های فرهنگی  این شهر است که اثری از شخصیت های بزرگ تاریخی این شهردیده نمی  شود این درحالی است که در شهر اصفهان شرایط کاملا فرق می  کند همه اسامی به نام بزرگان ادوار گذشته نامگذاری شده است.

انتهای پیام /

پاسخی بگذارید