تاریخ : 1398/07/28 18:25
شناسه : 209597


روز ملی صادرات - بيست و نهم مهرماه روز ملی صادرات شناخته و معرفي شده است. تعيين يك روز از روزهاي سال براي صادرات ضمن ترويج فرهنگ صادرات در ميان توده مردم، تقدير از سربازان و ايثارگران جبهه اقتصادي، فرصتي براي تبادل افكار، شناخت گيرها و تنگناها و بررسي راهكارهايي براي رسيدن به هدف والاي جهش صادرات  مي‌باشد.
ضمن ارج نهادن به تلاش‌هاي بازرگاناني كه در كار صادرات اهتمام مي‌ورزند و ماحصل تلاش خود و كاركنانشان را به بازارهاي جهاني عرضه داشته و سهم جمهوري اسلامي ايران را در عرصه رقابت اقتصادي افزايش مي‌دهند،روز ملی صادرات را مي‌بايست فرصت ارزشمندي تلقي كرد كه مباحث مربوط به صادرات بار ديگر مورد توجه مسؤولان و دست‌اندركاران امر قرار گيرد.
روز ملی صادرات مي‌بايست سمبلي براي ارج نهادن به تلاش‌هاي انجام شده از سوي صادركنندگان براي نفوذ و حضور در بازارهاي جهاني و زمينه‌اي براي گفت‌وگوي رودررو باشد. در غير اين صورت جامعه از تعقل‌گرايي دور مي‌ماند و فقط در عرصه تقديرگرايي باقي خواهد ماند و تغيير و تحول كه لازمه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور است، هرگز به وقوع نخواهد پيوست.
در همين حال، توجه به يك نكته ديگر در عرصه مديريتي كشور ضروري است و آن سه مرحله برنامه است. يعني برنامه‌ريزي، اجرا و نظارت. مرحله برنامه‌ريزي بدون تشكيل و فعال شدن ستادهاي برخورد عقايد و فكرسازي، نمي‌تواند كارآيي و قابليت اجرا داشته باشد. زيرا همواره شركت‌ها، مؤسسات و سازمان‌ها با دو عامل دروني و بيروني تاثيرگذار روبه‌رو مي‌باشند. عوامل دروني يا درون‌سيستمي چنانچه برنامه‌هاي خود را بدون بررسي و تجزيه و تحليل منطقي از عوامل بيروني انجام دهد، به موفقيت دست نخواهد يافت.در مرحله اجرا، بسيج تمامي امكانات و بهره‌وري بهينه از آنها ضروري است و در همين حال نظارت در حين اجرا  و پس از اجرا مي‌تواند شناسايي دقيق موانع و مشكلات و راهكاريابي براي مقابله با آنها را تسهيل نمايد.
بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر توسعه پايدار اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هدف اصلي آحاد مردم و مسؤولان كشور است كه مي‌تواند رشد و تعالي جامعه، رفاه عمومي و امنيت خاطر همگان را تامين كند، بايد به اين فرهنگ و باور عمومي در تمام آحاد مردم رخنه كند كه براي دستيابي به اين هدف ارزشمند و تعالي‌بخش، همه بايد فكر كنند و ايده‌ها و افكار خود را بروز دهند تا از برخورد عقايد، امكان دستيابي به ايده‌هاي برتر و متحول فراهم شود.
توسعه پايدار، آرماني ارزشمند براي تمام ملت‌ها با هر نوع تفكر و جهان‌بيني است و دين مقدس اسلام نيز همواره بر آن تاكيد دارد. اگر مسلمان واقعي هستيم، بايد بپذيريم كه تفكر، عبادت است. دانشجويي و دانش‌خواهي وظيفه هر مسلمان است و شايسته‌سالاري پيام عاشوراي حسيني است.
مباني فكري در اسلام براي ايجاد تحول دوجانبه به مراتب از ديگر اديان وسيع‌تر و جامع‌تر است. آيه شريفه قرآن كريم است كه خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغيير نمي‌دهد، مگر آنكه خود اقدام به تغيير نمايند. لذا براي دستيابي به آرمان‌هاي مقدس نظام جمهوري اسلامي، شناخت دقيق دين و برداشت صحيح از آيات و روايات مي‌تواند زمينه فكري مناسبي را در جامعه ايجاد كند كه از برخورد عقايد و فكرسازي، راه‌حل مشكلات و تنگناها به سهولت پيدا خواهد شد.
روز ملي صادرات تنها دستمايه‌اي براي تفكر در اين زمينه، برخورد عقايد و فكرسازي براي رسيدن به جهش صادراتي است. از اين رو لازم است كه در ايجاد و تقويت تشكل‌هاي صادراتي، گفت‌وگوي بي‌پرده و صحيح و يافتن افكار متعالي‌تر براي سرعت بخشيدن به حركت صادرات، تلاش مضاعفي از سوي مسؤولان كشور و نيز دست‌اندركاران صادرات صورت پذيرد تا با مشاركت، همفكري و همدلي راهكارهاي منطقي و قابل اجرا شناسايي شود. آنگاه مي‌توان به برنامه‌ريزي‌ها،‌ اجراي شايسته برنامه‌ها و دستيابي به اهداف اميدوار بود.

منبع:irna.ir

پاسخی بگذارید