صبوری:
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/08/21 11:00
شناسه : 209667

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن، طرح اقدام ملی تولید مسکن برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد و دهک‌های متوسط آغاز شده و قم هم جزو ۱۰ استان اول در اجرای این طرح است.


به گزارش شاخه سبز به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری اظهار داشت: تابستان امسال قیمت مسکن با افزایش نجومی روبرو بود که این امر نه تنها در زمینه خرید مسکن بلکه اجاره بها و سرقفلی مسکن، اجاره نشین ‌ها را با چالش جدی روبرو کرد به طوری که دهک ‌های پایین جامعه، از بازنشستگان گرفته تا جامعه کارگری و اقشار کم درآمدی که اجاره نشین بودند را بلاتکلیف کرد.
وی افزود: با توجه به وضعیت خاص اقتصادی حاصل از شرایط سیاسی و این که ملک از سوی مالکان به عنوان سرمایه به شمار رفته به سرعت با افزایش روبرو شد حتی نرخ معاملات خانه‌های کلنگی نیز افزایش یافت و اقشار کم درآمد را با مشکل روبرو کرد لذا باعث شد دولت برای این امر چاره‌ای اندیشیده و طرحی را برای خانه‌دار شدن اقشار آسیب پذیر اجرا کند.
صبوری: خانه‌دار کردن ۲ دهک ضعیف جامعه با واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله اصلی ‌ترین هدف «طرح ملی مسکن» است، طرحی که از شهریور امسال در استان کرمان به طور آزمایشی شروع و اکنون ۱۰ استان کشور از جمله استان قم قرار است در نخستین مرحله آن را اجرایی کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ابراز کرد: دولت قصد دارد در دو سال برنامه تنظیم مسکن مدنظر خود را اجرایی کند و بر این اساس در مرحله اول طرح مسکن قرار است ۱۸۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد مصوب شده در این طرح به متقاضیان داده شود، متقاضیانی که برای ثبت نام تنها لازم است ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری کنند.
صبوری توضیح داد: زمینی به متراژ ۱۱ هزار مترمربع با ظرفیت احداث ۱۸۰ واحد مسکونی در محدوده پردیسان در اختیار اداره کل بنیاد مسکن قرار گرفته و بر اساس پیش‌بینی ‌ها تا سال ۱۴۰۰ در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت..

تولید ۲ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی در قم
مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان قم گفت: با توجه به پایان پروژه مسکن مهر طرح اقدام ملی و پروژه‌های مشارکتی با تولید بیش از ۲ هزار واحد مسکونی کلید خورده است؛ این طرح به طور مشارکتی با همکاری اداره کل راه و شهرسازی که تأمین کننده زمین و اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سازنده و احداث کننده واحدهای مسکونی اجرا خواهد شد.
به گفته صبوری، افرادی که از سال ۸۴ فاقد مسکن ملکی بوده و تاکنون تسهیلات وام مسکن دریافت نکرده‌اند می‌توانند از طرح اقدام ملی استفاده کنند.
حسن صبوری افزود: اکنون یک هکتار زمین برای طرح اقدام ملی به بنیاد مسکن تحویل داده شده و این طرح در حال حاضر در حال مطالعه و اخذ مشاور است؛ در طرح اقدام ملی مسکن ۹۰۰ واحد پیش بینی شده ولی چشم انداز و برنامه‌ریزی این اداره کل در حوزه مسکن ساخت و تولید حدود ۲ هزار واحد مسکونی خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر شهرهایی با جمعیت کم‌تر از ۱۰۰ هزار نفر در اولویت قرارگرفته‌اند و با توجه به شرایط خاص قم این طرح در این شهر هم اجرا می‌شود که طبق این طرح، افرادی که از سال ۸۴ فاقد مسکن ملکی بوده و تاکنون تسهیلات وام مسکن دریافت نکرده‌اند می‌توانند از این طرح استفاده و مسکن دار شوند.

چه افرادی شرایط ثبت نام در طرح اقدام ملی دارند
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: در طرح اقدام ملی تولید مسکن متقاضیان باید ۴ شرط اصلی مانند، متأهل بودن، فاقد مالکیت خصوصی، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین و یا آپارتمان و تسهیلات ویژه یارانه دار و داشتن سابقه ۵ سال سکونت در شهر لحاظ شده است.
صبوری افزود: توانایی تأمین مسکن به غیر از تسهیلات بانک و امکان سپرده گذاری 30 تا 50 میلیون تومانی  در بانک مسکن به منظور اطمینان از توانایی متقاضی از دیگر شرط‌های ثبت نام است؛ البته زنان خود سرپرست نیز باید حداقل ۳۵ سال سن داشته باشند تا بتوانند در این طرح نام نویسی کنند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، متقاضیان برای ثبت نام در این طرح باید به سامانه TEM.MRUD.IR وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنند.

میزان تسهیلات در طرح اقدام ملی مسکن
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تسهیلات این طرح ۷۵ میلیون تومان و نرخ سود بازپرداخت آن ۱۸ درصد است و دوره ساخت خانه ‌ها حداکثر دو سال است و بعد از آن پرداخت اقساط شروع می‌شود که دوره پرداخت آن حدود ۱۰ سال بوده و اقساط ماهانه آن حداقل یک و نیم میلیون تومان است.
به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان قم متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن که خودشان برای ساخت خانه زمین دارند در اولویت قرار دارند.
صبوری تصریح کرد: زمین‌های دولتی که در اختیار این طرح قرارگرفته با قیمت تمام شده به متقاضیان عرضه می‌شود، البته متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن که خودشان برای ساخت خانه زمین دارند در اولویت قرار خواهند گرفت چرا که زمین‌های دولتی در اختیار این قرار گرفته محدود است.
وی افزود: اگر متقاضیان مسکن ملی از سهمیه مورد نظر بیشتر باشند اولویت بندی از طریق قرعه کشی رایانه‌ای انجام و بر اساس میانگین هزینه‌های ساخت مسکن قیمت تمام شده واحدهای مسکونی در این طرح با زیربنای ۷۵ تا ۱۰۰ متر مربع و قیمت آن بین ۱۸۷ تا ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود.
گفتنی است: طرح ملی مسکن که با هدف خانه دار کردن ۶ دهک جامعه در نظر گرفته شده است، در حال حاضر در حال اجرایی شدن است؛ همچنین تولید مسکن برای دهک‌های ۱ و ۲ که از سوی نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد که در این ارتباط وزارت راه و شهرسازی به میزان لازم زمین ارائه کرده است.

پاسخی بگذارید