گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1398/09/5 14:31
شناسه : 209701


هدي سادات چاوشي: همه ميدانيم که خانم حضرت معصومه(س) يک خانم بودند، اما هيچ خانمي را در مراسم رونمايي از نشان قم، نديديم، که علت را نميدانيم. حتي نميدانيم چه برنامه‌هايي، علاوه بر نمايشگاه اشتغال و کارآفريني بانوان سرپرست خانوار، که تا يکم آذرماه در محل نمايشگاههاي دائمي استان برقرار است؛ چه برنامه‌هاي ديگري، براي بانوان در اين شهر مطرح است...

 ميدانيم که متولي برنامة روز قم، سازمان فرهنگي شهرداري است، اما نميدانيم و مطرح نميکنيم که چرا مسئول يا مشاور امور بانوان از سازمان فرهنگي در شهرداري، در اين مراسم شرکت نداشته است..، چرا که شهرقم هميشه مظلوم و صبور بوده، و شبيه ورود بي بي حضرت معصومه سلام الله عليها به اين شهر... که ميخواهيم توصيفاتي را از زبانِ بانوان بزرگوار اين شهر، در رابطه با اين شهر، داشته باشيم.

بدون پيشوند، بدون پسوند

ميپرسم، بنظرت اگر بخواهيم، قم را در يک کلمه تعريف کنيم، آن کلمه چيست؟! صادقانه بيان ميکند: "قم، يعني قم!... نه پيشوند دارد و نه پسوند..." به همين کوتاهي و پرمفهومي... 

بانوي خانه‌داري که به اين سوال پاسخ ميدهد، بانويي ميانسال است، که از وقتي زيارتنامه حضرت بانوکريمه را جلوي روي خود گشوده، نگاهش اشک‌آلود و عاشقانه، مبهوت در عالم ديگري است...

بانويي از جنس يک زائر که هر وقت، دلش هواي پاک، و آسمان پرستاره ميخواسته، به قم سفر ميکرده... هر وقت در دل خود حاجتي داشته، ولو يک سفر چند ساعته و کوتاه، ولي به زيارت حضرت بانو ميآمده، تا جان بگيرد...

اکنون ساليان سال است، به "قم مقدسه" سفر کرده و ساکن اين شهر است و هر وقت، دلش مدينه يا بقيع ميخواهد، به حرم حضرت کريمه(س) ميآيد... هر وقت، هواي حرم حضرت زينب(س) به سر دارد، به حرم حضرت معصومه(س) ميآيد... و تکرار ميکند:.. اينجا حرم اهل بيت است!... اينجا قم است!...

*با رعايت ادب و ارادت، بعنوان يک راوي، همراه با او سلام ميدهي... السلام عليک يا بنت رسول الله... السلام عليک يا بنت ولي الله... در هر گوشه از اين دنيا... اذن دخول ميخواني در هر گوشه از اين شهر و بعنوان يکي از بانوان اهل رسانه، همراه با جمعيتي که در يک دست، شاخه گلي بهمراه دارند و در دست ديگر چادر و يا کودک و يا...، به حرم نزديک ميشوي... 

با محوريت حضرت معصومه(س)، طرح را دنبال کنند

امروز سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها، به شهر قم است. روزي که قرار است به نام "روز قم"، در تاريخ از آن ياد شود.

بزرگان ميگويند: قم، شهر حضرت معصومه سلام الله عليها... است."/

اما وقتي پاي صحبت بانوانِ کارشناس از رسانه و مطبوعات و ديگر اهل فن که مينشيني، معتقدند: بجز گنبد و بارگاه طلايي، گاهي برخي تصميات، نياز دارد، در فضاهايي سرشار از ظرافت و دقت، و از منظر بانوان، عنوان و مطرح شود، تا زبان گوياتري، بعنوان يک شاخص و معرف، بر اين نامگذاري باشد.

زيرساختهايي که علاوه بر تلطيف فضاي شهري، در ظاهر و باطنِ هويت شهر، کمک کننده و الهام‌بخش باشد، وعالميان، با محوريت حضرت معصومه(س)، اين طرح را دنبال کنند.

نماينده امور بانوان در شهرداريِ قم، يک مرد است 

نشان روز قم، در شامگاه دوشنبه، در صد و هجدهمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر قم در ساختمان شهيد باکريان، رونمايي شد. و اين در حالي است که از "قم مقدسه" به عنوان يکي از شهرهاي تاثيرگذار در تاريخ، و يکي از مغفول مانده‌ترين ظرفيتها و پتانسيلها ياد شد. همچنين اعضاي محترم شوراي شهرقم، با اين تفکر که برنامه مختص خودشان است، از هيچ فردي از بانوان دعوتي بعمل نياوردند، حتي مشاور شوراي شهر قم در امور بانوان، در تصاوير موجود از «رونمايي نشان روز قم» حضور ندارد، هر چند هيچ المان و ظرافت خاصي، که آمادگي شهر قم را براي برگزاري روز قم، مطرح کند نيز، در شهر وجود ندارد. و ظاهرا امور بانوان در اين شهر، به نفع آقايان مصادره شده و متاسفانه!!.. و شايد باورتان نشود «اما با توجه به ارزشي بودنِ علت نامبرده، نماينده امور بانوانِ شهرداري در قم، يک "مرد" است! » 

قم، شهر آرامش

مشاور امور بانوان در استانداري قم، در گفتگوي اختصاصي با شاخه‌سبز؛ «"قم مقدسه" را شهر آرامش عنوان کرد». وي گفت: عليرغم اينکه ديگران اذعان دارند، قم شهري سرشار از مشکلات و معضلات است، فضاهايي براي تفريح جوانان و اوقات فراغت ديده نشده، و...، اما _«آرامش عجيبي در قم بدليل وجود حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله عليها، حاکم است که لازم است، قلبا قدرش را بدانيم.»

افسانه زمانيان، با اشاره به موهبتهاي معنوي موجود در اين شهر مذهبي، افزود: با توجه به عرقي که نسبت به شهرم، يعني خوزستان دارم، و اصالتا اهل قم نيستم ، اما «اين شهر را با هيچ کجاي اين دنيا عوض نميکنم، چرا که در اين شهر، آرامش عجيبي حکمفرماست و ساليان سال است که در اين شهر زندگي ميکنم.»

با همبستگي و اتحاد، دغدغه‌ها را برطرف کنيم 

مشاور امور بانوان در استانداري قم، با بيان اينکه در هر شهري، عمدتا مشکلاتي وجود دارد و اين يک امر کاملا طبيعي است، تصريح کرد: با شناسايي، شنيدن خواسته‌ها، تلاش وهمت مسئولان، بزرگان، علما و مديران؛ بايد مشکلات حل شود، تا نيازهاي خاصِ مرتبط با هر قشر، با مراقبت، ديده شود.

وي با اشاره به موضوعات و مشکلات حوزه دختران، که عمدتا بيشتر است، تصريح کرد: هرچند برخي معتقدند، کارکردن واقعا سخت است، اما فرصت کم است، و در قم، شرايط براي ما و بودجه‌ها در بخشهاي استاني سخت تر است.

افسانه زمانيان گفت: تا زماني که هستيم، بايد تلاش کنيم، تا مسئولان دست به دست هم دهند و يکپارچه با همبستگي و اتحاد بيشتر، عمل کنند.

وي افزود: دغدغه استاندار، موضوعي است که ضرورتا نياز دارد، تا شهردار به آن فکر کند، و مديران با توجه به وجودِ دغدغه شهردار، لازم است، همکاري کنند.

اين مسئول با اشاره به شرايط اقتصادي و اجتناب‌ناپذيريِ برخي جرمها و اينکه شهرقم، شهري مهاجر‌پذير است، گفت: همه جا اين مسائل وجود دارد، و تلاشمان اين است تا با بحثها و طرحهاي آموزشي و پيشگيري، فضاي شهر را در حد مطلوبي و با محوريت حضرت معصومه(س)، دنبال کنيم.

قم، قلب تپندة ايران زمين است

فعال فرهنگي _ اجتماعي امور بانوان در قم، با توجه به نخستين گراميداشت روز قم؛ قم مقدسه را، قلب تپنده ايران زمين توصيف کرد.

نرگس نيازمند، ضمن تبريک بمناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (س)، در خصوص شهر قم، گفت: قم هميشه مبدا و نقطه آغازي براي رويدادهاي بزرگ در کشور بوده، که همچنان با توجه به ظرفيتهاي موجود، ميتواند جريانساز باشد.


وي افزود: اگر بنا باشد، رويداد بزرگي را براي آينده، در حيطه اقتصاد داشته باشيم، لازم است تا فارغ از سياسي کاريها، حمايتگر خوبي براي فعاليتهاي اساسي، در حيطه فرهنگي و اجتماعي باشيم.


نيازمند تصريح کرد: امروزه در دنيا، مباحث اجتماعي و فرهنگي بسيار جدي است و اگر امروز نتوانيم به خوبي، به اين موضوعات بپردازيم، با آسيبهاي جدي متعددي روبرو خواهيم بود.

وي با اشاره به رقابتهاي موجود در سطح جهان و تحريمهاي حاکم، گفت: زمان، زماني است که صرفا ايده‌هاي نو و کارآمد، در آن قابل بيان است، همانطور که جوانهاي ما، امروزه بسيار کارآمد و داراي ايده‌هاي مفيد هستند. لذا بايد بتوانيم، از اين پتانسيل، در جهت رشد و ارتقاي ايران و جهان اسلام، قدم بگذاريم.


قم موثر است، به همين دليل مهم است

کارشناس ارشد حوزه اجتماع و آموزش با توجه به پيشرو قرار گرفتنِ روز قم، اظهار کرد: قم، مرکز تفکر اسلامي، مامن مومنان و شيفتگان ائمه اطهار است.


مهري گلرنگي، بيان کرد: قم، آغاز تحولات تاريخي، و منشا شور حسيني است.

اين بانو، ضمن تبريک بمناسبت گراميداشت اين روز، به تمامي شهروندان و ساکنان شهر قم گفت: قم، فضايي براي پرورش علماي دين است که مردم آن، حامي علما و حوزه هستند.

کارشناس ارشد حوزه آموزش و يادگيري، با اشاره به زيرساختهاي ضعيف موجود در شهر، افزود: قم قابليت بالايي براي سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري دارد، که امکانات تفريحي در آن، کم است.

وي، خاطر نشان کرد: در اين شهر، گاهي مردم قم، فراموش شده‌اند.


قم؛ محل امني براي رشد، حتي درماندگان

کارشناس حوزه اجتماعي ـ زنان و خانواده، قم را "مامن آرامش" ميداند. وي معتقد است: قم شهري براي رشد نخبگان و سايه‌اي براي درماندگان ميباشد.

اين بانوي غيربومي و غيرقمي، که ساليان سال در قم فعاليت اجتماعي داشته، بيان کرد: شهر قم، از پتانسيلهاي وسيعي برخوردار است که هم به لحاظ معنوي، ميتوان از آن به عنوان يک کشور و جهان ديني ياد کرد، چرا که نخبگان و افرادي را در سطح جهان، براي اسلام، تربيت ميکند تا اسلام را ترويج دهند و هم از بعد مهاجرپذيري، غيرقابل وصف است.

وي با اشاره به وسعت مهاجرت به اين شهر تصريح داشت: از نظر اجتماعي، گاهي جريانهايي در قم پيش ميايد، که جرائم را در اين شهر بسيار پررنگ نشان ميدهد، اما بيش از جرائم، ميتوان به پيشرفت و ارتقاي قم، توسط مهاجران، توجه داشت.

اين کارشناس با اشاره به آيات و روايات متعددي که در مورد شهر قم بسيار ديده و عنوان شده است، ادامه داد: قم، با توجه مسئولان و مديران که گاها غيربومي و غيرقمي هستند، برنامه‌ها و پيشرفتهايي را در سطح جهان، بنيانگذار بوده است که نبايد از آن غافل بود. همچنين ميتوان انتظار داشت تا با درايت، با زيباسازي شهري، حتي در مناطق محروم، و آموزش بيش از گذشته، از شدت جرائم جلوگيري کنند تا بعنوان مامن آرامش، همچنان براي همة اقشار، سبب رشد و پيشرفت باشد.


شهر قم، يک لحظه خستگي ندارد

به روايت از يک بانوي اهل رسانه، يکي از مسئولان حاضر در حوزه اجتماعي _ سياسي، در حالي که به عنوان يک غيربومي، مدتي است در اين شهر، در حال خدمت است، با خرسندي و در جامه‌اي از جامة خادمان، اظهار کرده: «قم، يک استان خاص است و جذابيت خاصي دارد و افتخار من اين است که، در اين شهر خادم هستم چرا که اين افتخار را به اين زودي، به شخصي نميدهند.»

اين بانو در ادامه افزود: وي با تاکيد بيان داشته، يک نفر او را به اين شهر جذب کرده و به همين دليل، با تمام فعاليتهاي شبانه روزي خود، که شغلي از مشاغل سخت محسوب ميشود؛ شهر قم، يک لحظه خستگي هم براي او ندارد.


همچنين اين بانوي روايتگر، ميگويد: اين مسئول، فضاي حاکم بر قم را، بدليل حضور معنوي حرم اهل‌بيت، فضايي شبيه فضاهاي حاکم بر جبهه و دفاع مقدس تصويرگري کرده. چرا که هر صبحگاه، وقتي چشمها و نگاهها به حرم ميافتد، آدمي جاني تازه ميگيرد.


انتهای پیام /


پاسخی بگذارید