طاهرنژاد:
تاریخ : 1398/10/9 18:14
شناسه : 209823

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه نپذیرفتن FATF موجب می شود که ایران از چرخه داد و ستدهای مالی جهان حذف شود، گفت: منطق مخالفان FATF اگر قوی و قابل پذیرش باشد، آنها باید با افتخار مخالفت خود را اعلام کنند نه اینکه خود را پنهان کنند.

یدالله طاهرنژاد با اشاره به اینکه هر چقدر ما از مناسبات بین‌المللی دور شویم، دستیابی به توسعه کشور هم سخت‌تر می شود، اظهار کرد: به هر میزان که از استانداردهای شفاف‌سازی تبری بجوییم، به همان نسبت فسادهای گسترده‌تری ایجاد می شود. مثل آفتاب روشن است که مبارزه با شفافیت چه در بعد داخلی چه در بعد بین‌المللی منجر به گسترش فساد می شود. کسانی که با عضویت ایران در FATF مخالفت می کنند به این نکته توجه ندارند که هرگونه نور افکندن و روشن کردن لایه‌های پنهان داد و ستدهای مالی از ایجاد فسادهای سنگین جلوگیری می‌کند.

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به اینکه ما باید از استانداردهای بین‌المللی برای شفافیت و سلامت دادوستدهای مالی استقابل کنیم، تصریح کرد: من درک نمی‌کنم چرا عده‌ای با تصویب FATF مخالف هستند. کشور ما که در لوای پیام اسلام، انقلاب کرده است باید جزء پاک‌ترین کشورها باشند در حالیکه آمار می گوید اینگونه نیست.  فسادها ریشه در عدم شفافیت مالی دارد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجلس پنجم عده‌ای از نمایندگان با کمربند ایمنی مخالف بوده و استدلال می‌کردند که مردم پول ندارند که کمربند ایمنی بخرند. من گفتم مردم می توانند پول قرض کنند اما اگر تصادف کرده و آسیب جدی ببینند، جبران آن خیلی سخت خواهد بود. در مورد FATF هم همینگونه است. با پرداخت هزینه کمی می‌توان از خسارات بیشتر جلوگیری کرد.

طاهرنژاد در پاسخ به این پرسش که چرا مخالفان FATF مخالفت خود را علنی اعلام نمی‌کنند، گفت: اگر منطق آنها قوی و قابل پذیرش باشد، باید با افتخار مخالفت خود را اعلام کنند نه اینکه خود را پنهان کنند. وقتی خود را پنهان می کنند یعنی استدلال قوی ندارند. افراد حرف حق را فریاد می زنند و حرف ناحق است که پنهان کاری می خواهد. مخالفاتن بیشتر نگران جابجایی پول های کلان هستند.

وی در پایان گفت: نپذیرفتن FATF موجب می شود که ایران از چرخه داد و ستدهای مالی جهان حذف شود. اگر FATF را بپذیریم شاید بخاطر تحریم‌ها اتفاق زیادی رخ ندهد اما اگر آن را نپذیریم، دادو ستدهای مالی ما سخت‌تر از الان می شود.

پاسخی بگذارید